Jag körde med handjagare tidigare, har ca 200 kvm gräs, men den stora nackdelen är när man bommar ett klipptillfälle och man har ett jäkla jobb framför sig. Nu kan jag strunta i att klippa en vecka, eller slippa ångesten när det regnar konstant och mattan bara växer. Ser man till ansträngning och tidsåtgång med en liten gräsmatta är det nog ingen större skillnad på hand och motorklippare, men när gräset växer till sig är det inte kul med handjagare längre

Sent from my LT22i using Byggahus
 
Vad är handjagare för nåt?
Gräsklippare med uppsamlare eller inte,när vet man vilken man behöver,hur välja?
Var hos en återförsälare och tittade på den där stiga för 999:- måste säga att det såg ut som en leksak.Det var ingen skillnad mellan den och en leksaksgräsklippare som min dotter har. Jag säger inte att det inte gör sitt jobb utan ville bara beskriva vad jag kännde just då.
 
Elgräsklipparna är ofta (alltid?) väldigt plastiga, å andra sidan väger de inte särskilt mycket så det blir nog inte samma belastning & påkänning på dessa som på de tyngre klipparna i metall. Min korta erfarenhet av elklippare i plast (2 år) är dock god, förutsatt att man tar hand om den och inte lämnar dem ute.

Uppsamlare är bra om man vill slippa kratta, samt inte klipper gräset så regelbundet som krävs för att det ska fungera med en mulchande gräsklippare. Gräsmattan måste hinna ta hand om det finfördelade gräsklippet när man kör med en mulchklippare utan uppsamlare.

Handjagare = helt manuell cylinderklippare utan motor, man "jagar" runt med klipparen "för hand"
 
Mulchande klippare funkar inget vidare i detta regnväder:confused:
 
Tackar det känns lite förvirrande nu när jag ska välja en gräsklippare men det lutar åt en buget klipare som kostar mellan 1000-1500:-
 
celox skrev:
Vad är handjagare för nåt?
Ehmm, en handdriven. Dvs en klippare utan vare sig el- eller förbränningsmotor där "klippaggregatet" drivs via att man skjuter klipparen framför sig. Har bara sett dessa som cylindergräsklippare. Har svårt att tro att de finns med roterande kniv.
 
celox skrev:
Får man diskutera priser här eller är det förbjutdet?
Menar du typ var man hittar den billigast så diskutera på. Detta görs hela tiden så jag har svårt att se att det skulle kunna vara förbjudet. :)
 
Jag hittade Bosch Rotak 40 1600w plus eltrimmer för 1690:- i en affär. På pricerunner är den billigaste 2 000:- utan trimmer.
Sen det som gör mig förvirrad är att på vissa sidor på nätet står det att den är "självgående" och på vissa att den inte är "självgående". Darför skulle jag uppskatta om någon som har en sån svarar på frågan.
 
Redigerat:
Jag har en Rotak 43 som fungerar ypperligt, säg till om det är något du undrar.
Dock kör jag numera med en Klippo då trädbeståndet ökat så pass att sladden vart till besvär.

Tillägg: Ingen Rotak är själgående och det behövs knappast heller då de är mycket lättdragna.
 
Fördelen med elklippare är att de är så lätta att man kan dra runt dem och backa/svänga som en dammsugar (rörelsemönstret) så drivning behövs inte.

Fördelen med sladd är att den alltid är laddad, om du kastar dig ut och snabbklipper innan regnet kommer.
Nackdelen med sladd är att det räcker med ett träd och ett par vändningar för att man ska ledsna.

Har du inte ström så köp en beg. Lite bättre kippare, INTE en ny skräpklippare, det blir dyrt redan efter en sommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.