Hejsan!
Har under en längre tid gått i tankarna om att starta företag och isåfall utföra trädgårdsarbeten åt privatpersoner Brf m.m.
Arbetena som jag hade tänkt utföra är isåfall gräsklippning, rabattrensning, beskäring osv för att senare då man byggt upp ett namn även börja anlägga trädgårdar.
Det jag skulle vilja ha svar på är hur aktuellt det är för villaägarna att beställa sådana här tjänster, inte minst nu när man utnyttjar Rut-avdrag.

Alla svar uppskattas då jag absolut inte har något att gå på :D

Mvh
 
Redigerat:
Jag hade inte satsat på gräsklippning i någon större omfattning. Priserna på gräsklipparrobotar är snabbt fallande och inom några år kommer en vanlig robot att kosta som en hyfsad bensinare, eller som 10-15 timmar av din arbetstid. Kanske kan du installera och konfigurera robotar istället, som en del av ett helhetsåtagande på trädgårdar?
 
Men en robot kommer ju alltid till att ha ett begränsat arbetsområde och klarar endast mindre och enkla ytor, arbete som röjning och och allt annat runt om gräsmattan återstår.
Tackar dock för ditt inlägg, aldrig tänkte i dem banorna.

Mvh
 
M
Jag tror att om man har skaffat sig hus och trädgård så är de allra flesta beredda på att själva utföra det arbete det krävs och/eller är inte beredda att betala någon annan för att göra det. Vill man inte jobba i sin trädgård så skaffar man hyreslägenhet istället.

Att designa och anlägga en trädgård är däremot något lita annorlunda, det är mer en engångsgrej som jag tror fler kan vara beredda att betala för.

Så varför inte göra tvärt om; börja med att anlägga trädgårdar och erbjud sedan ett helhetskoncept med att ta hand om dem mot en månatlig/årlig kostnad.

Men detta är ju min högst personliga åsikt...
 
Här tror jag Mimmi_74 har helt rätt. Kolla marknaden hos välrenommerade hushåll i Skåne, det är säkert de som gärna lägger pengar på att slippa grotta själv i trädgården utan kanske mest vill vara där utan att behöva så, gräva och klippa. Det är nog också de som bor i hus och inte i lägenhet även om det vore mer praktiskt.

Själv är jag mer sugen på sådana tjänster när man har fullt upp på jobbet och inte hinner med, annars är trädgård en skön rekreation från just det vanliga jobbet...

Men rensa rabatter slipper jag gärna, dock har jag en fru som gärna gör det :)
 
Nere i europa så anlitar många "trädgårdsmästare" ett visst antal timmar i veckan / månaden beroende på vad man vill ha utfört. Jag tror att det är en kommande marknad som du slår dig in på. Min åsikt är att vi ligger 5-10 år efter här i Sverige med de flesta saker så fram för flera sådana saker. :)
 
Drömhus2012 skrev:
Nere i europa så anlitar många "trädgårdsmästare" ett visst antal timmar i veckan / månaden beroende på vad man vill ha utfört. Jag tror att det är en kommande marknad som du slår dig in på. Min åsikt är att vi ligger 5-10 år efter här i Sverige med de flesta saker så fram för flera sådana saker. :)
Det är väldigt intressant att det kommer olika åsikter, själv hoppas jag på att det blir som du beskriver men när man läser vad dem andra skrivit låter det som det kan bli dåligt med jobb.
Men vad tror ni om bfr företag då? Dem lär väll inte sköta deras anläggningar själva utan lejer ut jobben?

Tack för alla svaren jag fått, verkligen intressant
Mvh
 
Det är alltid lättare att få företag att öppna plånboken. En bra mix däremellan så får du säkert både bra lönsamhet och roliga jobb med planering emellanåt.
 
Jag skulle personligen inte vara särskilt intresserad av betala för enklare jobb som gräsklippning, rabattrensning, och beskäring. Det gör jag hellre själv efter bästa förmåga, eller så struntar jag i det och låter det växa om tiden inte räcker till. Skulle jag köpa enklare tjänster så skulle jag hellre välja att köpa städhjälp eftersom jag inte bara kan strunta i städningen.

Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa tillfällig hjälp med trädgården om jag är på semester. Se över växterna, bevattna, klippa gräs etc. Kanske sköta krukväxterna också. Jag skulle också gärna köpa in hjälp med tyngre trädgårdsarbete som effektiviseras av en ordentlig maskinpark. T.ex gräva för plintar, ta bort stubbar, anläggning av buskar och häckar, köra ut jord och liknande. Jag kan inte motivera inköp av trädgårdstraktorer och grävaggregat i hundratusenkronorsklassen för min radhustomt men för ett företag så är det relativt små kostnader jämfört med din lön. Jag tror också att det är bra att ha en trädgårdsgeneralist som klarar alla dessa saker, istället för att man ska behöva ta in särskilda maskinförare eller hyra maskiner som jag är ovan att köra. Det skulle vara suveränt om du kunde komma med din pickup+släp med trädgårdstraktor + grävaggregat och röja bort en stubbe, gräva ur ett land och anlägga 15m2 gräs på en dag a 400 kr/h före ROT.

När det gäller löpande skötsel med några timmar i veckan så tror jag absolut att det finns de som är intresserade. Folk som har gott om pengar men ont om tid, och vill ha en representativ trädgård. Äldre som inte riktigt orkar med sin trädgård. Företag och fastighetsägare.
 
Får du företag och fastighetsägare som kunder så är det nog ett perfekt tillfälle att ta in billig arbetskraft i form av ungdomar som behöver sommarjobb. Där borde det vara mycket arbete såsom rabattrensning och gräsklippning som passar oerfaren arbetskraft.
 
pelpet skrev:
Jag skulle personligen inte vara särskilt intresserad av betala för enklare jobb som gräsklippning, rabattrensning, och beskäring. Det gör jag hellre själv efter bästa förmåga, eller så struntar jag i det och låter det växa om tiden inte räcker till. Skulle jag köpa enklare tjänster så skulle jag hellre välja att köpa städhjälp eftersom jag inte bara kan strunta i städningen.

Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa tillfällig hjälp med trädgården om jag är på semester. Se över växterna, bevattna, klippa gräs etc. Kanske sköta krukväxterna också. Jag skulle också gärna köpa in hjälp med tyngre trädgårdsarbete som effektiviseras av en ordentlig maskinpark. T.ex gräva för plintar, ta bort stubbar, anläggning av buskar och häckar, köra ut jord och liknande. Jag kan inte motivera inköp av trädgårdstraktorer och grävaggregat i hundratusenkronorsklassen för min radhustomt men för ett företag så är det relativt små kostnader jämfört med din lön. Jag tror också att det är bra att ha en trädgårdsgeneralist som klarar alla dessa saker, istället för att man ska behöva ta in särskilda maskinförare eller hyra maskiner som jag är ovan att köra. Det skulle vara suveränt om du kunde komma med din pickup+släp med trädgårdstraktor + grävaggregat och röja bort en stubbe, gräva ur ett land och anlägga 15m2 gräs på en dag a 400 kr/h före ROT.

När det gäller löpande skötsel med några timmar i veckan så tror jag absolut att det finns de som är intresserade. Folk som har gott om pengar men ont om tid, och vill ha en representativ trädgård. Äldre som inte riktigt orkar med sin trädgård. Företag och fastighetsägare.

Tackar så mycket för ditt utförliga svar. Jag har haft en stubbfräs i tanken och även anläggning men anledningen till att jag tänkte börja med enklare jobb såsom gräs/häckklipping lukning m.m är helt enkelt för att jag inte har ett stort startkapital.
Att klippa gräsmattor kräver ju endast en wv caddy släp och till en början begagnad klippare + lite handredskap. Hade man börjat få in lite pengar genom detta så hade man kunnat köpa in dem tyngre maskinerna som behövs för att anlägga trädgårdar.

Jag läste för ett tag sen om Svensk utemiljö att dem hade ett abonnemang där man själv valde bland tre grupper som (brons 10h per säsong, silver 25h guld 100) ja ni förstår. Det verkade ändå som en del folk hade beställt den här tjänsten då jag såg en tråd ang om att svensk utemiljö gått i konkurs.

Ser att mycket folk läser men svarar inte, hade uppskattat om fler kunde svara på om hur ni ser på en sån här tjänst och om ni hade kunnat tänka er att beställa en.

Mvh
 
Bäst för dig är ju givetvis om du hittar "abonnemangskunder". Återkommande jobb varje månad så att du har en bra bas. Räkna på hur många kunder du behöver för att gå runt och se om du får ihop ekvationen.

Bra att börja i liten skala tills man vet vilken inriktning och på vilken nivå man vill lägga det.

Vad ska du exempelvis göra "off season"? Skott snö? Eller ja, Skåne... Klippa gräs kanske ;)
 
  • Gilla
Caesell
  • Laddar…
Riggen skrev:
Bäst för dig är ju givetvis om du hittar "abonnemangskunder". Återkommande jobb varje månad så att du har en bra bas. Räkna på hur många kunder du behöver för att gå runt och se om du får ihop ekvationen.

Bra att börja i liten skala tills man vet vilken inriktning och på vilken nivå man vill lägga det.

Vad ska du exempelvis göra "off season"? Skott snö? Eller ja, Skåne... Klippa gräs kanske ;)
Japp skotta snö var faktiskt tanken :) även beskärning utav olika träd. Det svåra är att jag tycker inte jag får tillräckligt bra respons och då börjar man undra om det faktiskt finns något intresse för det. Vet att det finns ett större företag i kommunen jag bor nu som sysslar med samma sak och dem verkar ha att göra (4 anställda), tänker dock inte starta inom min kommun.
Det svåra lär bli att få reda på hur många kunder det finns där ute, man kan ju inte gärna köpa in maskiner och hoppas på det bästa så frågan e hur man når ut till potentials kunder innan man ens startat företaget.

Mvh
 
Du behöver ju inte starta ett företag för att göra en utförlig marknadsundersökning.

Ring runt, lägg lappar i lådan, plinga dörr och fråga om intresset finns, klarar du inte det så går det inget vidare sen
Lycka till gir du nu än gör.
 
Grunda inte ditt beslut genom att fråga en stor skara gör-det-självare, det är ju trots allt precis det vi är här på ett eller annat sätt :)

Börja som sagt att räkna lite på vad du behöver omsätta för en skälig lön, omkostnader för utrustning, pengar över till leasing/inköp av fler maskiner och arbetsfordon. Räkna med att du är sjuk nån gång emellanåt. Bör också finnas marginal för tjänstepension och lite annat.

Räkna ut hur mycket du tror att du kan jobba/vecka. Glöm inte att räkna bort några veckors semester. Semester kanske du även ska fundera på att förlägga på hösten/vintern när du har lågsäsong med firman.

Om du fortfarande tror på idén när du gått igenom de bitarna så ska du sondera terrängen. Tro inte till 100% att du ska kunna prisa dig in i långa loppet utan se till att ta "rätt" betalt utan att du behöver jobba ihjäl dig. Du vill säkert uppfattas som proffessionell och då gäller marknadspris enligt mig. Rabattera hellre vid köp av större "paket" och abbonnemang när du vet att du kan räkna hem det.

Ojdå, vad långt det blev. Men framförallt...

Lycka till! Vill du så går det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.