Hej superexperter på värmepumpar :)

Jag håller på med en totalombyggnad av befintligt hus, där jag bl.a. kommer att installera bergvärme. Jag har för avsikt att ha mekanisk till- och frånluftsventilation.

Nu till mina frågor:
1. Med bergvärmen är värme billigt, och FTX behövs egentligen inte för ekonomin, det inser jag, men jag vill ha värmd tilluft för komfortens skull. Ett klassiskt FTX-aggregat återvinner värmen i frånluften, och skickar tillbaks i tilluften. Finns anledning att på något sätt blanda in bergvärmepumpen i den processen? Min hypotes: Nej.
2. Huset ligger så till att det blir jättevarmt på sommaren, så kyla är viktigt. Jag vet att jag kan sätta fläktkonvektorer på bergvärmepumpen för att få frikyla, och måste då dra separata rör dit jag vill ha kylan. Kan de rören t.ex. gjutas in i golvplatta och/eller byggas in i vägg, eller finns andra krav t.ex. pga kondensrisk?
3. Kan jag som alternativ (eller kanske komplement) till nr 2 istället nyttja bergvärmepumpen till att kyla tilluften? Är det i så fall ett speciellt FTX-aggregat som behövs, eller hur gör man?

Har letat länge i både ventilations- och värmepumpsleverantörernas information, men inte lyckats hitta svaret på detta... tacksam för hjälp.
 
Det går att kyla till luften men jag tror att man måste ha nån typ av styrning så inte luften blir för kall så det blir kondens.
 
ett bra ftx klarar sig utan eftervärme. Ingjutna rör , oavsett varma el kalla, har redan isolering runt sig för längdutvidgningens skull men kondens bildas ändå bara då fuktig luft kan ta sig fram till en kallare yta ,dvs då betongen hunnit bli tillräckligt kall. Ett ftx har på tok för liten luftmängd för att orka ge nån märkbar kyleffekt till huset. Fläktkonvektorer och markiser ger bra effekt.
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
Tack för klokt svar, som jag tolkar så här:
1. Hypotesen korrekt, finns ingen anledning att blanda in värmepumpen i luftens värmeåtervinning.
2. OK att gjuta in rören till fläktkonvektorerna, då de är isolerade.
3. Ingen poäng att kyla tilluften, det är för liten luftmängd.

Låt mig veta om jag missförstått något!
 
Nog ger kylning av tilluften effekt även om en fläktkonvektor naturligtvis ger mera kyla har hört att kylning via ftx ska ge ca 3-4 grader kallare än utan kyla. Tror att fördelen med att kyla via ftx är att slippa fula fläktkonvektorer. Kom i håg att har du rejäla utrummen som ska kylas mycket bör du borra djupt annars kommer brine att hålla hög temp i slutet av sommaren och ge sämre kyla.
 
  • Gilla
MB300E
  • Laddar…
En mindre fläktkonvektor har luftflöden på 300-700 kubikmeter luft/tim och räcker normalt att kyla ett vanligt vardagsrum om den får tillgång till 14-16-gradigt vatten Vad blir kyleffekten från ett tilluftsdon från ett ftx i vardagsrummet med ett normalflöde på 40-50 kbm/tim även om man lyckas kyla tilluften till 16 grader? jo det räcker till att kyla den överskottsvärme som katten och lcd-tvn ger men inte på långt när vad solen lagrat upp i väggarna under dagen. Har 160 kbm/h med 18-gradig tilluft i sovrummet när det är varmt ute men det förslår ändå inte då solen varit intensiv några dagar även då katten är ute. Tilläggas bör att ett ftx i en 150 kvm stor villa har ett totalt luftflöde på ca 180 kbm/tim som skall fördelas på 4-5 rum.
 
Kör du inte kylan automatiskt ? Har för mig att jag läst att man inte bör köra kallare än 14 grader via ftx men är osäker. Du måste ha rejäl tv i alla fall.
 
Du får ju bra mycket större verkan av kylan om den startar när det blir tex 22 grader istället för att vänta tills det blir riktigt varmt inne och försöka kyla då. Vart fick du 15 l/s från ? Har ingan aning om hur mycket kyla det ger men eftersom det används ibland vore det konstigt om det inte kyler nått men lika bra kyla som med en riktig fläktkonventor eller l/v kan det ju aldrig bli men inte lika fult heller.
 
Det var därför jag skickade med diagrammet som finns på sidan 9 i länken. 15l/s är ett vanligt tilluftsflöde i ett vardagsrum eller sovrum när du har ett ftx och det är bara denna luftmängd som kan hjälpa till att kyla rummet ,vilket blir ganska orimligt då tilluftstemperaturen inte kan sänkas hur mycket som helst utan att få kondens o komfortproblem.
 
Nu kommer ju effekten att bli större eftersom om man kyler via ftx så kyler man hela huset det gör man ju oftast inte om man kör med fläktkonvektor men effekten kommer inte att räcka till för att hålla 21 grader inne en varm dag men den här sommaren behövs det tyvär ingen kyla.
 
Hej

Någon som vet något om Flexit S3 R med EC fläktar jämfört med Systemair DCV 400 också med EC?

Skulle vara så tacksam för lite input här vilket som är bäst

Markus
 
Vi kommer att ha ett FTX aggregat från Enervent med både kyla och värmebatteri. Tanken är att med att ha kylan i FTX:en så kommer det lite kyla ut i alla rum. Med ordentligt solskydd + att vi inbyggt solskydd i alla fönster mot söder. (Tar bort 2/3 av värmestrålningen). Om det inte räcker så har vi förberett för en konvektor på övervåningen.
 
  • Gilla
Jb Kv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.