Vi har en källarvåning som är delvis inredd. Nu tänkte vi inreda återstående två rum och har haft hantverkare på besök för offert. De föreslog att golven skulle målas (vilket övriga källarrum utöver gillestugan är). Jag kan tycka det blir lite väl hårt och kalt om man ska ha rummen som arbetsrum med målade golv? Är det dumt att lägga in en platsmatta för att få det lite mer ombonat. Golven är torra idag och det finns inga tecken på fukt som läcker in.
 
Fukt kan finnas utan att man märker det. Ett källargolv kan verka snustorrt till man lägger på en fukttät yta, det är då man får problem. Måla golvet med en diffusionsöppen färg funkar ju i regel bra, den släpper alltså genom fukt. Klinkersfogar släpper också genom fukt men alltså inte en plastmatta. Dock finns det nog mattor som funkar i källargolv. De som la in plastmattor i min källare tyckte nog också att det var en bra idé när det gjordes, nu har all fukt gått ut i väggarna istället och det blev inte bra kan jag konstatera ;)

Det finns mängder med scenarion och bra lösningar. Gör inte om historiska fel utan hitta något som funkar.
 
Målade golv är också "fukttäta", och färgen kommer släppa?

Skulle tro att alla källargolv är mer eller mindre fuktiga... Sen är det en fråga om hur länge det kommer hålla.
 
Lägg platon-matta, något typ parkettgolv och ventilerade golvlister.
 
Vi ska också göra om i källaren och då lägga nytt golv. Jag vill gärna ha något annat än heltäckningsmatta som vi har nu, och heller helst inte klinkers då jag inte riktigt gillar det.

Såg den här sidan på tidningen Gör det Självs hemsida. Det verkar ju urenkelt att lägga laminatgolv i källaren på deras vis. Verkar nästan för bra för att vara sant.

Vad tror ni, kan man göra det så enkelt och ändå slippa fukt?

http://gds.se/kaellare/skoent-golv-i-kaellaren
 
Så skulle inte jag gjort iaf. Beror nog helt på vad det är för källare. Väldränerat på toppen av ett berg kanske...
 
Jag har platonmatta + 3 mm skumplast + trägolv. Det fungerar så länge som golvet inte badar i fukt ....
Ev fukt stannar under platonen och / eller ventileras ut i kanterna (ventilerade golvlister). Platinmattan hindrar fukten att nå trägolvet. Trägolv är mycket varmare att gå på än laminatgolv. Total bygghöjd ca 20 mm.
I princip inget som kan gå fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.