Eftersöker en rörelsevakt/PIR med en potentialfri kontakt för anslutning till en hemautomations lösning jag håller på att pula med här hemma.
Spelar ingen roll om själva rörelsevakten drivs på 230V eller 12/24V, så länge den har en potentialfri kontakt så jag får en slutning vid aktivitet. Ett litet och diskret yttre är även att föredra.

Och som vanligt vill man ha en kanonprodukt till lågt pris :p
Så är det någon som vet var man kan få tag på en lämplig rörelsevakt med ovan nämnda funktioner för vettiga pengar?

Tack så länge!
 
Vanlig rörelsevakt + ett relä är väl den absolut enklaste lösningen.
ELFA har haft "lösa" detektorer som drevs med 12V men den är visste ute ur sortimentet.
Sök hos Farnell, DigiKey, Mouser, RSonline m.fl. PIR detector kan vara ett bra sökord.

Billigt är nog svårt, ELFA tog 198+moms för sina lösa utan kåpa en gång i världen.
En vanlig 230V kostar väl minst 300.

Protte
 
Tack för ditt svar prototypen!
Har även funderat på en relä-lösning men tycker att det blir lite för invecklat för en så pass "enkel" funktion. Både reläer och trafo ska ha utrymme samt lite dragning av tele-tråd. Men om jag inte hittar något annat lämpligt, så får det nog bli så.

Synd att inte elfa hade kvar den produkten, en naken PIR hade fungerat utmärkt. Men ska i alla fall leta lite på sidorna jag fick tips om.

Eftersom mitt system delvis är baserat på nexas trådlösa system, har jag haft funderingar på någon av deras PIR. Men vad jag läst är dom inte så exakta, samt inte estetiskt tilltalande överhuvud taget. Den infällda varianten hade varit okej om man hade kunnat montera den i ELKO plus-/Schniders Exxact-ram som övriga apparater i huset är. Så jag är även intresserad av synpunkter på Nexas PIR från någon med erfarenhet?!
 
Men nog finns denna kvar SGM5910-02!

/Erik
 
EBMTJ skrev:
Men nog finns denna kvar SGM5910-02!

/Erik
Den såg vettig ut. Dock verkar det som den har en digital utgång som ger en aktiv hög signal, och inte en potentialfri kontakt.
Eftersom jag inte är så insatt i digital elektronik, går det att lösa på något sätt så att jag får en slutning vid rörelse?
 
Se där, den finns fortfarande men jag har inte hittat den tidigare.
Digitalt betyder till eller från, precis det du önskar.
Relän är digitala, till eller från.

PIR detecktorn har aktivt låg med öppen kollektor, i princip en strömbrytare till minusspänningen.

Tydligen på ELFA:s lettiska sida hittade jag att utgången tål 10 mA och det är lite för lite att driva ett relä, men med en extra transistor så går det få det fungera.

Potentialfritt, fritt från vad? Matar du från samma strömkälla som larmet / what ever så behövs inte potentialfritt.
Matar du med en väggvårta så är det väggvårtan som gör det hela potentialfritt.

Protte
 
Funkar en vanlig larmdäckare eller den ska hålla kontakten en tid som brukligt till ytterlampa och liknande?

//J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.