Vi anlitade ett företag som installerade en täljestenskamin åt oss, efter ca 2 veckor när det regnade rann det in vatten från hålet i väggen som är gjort för att ansluta i befintlig mur stock (skorsten).
Jag kontaktade friman och för att man var tvungen att flytta hela kaminen för att det låg vatten under glaset som den stod på, de kom fixade att , som jag trodde var ett fel av dem när de första gången monterade allt.
Men det kom en räkning på 700 kr , inte mycket att orda om så jag betalade den.
Nu kom vi hem efter midsommar firande, och hela väggen är helt sur och även mögel porer på flera ställen, det ligger vatten på parkett golvet och har rest sig och under glaset oxå.

Jag undrar är detta är vanligt och inget som de tar ansvar för som har monterat allt, och även kommit för att återgälda det som blivit fel och tagit betalt för nått jag tycker de borde ha gjort innan!

Har frågat runt på vår gata och ingen har dessa problem, trots att de inte har plåt över skorstenen.

Om detta är problemet varför la de inte dit en plåt??
 
Självklart skall det inte komma in vatten via skorstenen då är det fel och skall rättas till utan kostnad. Skadan som nu är följdskada vet jag inte, men om er hemförsäkring tar den så skall dom i alla fall betala självrisken.
 
Vad har ändrats på uppe på skorstenen, kan det vara så att det dragits nytt rör i gamla skorstenskanalen
 
Låter otrevligt. Du hade alltså inga problem med vatten innan. Konstigt med räkning för att åtgärda ett fel, du ifrågasatte aldrig denna alltså? Kan ju vara en arbetsorder som blev fakturerad av misstag tänker jag. Även om det är slarvigt...
 
Självklart skall firman stå för alla kostnader för att räta till felet samt stå för skador som har uppstått utöver vad en eventuell försäkring betalar
 
De har slammat befintlig kanal, sen har det tagit upp hålet från vardags rummet och satt ditt invändigt i vardagsrummet 1m plåt skorsten som går i en l vinkel in i väggen och sen tätas mot väggen. De säger att jag borde bet om en regn hatt, men vad gjorde dom här andra gången då??? bara flyttade på kaminen och torkade golvet och monterade tillbaks den. = 700 kr... Åkte till plåt slagaren han han gjorde en plåt åt mig 40x 30 kupad 50 kr.
Gick upp på taket i regnet och skulle popa fast den när jag ser att en av de andra kanalerana som ej använts på 6 år efter fjärrvärme installation har en plåt som ändrar vind riktning efter vinden och hindrar vattnet att komma ner i skorstenen, lyfter upp den och kör ner den i kamin kanalen, thats it!!

HAde jag gått upp i mars så hade jag sluppit byta golv och eve. riva väggen, byta gips tapetsera om !!!!
Ska aldrig anlita dessa gubbar igen, fattar om de inte tänkte på detta vi första gången de var här med andra gången ??????? Tyvärr var jag på jobbet och såg inte vad de gjorde!!!
 
Men, det känns inte som det är deras ansvar att tala om för dig att regnet kommer uppifrån och ned.

Slammat = glidgjutning?

Hur som helst, tog dom bort något lock/plåt på skorstenen från första början? Då är det ju deras fel.
Men om de enbart har fixat insidan på skorstenen (slammat/glidgjutit) och tagit upp ett hål till din nya kamin så är det väl lite mer ditt ansvar?
 
Men OK att det inte satt en hatt på skorstenen. Men det ger ingen rimlig förklaring till att det läcker in vatten i anslutningen av kaminröret till rökgången. Där skall vara gastätt, dvs även vattentätt.

Har du haft dit sotaren för godkännande och provtryckning?
 
Sotaren var här och godkände den men tror ej han tryckte den, han var väl här i 10 min kollade installation och på vinden! Har kört nu i 3 timmar för att torka upp, får se om det regnar in nån mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.