Är ute efter utseendet på spontad panel men jag inte så sugen på att ha en massa kvistar som syns efter några år
så jag får måla om hela huset.

Är dessa panelskivor något att rekommendera? Blir det snyggt?
Antar att man fogar skarven mellan skivorna så det inte syns så bra att det inte är riktig spånt.
 
kvistlack så slipper du kvistar och får ett äkta utseende!

Mvh
 
rsjerry skrev:
kvistlack så slipper du kvistar och får ett äkta utseende!

Mvh
Det lyser igenom efter några år ändå tyvärr. Den stoppar bara tillfälligt.
 
Jag har satt en slags panelskiva i taket på en friggebod. Det var inte direkt en skiva, det var mer som spontade plankor, fast av nån slags lös MDF. Det blev väl sådär. Det duger i boden, jag skulle inte vilja ha det i huset. Taket blir väldigt "randigt".
 
P
Vi har panelskivan från Brandens på vår lilla toalett. Ser ut som pärlspont men man slipper att den torkar isär och spricker. Har även satt en annan variant från Bauhaus i trapphuset men tycker Brandens ser bättre ut. Visst ser det väl mera äkta ut med riktigt pärlspont men det duger för oss :)
 
  • Panelat1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toa2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Vi har panelskivan från Brandens på vår lilla toalett. Ser ut som pärlspont men man slipper att den torkar isär och spricker. Har även satt en annan variant från Bauhaus i trapphuset men tycker Brandens ser bättre ut. Visst ser det väl mera äkta ut med riktigt pärlspont men det duger för oss :)
Tack får man någon känsla för att det är ett riktigt spontat tak eller känns det lite väl "fake"?
Kommer bara ha det i tak så det är inget man kan stå nära och glo på direkt.
 
P
Jo det tycker jag nog. Dessutom slipper du alla kvistar som lyser igenom :)
Allt beror väl på hur petig man är. I ett genuint sekelskifteshus hade jag nog inte satt upp det men i vår på 60-talet sönderrenoverade 20-tals hus spelar det mindre roll.
 
Vi har satt den som innertak och som bröstpanel i köket. Jag tycker absolut att det gett ett bra resultat om jag jämför med den gamla sponten som satt där innan.. (den var illa tilltygad av dubbla tak ovanpå och dessutom var taket snett) så vi valde att sätt Brandéns ovanpå. novdec 047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det man slipper är ju att träet torkar och att det blir sprickor... Det är jag glad för att slippa. Det ser man på det gamla taket renovering 012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska väl också säga att jag tycker man ska måla med pensel så att man får lite penseldrag i färgen på panelen.. Det ger ett mer genuint intryck. (alltså ej fin roller.)
 
Ursäka men jag kapar tråden för en fråga när folket ändå är inne på ämnet :) jag har såna där panelskivor i mdf i stugan men har nu byggt ut 20m2 där jag vill ha samma, dock är takhöjden 280 i nya delen, finns det den längden att få tag på?

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Minsing skrev:
Vi har satt den som innertak och som bröstpanel i köket. Jag tycker absolut att det gett ett bra resultat om jag jämför med den gamla sponten som satt där innan.. (den var illa tilltygad av dubbla tak ovanpå och dessutom var taket snett) så vi valde att sätt Brandéns ovanpå.[bild]
Tackar för fin input!
 
sukke2k skrev:
Ursäka men jag kapar tråden för en fråga när folket ändå är inne på ämnet :) jag har såna där panelskivor i mdf i stugan men har nu byggt ut 20m2 där jag vill ha samma, dock är takhöjden 280 i nya delen, finns det den längden att få tag på?

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag har bara hittat dessa som är 2300 alt 1200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.