Finns det någon som har lyckats göra en hemmagjord myggfälla / myggfångare som gör skillnad i trädgården? Man kan ju köpa en Mosquito Magnet för 5000 kr och driva den för 1000kr / månad, men borde man inte kunna bygga något liknande själv, som fungerar nästan lika bra?

Såg ett filmklipp om någon som använder stora fläktar för att helt enkelt suga upp mygg som kommer för nära (http://www.youtube.com/watch?v=pU2kbghz85I). Lite extremt kanske, men kan man tänka sig en mindre fläkt tillsammans med något bra lockmedel?

Har själv testat med en oscilerande golvfläkt och lite myggnät bakom. Det gav några få myggor över en natt på vår veranda trots att det är mängder med mygg där när jag går ut och ställer mig. Det fattas någon slags lockbete. Värme, oktanol och koldioxid verkar vara sånt som attraherar, eller en hund om man har en sån. Hur kan man lösa lockbetet rent praktiskt, och till en rimlig driftkostnad?
 
Ja du, när du har löst den frågan, kan du nog lugnt luta dig tillbaka och njuta av livet, i dubbel bemärkelse ;)

Glöm inte att berätta här först hur du gjorde bara :)
 
Nja, dubbel bemärkelse går nog inte. Uppfinningen finns redan på marknaden. Jag vill sätta ihop något osäljbart som fungerar hjälpligt.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Har sett en egenbyggd myggfångare en gång på ett reningsverk (som ofta drabbas av mygginvasion) Den bestod av en stor fläkt med lysrör runt sugsidan och en kort rörböj som mynnade strax över en vattenyta så att myggorna som lockades dit av ljuset sögs in av fläkten och "drunknade". Den var effektiv men inget för stilla sommarkvällar med tanke på fläktbullret....
 
Jag hade en belysningsarmatur med en enorm 500-watts glödlampa som belysning (och värmekälla) i garaget för länge sedan. Alla flygfän drogs som av en magnet till den och när de kom tillräckligt nära dog de av värmen. Dock inte så ekonomiskt med dagens elpriser.
 
imported_Benno skrev:
Jag hade en belysningsarmatur med en enorm 500-watts glödlampa som belysning (och värmekälla) i garaget för länge sedan. Alla flygfän drogs som av en magnet till den och när de kom tillräckligt nära dog de av värmen. Dock inte så ekonomiskt med dagens elpriser.
Sen är det nog synd att döda alla insekter, som nattfjärilar mm. Fåglarna och fladdermössen ska ha sitt också.
 
Även om jag har en mosquito magnet så har jag varit sugen på att testa lite alternativa metoder,en MM är ju som bekant inte gratis i drift och har dålig driftsäkerhet.

Nån som testat komma närmare källan genom att ta kål på larver i vattensamlingar etc. Som med dessa: http://www.amazon.com/Summit-111-5-Mosquito-Dunks-20-Pack/dp/B0002568YA
 
Intressant, vad säger länsstyrelsen?

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
Det man inte vet om, mår man inte illa av ;)
 
MathiasS skrev:
Någon som pluggat på KTH i stockholm som minns denna mackapär:

[länk]

Nästan helt ofarlig.
Nej det var efter min tid, då det förekom trefasgrilling av korv med både delta- och y-koppling.
Flugzapparen är säkert orsaken till att ozonskiktet återhämtat sig.
 
Kan tillägga att jag testat med värme (en termos med varmt vatten och halvt avskruvat lock under en svart t-shirt) framför fläkten, helt utan resultat.

Vad kan man göra för att producera koldioxid? Har sett en del tips om jäst, socker och vatten, men den bryggden måste man ju i så fall göra om varje kväll. Dessutom är det nog svårt att få rätt mängd koldioxid för att likna utandningsluft.
 
Finns ju såna där handvärmare som går på tablettbränsle som kanske kan fungera, avger dessutom värme vilket också attraherar mygg. Ingen aning vad de kostar att driva dock, antagligen rätt mycket.

Eller några grillbriketter kanske? Webers briketter brinner länge. Hade en svärm med mygg som tog självmord vid grillen här om kvällen. Vet dock inte om de attraherades av grillen eller mig som stod brevid, men de flög i alla fall på rad för nära glöden in i döden.
 
Att döda insekter medelst hög spänningspotential går ju bra, likaså att suga in allt i jättelika dammsugare, men frågan är hur man bäst dödar bara mygg..och skonar humlor/bin, nytttiga fjärilar mm..

Oktanol tillsammans med CO2 & värme som lockbete verkar var det som används i de där dyra gasoldrivna fällorna.
Undrar egentligen om inte bara rätt temperatur räcker långt, har flera år sett mygg försöka attackera min svarta lagom varma bil.... Mitt förslag: Bygg en bur av spänningsförande trådar (Typ de där som teknikmagasinet säljer som "myggracket Mc Enroe") Innanför placerar man några tända värmeljus under en plåt som fördelar värmen, ger både CO2 och värme, för bättre effekt lägg ngn oktanol-tablett på plåten...
 
Trillade in på den här tråden när jag skulle undersöka om någon annan testat myggfällan som jag sett tips om.
Tänkte att jag passar på att dela med mig av tipset när jag ändå var inne:

Blanda ihop :
1 kopp varmt vatten
1/4 kopp farinsocker
1 gram jäst
1 st petflaska (ca 1,5 liter)


1. Skär plastflaska i hälften.
2. Blanda farinsocker med varmt vatten. Låt det svalna. När det är kallt, så häll blandningen i den nedre halvan av flaskan.
3. Tillsätt jästen. Du behöver inte blanda. Jästen gör att det skapas koldioxid, som lockar myggorna.
4. Placera trattdelen, upp och ned, in i den andra halvan av flaskan, den tejpas ihop om så önskas.
5. Slå in botten på flaskan med något svart, lämna toppen genomskinlig och placera den på ett myggställe. (Myggor ska tydligen också dras till den svarta färgen.)
Byt ut lösningen varannan vecka . Eller gör helt nya myggfällor.

Man kan ju hoppas, inte dyrt i tillverkning eller drift i alla fall... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.