Och slangpass klarar till och med saker som laser inte klarar av, t.ex. mätning runt hörnet :) Hi-tech...
 
evertb skrev:
D.V.S. en genomskinlig slang fylld med vanligt svenskt vatten.
Lycka till.
Finns det slangpass som det står Festool eller DeWalt på? Annars funkar det inte. Svenskt vatten låter simpelt. Tyskt vatten borde bli bättre!
 
Korvgubbe
Det viktigaste är ändå att man inte använder billigt vatten från Polen, då blir det nämligen aldrig bra!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Mikael_L
gadeberg skrev:
Det finns. Man kan stänga av lasern åt nåt håll
Nyfniken skrev:
Goddag yxskaft?
Jodå, det finns.
Min rotationslaser kan svepa över ett 45° eller ett 90° område, det ställer jag in med en knapp. :)
 
Nåja, det finns ju sätt att lura slangpass också. En kink på slangen och det kan bli tok även med slangpass. Oavsett nationalitet på vattnet. Bra varning dock för att även lasrar kräver att man uppvisa någon sorts hantverksskicklighet och verifiera kritiska uppmätningar med ett annat instrument. En kontroll med ett vanligt långpass hade avslöjat felmätningen på ett tidigt stadium. Ögonmått är sällan ett bra instrument.
 
Ögonmåttet borde kunnat ha räckt till för att avslöja att plintarna inte låg i samma plan, eller ? Att de inte låg i våg är en annan historia.
 
hyggabus skrev:
Ögonmåttet borde kunnat ha räckt till för att avslöja att plintarna inte låg i samma plan, eller ? Att de inte låg i våg är en annan historia.
Jo 2-3cm fel höjd på en plint till ett trädäck på 290kvm ser ju vem som helst! Ännu lättare ser man att en grusbädd som är 500kvm sluttar några cm i ena hörnet. Nä laser underlättar nog trots allt fast bra o veta att man kan bli lurad av reflexer.
 
Gurun, min synpunkt har inget med för och emot laser att göra, bara att OM man hade kikat längs plintarna på samma sätt som man siktar med gevär ( dvs 3 eller flera punkter samtidigt), så hade man ? sett felet, men eftersom man litar på sina verktyg så gör man inte denna lilla koll. Och som jag sa har metoden inget med om de ligger i våg att göra, bara i plan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hyggabus: Samma teknik som gör att jag hittar makens tappade ögonlins på vilket golv som helst, och andra små pluttiga saker: bara att lägga sig på golvet och kisa lite så blir allting stort som Alperna. Utom för maken då, som måste ha linserna i för att se dem ;-)
 
  • Gilla
stjp8729
  • Laddar…
Anna_H skrev:
att jag hittar makens tappade ögonlins på vilket golv som helst, och andra små pluttiga saker: bara att lägga sig på golvet och kisa lite så blir allting stort som Alperna. Utom för maken då, som måste ha linserna i för att se dem ;-)
Ja denna metod är förvånansvärt effektiv! Hittar ganska lätt minsta skruv men man måste verkligen ha ögat nära golvet. Funkar till allt utom för linstapparen möjligen.;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.