Hejsan!

Jag har läst alla trådar om detta ämne men hittar inte exakt svar på mina frågor:

Jag ska koppla in el i min friggebod med jordkabel (EKKJ).
Elen ska användas till 2-3 lampor samt 2-3 vägguttag som kommer ladda maskiner eller dra en liten högtryckstvätt (typ).
Kabeln ska grävas ner ca 20m och jag ska använda markeringsband samt använda stenmjöl runt kabeln som ska ligga ca 40cm ner enligt konstens alla regler.

Mina frågor är:
1. Kabeln ska anslutas till ett vägguttag för utomhusbruk (dvs ett "vanligt" vägguttag IP54 klassat) eftersom det är närmst och enklast och tror inte jag kommer ha använding för mer el). Inne i friggeboden kommer jag koppla på ett vanligt grenuttag för att sen ansluta lampor samt småel. Vilken typ av EKKJ kabel ska jag använda, 3x2.5 + 2.5mm2 eller 4x2.5 + 2.5mm2 och varför? Köpes på Biltema.

2. Alternativet är att använda EKLK kabel och kabelskydd. Men då finns två alternativ på Biltema, 5G2,5mm2 och 3G1,5mm2. Vad är skillnaden?

3. I EKKJ kabeln så finns både jord och nolla. Men när jag kopplar EKKJ kabeln (3 eller 4 ledare) till mitt utomhus vägguttag så har jag inte möjlighet att koppla både nolla och jord in i uttaget. Hur gör jag då? Jorden i EKKJ är ju själva manteln och nollan ligger som ledare.


Mvh Christian
 
EKLK 3G1,5 och kabelskydd är nog OK men ta dit en elektriker som får kika på det hela och ge dig råd om vilka prylar du ska skaffa. Han kan även avgöra om det är lämpligt att använda den befintliga gruppen som du har tänkt ansluta till.
 
1. 2,5 mm2 om du ska kunna säkra kabeln med 16A, 1,5 mm2 om 10A räcker. Med 4x2,5 mm2 + 2,5 mm2 kan du dra trefas, annars får du nöja dig med enfas.

Blir lite fundersam på vad du menar med "vanligt grenuttag". Vanliga grenuttag med stickkontakt får inte anslutas med fast installation.

2. Första alternativet medger 16A trefas (tre faser + nolla + jord). Andra alternativet medger 10A enfas (fas + nolla + jord). Om du bara har behov av lite el räcker 10A enfas.

3. Du kopplar inte in EKKJ direkt i ett vägguttag. Först går du via en kopplingsdosa (eller undercentral) varifrån du drar nya ledningar (EKK eller EKLK) till uttag, belysning etc.
 
OK. Märker att jag inte är tillräckligt tydlig eller så tänker jag fel. Jag ska ha dit en elektriker att koppla in elen. Men han har semester så jag vill kunna förbereda allt så han bara kan koppla in.

1. Jag ska inte ha 3 fas så då blir det 3x2.5mm2. Ser inte behovet av det i mitt fall. När EKKJ kabeln kommer in i friggeboden tänkte jag koppla på ett jordat skarvuttag och sen därefter ett jordat grenuttag. Eller det är helt otillåtet?

2. Tack för svaren.

3. Mitt utomhus vägguttag har en kopplingsplint så att du kan ansluta 2 "externa" kablar. Det är gjort på andra utomhusvägguttag sedan tidigare av tidigare husägare till utomhusbelysning. Därför tänkte jag koppla in EKKJ kabeln som "extern" kabel på "baksidan" av utomhusvägguttaget

4. Eller vad ser ni som alternativ till mitt behov? Den ska vara enkel och i princip ska det fungera som en förlängningssladd men installationen blir permanent mot utomhusvägguttag.

//C
 
De länker du skickade f91jsw är precis det jag menade. Så med andra ord kan jag inte göra som jag tänkt. Vad rekommenderas i friggebodsdelen istället för skarvuttag?
4. Eller vad ser ni som alternativ till mitt behov? Den ska vara enkel och i princip ska det fungera som en förlängningssladd men installationen blir permanent under mark och mot utomhusvägguttag.



Tack!
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
OK, perfekt!
I princip blir det i så fall EKKJ kabel 3x2.5mm2 mellan det Biltema vägguttag f91jsw länkade till (i friggeboden) och ett likadant vägguttag som redan sitter på husväggen (men där jag kopplar in EKKJ kabeln "på ovansidan" av vägguttaget, matningen sitter på undersidan, se bild av hur extern lampa är inkopplad på ett annat vägguttag jag har).

Låter min friggebodsplan som en OK installation? Godkänd dessutom? I princip skulle man kunna göra den själv..

Tack!!! IMG_0188[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Hur ser det ut i matande ände?
Är det från säkringscentral, fasadmätarskåp?
Säkrar du av där? Har du lediga gruppsäkringar?
Hur lång ledning kan det tänkas vara från dina huvudsäkringar till anslutningspunkten för jordkabeln som går till friggan?
Och är det huvudledningar där, som matar undercentraler osv.

Vi måste antagligen börja här, med dessa frågor, för att kunna se till att det blir rätt.
 
Ska du inte ha någon el inne i friggeboden? Bara ett utomhusuttag? Hur har du det med säkringar och jordfelsbrytare? Ska du inte ha en liten central inne i friggeboden, så du har den avsäkrad för sig?

Det låter absolut som om du bör konsultera en elektriker innan du fortsätter med ditt projekt.
 
Det låter inte som en klockren idé att koppla in dig på det befintliga utomhusuttaget. Det kommer bli fult på fasaden med EKKJ och det kommer bli väldigt bökigt att ens få in 2,5 mm2 enkardeliga ledare. Dessutom andas hela idén lite nödlösning. Det bästa hade varit att dra en ny grupp hela vägen från elcentralen och säkra av där. Jag håller med om att du bör prata med en elektriker. Om du ändå vill köra budgetvarianten så tror jag det är bättre med EKLK 3G1,5 i rör. Snyggare och lättare att koppla in. Men kolla ändå med elektrikern först.
 
Mikael_L
Ahh, jag missade att det kom info om att sy vidare från ett befintligt utomhusuttag.
Vill du ha det så?

Du kan inte köra effektkrävande saker på båda ställena samtidigt, då.

Är detta utomhusuttag avsäkrat 10A och har JFB?
 
Enligt lagar/regler så måste en elektriker göra hela jobbet, även vara med när kabeln grävs ned. Jag läser mellan raderna att du kanske är påväg att göra en del jobb själv, så därför så är det i alla fall bättre att du får tips på rätt grejer och rätt sätt att montera än att allt blir galet. Nedanstående är absolut ingen uppmaning att göra jobbet själv, utan vilka grejer som kan vara okej att använda.
Om du faktiskt låter en elektriker göra jobbet så tänk på att jobbet kan ofta bli dyrare om du köper billigare grejer. För den som monterar själv på fritiden så kan det löna sig att lägga lite mer tid på monteringsjobbet för att kunna använda billigare material, men när man ska betala timpris på jobbet så kan dyrare material ofta ge ett lägre totalpris inkl jobb.

Tänk på att det här är definitivt en nyinstallation, och då är det krav på jordfelsbrytare.
Om du inte har jordfelsbrytare kopplat till ditt fasaduttag så måste du antingen få en jordfelsbrytare installerad i elcentralen du redan har (absolut bäst, den kan skydda hela huset) eller installera en i friggeboden.

Det som man rimligtvis kan tänkas behöva ofta ska vara fast installerat. Om det är rimligt att säga att du kommer vara i boden när det inte är strålande solljus så bör du alltså ha belysning med strömbrytare fast installerat. Likaså om du har en arbetsbänk där du ska ha en klase laddare o.s.v. så bör du montera upp ett par fast installerade vägguttag där. Du kanske också vill ha nån slags lampa på utsidan av friggeboden. Tänk på att allt utomhus måste vara godkänt just för utomhusmontering.

Det kan vara okej att skruva in kabeln i vägguttaget du har på fasaden. Det som gör det lite tveksamt är högtrycksvätten, även de klenaste tvättarna drar en del ström.

Om du tänker tvätta utomhus (antar jag) så ska ett uttag egentligen sitta på utsidan av friggeboden. Det uttag f91jsw länkar till bör vara okej, men just det uttaget som det kommer gå en del ström i (kanske också t.ex. motor+kupévärmare, el till nån husvagn eller vad det nu kan vara i framtiden) kan det vara läge att köpa ett bättre märke än Biltema.

Kosta gärna på den tjuga extra det kostar att få ett dubbelt uttag. Det är dumt att använda lösa grendosor/skarvsladdar om man kan undvika det. Risken är rätt stor att man använder grendosor som har för klen kabel för tunga laster och/eller tar en grendosa som inte får användas utomhus / i fuktiga miljöer. Sen blir grendosan hängandes ute för det gick ju bra att köra en stereo och en liten sticksåg när det var strålande sol. Nästa dag regnar det kanske eller så kör man ett klart tyngre elverktyg och då blir det farligt.


Om du tar ström från vägguttaget på fasaden så räcker EKKJ 2x2,5+2,5 bra. Flätan på EKKJ-kabeln kopplas ihop med den gulgröna i ditt fasaduttag, ledaren märkt 1 i EKKJ-kabeln kopplas till den bruna/svarta och den ledare med högst nummer (2,3 eller 4 beroande på vilken kabel du väljer) kopplas till blå i uttaget. Det viktigaste att komma ihåg är att flätan och gulgrön alltid ska kopplas mot varandra och aldrig mot någon annan färg/ledare! (om du har "gamla färger", alltså om det inte finns gulgrön vid ditt fasaduttag, så bör du absolut inte skruva något själv)

I friggeboden behöver du minst en dosa för att gå över från EKKJ till mer lämpad kabel. Exempel på dosa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kopplingsdosa-35110/
Till dosan behövs också något att koppla ihop ledarna, t.ex. toppklämmor (kallas ofta "U-båtar")
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Toppklamma-46258/
Proffsen skulle föreslå Wago. Smaksak.

Från dosan till vägguttag, strömbrytare och taklampa så bör du helst använda t.ex. EKLK, där både "skärmen" och gulgrön kopplas ihop. Den kabeln tål t.ex. råttor/möss och är rätt stryktålig. Om du råkar slå emot lien mot kabeln så är risken att lien blir strömförande inte så stor.
Lite billigare och också smidigare att jobba med är kabeltypen EKK, den har ingen "skärm" så ifall råttor gnager på den eller om något skaver sönder den så kan strömförande trådar komma fram utan att någon propp/säkring löser ut. Kan vara okej på platser där gnagare knappast kommer åt och där det inte är nån risk att man nu eller i framtiden råkar t.ex. skava mot kabeln.

OBS, om du behöver installera jordfelsbrytare så bör du absolut anlita en elektriker.

Bäst är om du bara drar EKKJ-kabeln och sen låter en elektriker göra resten av jobbet.

Om det inte blir mycket längre så kan det vara lika bra att ta till EKKJ 4*2,5+2,5 och dra så att den kan kopplas in i elcentralen i huset. Då kan du i framtiden garanterat köra flera elmaskiner o.s.v. i friggeboden.
 
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
bretil skrev:
Jag ska koppla in el i min friggebod med jordkabel (EKKJ).
Elen ska användas till 2-3 lampor samt 2-3 vägguttag som kommer ladda maskiner eller dra en liten högtryckstvätt (typ).

4. Eller vad ser ni som alternativ till mitt behov? Den ska vara enkel och i princip ska det fungera som en förlängningssladd men installationen blir permanent mot utomhusvägguttag.

Låter min friggebodsplan som en OK installation? Godkänd dessutom? I princip skulle man kunna göra den själv..
För att dra el till en friggebod ser jag bara ett helt invändningsfritt alternativ: En huvudledning (möjligen gruppledning) direkt från en matande central, till en undercentral eller möjligen kopplingsdosa i friggeboden. I framtiden kanske ni vill ha värme i friggeboden osv...

Vill du däremot bara se det som en "förlängningskabel" handlar det istället om ett eller några få uttag som bara råkar vara monterade på/i friggeboden (ev via en kopplingsdosa). Dessa skulle kunna matas via uttaget på husväggen även om jag ser det som olämpligt.

Så fundera över om det verkligen är lönt att göra en nödlösning här. Du behöver dessutom hjälp med att göra en korrekt dimensionering av denna ledning.
 
Beroende på hur lång kabeln är måste man kanske tänka på spänningsfall mm. Jag tror inte det stod något om hur långt det var till friggeboden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.