Har inte några ventiler för tilluft i sovrummen så jag tänkte ta och fixa det med en Fresh TL98F ovanför varje fönster nu. Problemet är dock att för att innerdelen skall få plats ovanför fönsterfodret och ytterdelen få plats under taksprånget på utsidan så måste hålet hamna ca 2 cm längre på utsidan än insidan. Går det bra att montera med så mycket lutning? Enligt Fresh manual ska man ha ca 1mm/100mm i lutning och jag får istället ca 10mm/100mm. Annars så borde det gå bra att kapa bort en bit av överdelen på det utvändiga gallret då den ändå kommer att hamna helt mot brädorna under takfoten.
 
Om röret lutar alldeles för mycket kan det kanske bli svårt att få inner- och ytterdelen att sitta rakt (dikt an) mot väggen.
Annars kan jag inte komma på några problem med lite extra lutning, men jag är inget proffs på ventilation så lita inte på mig.
 
fremar skrev:
Har inte några ventiler för tilluft i sovrummen så jag tänkte ta och fixa det med en Fresh TL98F ovanför varje fönster nu. Problemet är dock att för att innerdelen skall få plats ovanför fönsterfodret och ytterdelen få plats under taksprånget på utsidan så måste hålet hamna ca 2 cm längre på utsidan än insidan. Går det bra att montera med så mycket lutning? Enligt Fresh manual ska man ha ca 1mm/100mm i lutning och jag får istället ca 10mm/100mm. Annars så borde det gå bra att kapa bort en bit av överdelen på det utvändiga gallret då den ändå kommer att hamna helt mot brädorna under takfoten.
Att fixa till lutningen skall nog gå, med att kapa ned anslutningsflänsarna och täta med silicone/akrylfog.

Men om du precis klarar fönsterfodret på insidan, och sedan vinklar ner röret utåt,
så hamnar du väl i det utvändiga fönsterfodret i stället?
Ur askan i elden som det heter.

Det finns ventiler med stos, som man kan koppla till flexibel slang.
Kanske det kan vara en lösning?

PS
Annars är det en god ide att luta alla rör, ledningar, slangar mm nedåt/utåt, så ev kondensvatten och inträngande vatten rinner ut i stället för in.
 
Den ventilen är 16,8 cm inne och 15 cm ute. På insidan är det sånt vanligt foder runt fönstret och på utsidan är det inget sånt som är ivägen utan bara brädorna under takfoten jag måste hamna under.
 
Ser ut så här på utsidan, går jag rakt genom väggen så kommer hålet att hamna för högt mot de gråa brädorna under takfoten.
uploadfromtaptalk1340662448245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fråga två: Tänk utanför boxen!

Varför måste du sätt ventilen ovanför fönstret? Varför inte bredvid?
Ofta sitter ju de här ventilerna lite bredvid fönstret, troligen för att få bättre plats.
 
Det blir svårt och fult med vinklat, har testat, blev kass.
röret går ju att snedkapa, men då blir ju anslutningarna ellipsformade och då pasar inte inner och ytterdel då dessa träs in i röret.
 
Vill ju helst ha dem ovanför fönstren då det är där Fresh rekommenderar att placera dem. "Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort."

Men tittar jag på bilden av ventilen http://www.fresh.se/20.0.0.0/1459/cache/1459_65bc848acbc3ce5e53521f611c97980a.jpg så ser det ut som att de borde gå bra att kapa bort ca 2 cm av det yttre gallret. Borde inte spela någon roll då det ändå kommer att hamna helt mot brädorna ovanför. Isåfall borde jag kunna montera röret rakt genom väggen.
 
fremar skrev:
Vill ju helst ha dem ovanför fönstren då det är där Fresh rekommenderar att placera dem. "Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort."
Har ingen praktisk betydelse om du placerar ventilen några decimeter från fönstret då luften redan börjat sprida sig från elementet uppe vid taket.
 
Har redan frånluft från badrum, toalett och kök via mekanisk ventilation och fläkt på taket. Problemet är att de enda tilluftsventilerna sitter nere i varje rum i källaren. Så den tilluften hjälper ju inte för sovrummen på markplan.
 
Ok, men då vet jag att det inte blir några problem att placera ventilerna brevid fönstren, tänkte mest på att de syns minst på insidan ovanför fönstren. Måste ändå placera den brevid fönstret i ett sovrum då det sitter en markis ovanför fönstret där. Får ta och mäta lite mer exakt och se om jag kan klämma in dem ovanför fönstren i de andra rummen utan att luta röret med än några mm som man ska göra.
 
Orsaken till att placera ventilen ovanför radiator är att minska kallraset. Jag har monterat ventilerna bredvid fönster och får kallras när det är som värst på vintern, men eftersom det är golvvärme får man kallras oavsett var man placerar ventilen. Men har man ingen sittplats precis under ventilen gör det inte så mycket.
 
Jo de är ju därför jag vill ha dem ovanför radiatorn. Köpte iaf ventilerna nu xl bygg hade ju dem för 199 den här veckan. Kikade lite snabbt på dem och det verkade gå bra att vinkla skarvrören lite i varandra så det går nog bra att få i alla fall 1 cm lutning utåt på det sättet. Sen kan jag bara ta och kapa av det som behövs i ovankant på det yttre gallret, eller använda något annat galler som får plats under takfoten.
 
Det löser nog sig bra att få plats med ventilerna ovanför fönstren. Tog och mätte på alla ställen jag tänkte montera ventiler nu och värst var ett rum där ovankanten på det yttre gallret måste hamna 2 cm lägre ner än ovankanten inomhus. Dock så är ju gallret inomhus 2 cm högre så det blir bara 1 cm som röret skulle behöva luta utåt. Provade att sätta delarna lite snett och det går att få till 5 mm skillnad så ganska lätt, kan gå att få till 1 cm också kanske. Annars så går det bra att bara kapa av ovankanten på det yttre gallret med så mycket som behövs.

De andra två rummen så går det att få plats med yttre gallret under kanten utan att vinkla hålet alls.
 
Hur brukar det se ut med reglar och så vid fönster. Kom att tänka på att de kanske inte är så bra att borra rätt igenom en regel med hålsågen väl. Men rimligen så borde det sitta en regel på varje sida om fönstren och en tvärs över och under fönstret. Har ingen sån regelsökare, men de kanske går att hitta var gipsen är skruvad med en magnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.