Hej,

jag har ett hus från 1974 som är byggt i vinkel. Huset har källare och källaren ligger "högt". D v s det finns en hög grundmur i alla väderstreck och åt söder är det lite åt sutteräng hållet. I vinkeln har man byggt en stenlagd uteplats och sannolikt fär att få upp den lite i höjd har man fyllt upp med jord mot huset så att den (uteplatsen) ligger ca 40-50 cm högre än omgivande gräsmatta. Nu vill vi lägga ett trädäck "ovanpå" den gamla uteplatsen. Jag funderar dock om jag inte borde frilägga grunden och antingen sen låta den vara fortsatt frilagd eller åtminstone fylla till med makadam eller bergkross? Trädäcket ska jag i vilket fall bygga på plintar så där kan gärna vara en krypgrund under det. Vad tror ni?

Buggaren
 
Klart att det är bättre att fixa före än efter :) Har du inte problem nu så kanske du får sen. Å andra sidan kanske du har bra fall från huset där ändå (lät så). Detta kan du om inte annat passa på att fixa mellan plintarna.
 
Om jag vill fylla på med ngt igen, vad bör jag då använda? Makadam? eller kanske hellre bergkross som paddas? Dräneringen ska ju fånga vatten som stiger upp mot huset och inte vatten som rinner ned längs grunden? kanske bättre då att få bort dagvattnet en bit från huset? alltså bergkross om paddas?

Buggaren
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Om du nu ska ha det på plintar kanske det inte gör nåt om du inte lägger tillbaka nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.