Tack för all hjälp!
Börjar klarna lite i huvudet nu! :)

Däremot, kortlingarna som ska ligga på c/c 1000 mellan takstolarna, antar att jag kör med 45x45 reglar (?)..
Men hur ska jag fästa in dem? skråskruva uppifrån och ner i takstolen?
 
piko skrev:
Tack för all hjälp!
Börjar klarna lite i huvudet nu! :)

Däremot, kortlingarna som ska ligga på c/c 1000 mellan takstolarna, antar att jag kör med 45x45 reglar (?)..
Men hur ska jag fästa in dem? skråskruva uppifrån och ner i takstolen?
Beror på vilken tjocklek du väljer på isolerplasten. Varierar från 1000-4000mm. DVS på tjock plast behöver du inga. Men annars räcker 45x45 reglar.
Kör du med isolerplast med aluskenor är det bättre att sätta dit dem i efterhand. Detta för att regeln ska gå emot skivan, så då behövs en urhakning på ca 1x1cm i regeln på var sida.(urhakning för aluskenan)
Skråskruva dessa är snyggast, eller syns minst!
 
  • Gilla
LSB
  • Laddar…
Okey..
Återigen tack för hjälpen, kommer säkert bli fler frågor innan det är färdigt :)
 
Lånar tråden lite för lite funderingar

Byggde altan för en månad sen, och har nu kommit på att ett tak inte skulle vara så dumt...
Måtten där taket ska vara är 4.8x3,3. Problemet är att jag enbart har plats för 120mm takreglar, är det bara att strunta i alltihop då? (taket på altanen kommer hamna framför burspråket med balkong ovanpå).

Tanken var i sånna fall att fästa bärlina i väggen och använda balkskor för reglarna. Tre stolpar i ytterkant med bärlina emellan.
Bästa sättet att sätta stolparna på? Tänkte lossa på ett par golvbrädor och ställa stolparna på den yttre bärlinan (ev rakt ovanför en plint), och sedan kan jag bulta fast dom i golvreglarna. Sedan såga ur golvet för stolparna och sen skruva tillbaks det.

Vad tror ni om det då?
 
carlbanan skrev:
Lånar tråden lite för lite funderingar

Byggde altan för en månad sen, och har nu kommit på att ett tak inte skulle vara så dumt...
Måtten där taket ska vara är 4.8x3,3. Problemet är att jag enbart har plats för 120mm takreglar, är det bara att strunta i alltihop då? (taket på altanen kommer hamna framför burspråket med balkong ovanpå).

Tanken var i sånna fall att fästa bärlina i väggen och använda balkskor för reglarna. Tre stolpar i ytterkant med bärlina emellan.
Bästa sättet att sätta stolparna på? Tänkte lossa på ett par golvbrädor och ställa stolparna på den yttre bärlinan (ev rakt ovanför en plint), och sedan kan jag bulta fast dom i golvreglarna. Sedan såga ur golvet för stolparna och sen skruva tillbaks det.

Vad tror ni om det då?
Ska djupet vara 3,3m?

120mm takstolar är inget jag kan beräkna på då det minsta jag kan beräkna på är 42x180 balkar.
Det håller säkerligen men uppfyller inte bärigheten när man räknar på det.
Men du skrev något om balkong ovan? Hur lång sträcka blir det utanför balkongen (där snö kan samlas på taket)?

Det låter bra på din beskrivning om hur du ska sätta stolparna.
 
Det blir ju 3.3m från ut från balkongen... Huset är rektangulärt med en utbyggnad/burspråk på 2x5 meter mitt på baksidan och ovanför denna finns balkongen. Altanen byggde jag efter hela burspråket och ena sidan av den, och kom på nu i efterhand att jag hade velat ha tak över den delen där utemöblerna kommer stå.

Balkongen är alltså ovanför hela det tänkta taket. Djupet på 3,3 m blir det totala djupet inkl utstick. Stolparna kommer hamna på ca 2,9-3 meter från väggen

I absolut nödfall kan jag kanske använda en 145 reglar, men då kommer man nog få tulla på div foderbrädor...
 
carlbanan skrev:
Det blir ju 3.3m från ut från balkongen... Huset är rektangulärt med en utbyggnad/burspråk på 2x5 meter mitt på baksidan och ovanför denna finns balkongen. Altanen byggde jag efter hela burspråket och ena sidan av den, och kom på nu i efterhand att jag hade velat ha tak över den delen där utemöblerna kommer stå.

Balkongen är alltså ovanför hela det tänkta taket. Djupet på 3,3 m blir det totala djupet inkl utstick. Stolparna kommer hamna på ca 2,9-3 meter från väggen

I absolut nödfall kan jag kanske använda en 145 reglar, men då kommer man nog få tulla på div foderbrädor...
Så balkongen kommer vara över hela det nya taket? I sådant fall så täcker balkongen taket mot snölast vilket innebär att du kan använda 120 takstolar.
Om inte så skulle iaf jag försöka ta så stora (grova) takstolar som du har plats med. Sedan får man som allt annat vara lite observant på snölaster vintertid.

Puder snö väger inte mycket, men blötsnö väger en hel del.
Ex, 14kvm tak med ca 1dm blötsnö får en vikt på ca 400-700 kg beroende på hur mycket vatten snön innehåller.
 
Jag tror vi menar samma nu, dvs att det inte kommer rasa nå snö från hustaket på altantaket. Förutom den snö man mot förmodan skulle råka sopa ut från balkongen då.
Alltså, det är inte balkong ovanför altanen, utan där balkongen slutar, där börjar altantaket... Blir rörigt märker jag...
 
OK då förstår jag!
Men finns det ingen möjlighet att använda 42X225 balkar?
Tänkte om du fäster dem mot balkongen?
 
Som allra mest kan jag få plats med 17 cm.

Det är avståndet mellan underkant hängränna och överkant plåten ovan fönster.

Fodret där hängrännan sitter och fodret ovan fönster har 12,5 cm mellanrum.

Helst skulle jag alltså använda 120 takstol med en lutning på max 17 cm på 3,3 meter
 
OK då förstår jag.
Nej men kör på 120 takstolar, du har ju bra lutning samt att det bör hålla ändå.
Är man riktigt osäker kan man sätta ihop 2 balkar för att skapa en tjock takstol, då blir den inte dubbelt så stark, men ca 1,5 starkare.

Du kan även vid stor osäkerhet stötta takstolarna med en trästötta vintertid när du är bortrest och inte kan skotta taket! :)
 
  • Gilla
Magsun
  • Laddar…
Ja precis.... Hade även tänkt sätta dom på cc 60...

Känns skönt att veta att man inte är helt ute och cyklar med planerna. Blir till att börja i helgen om det blir finväder.
 
  • Gilla
johole
  • Laddar…
Såhär gjorde jag: 95x225 i fronten (B 5M inkl 700mm brutet hörn) 45x225 bärlina, 56x160 takstolar och 115x115 stolpar. Det ska vara lätt att rulla skjutpartierna så inga nedböjningar :)
 
Redigerat av moderator:
Nummer 11 på bilden, vad är det?
 
Det verkar vara en plåt mellan husvägg och altantak. Ibland kan man avstå den om takutsprånget är stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.