Hur tar man enklast ner bärlinor/golvbjälkar för att kompensera bygghöjd vid vattenburen golvvärme,skivor o klinker osv? Vi behöver ta ner ca 3 cm.
Vi gjorde det med badrummet, men stämjärn och klubba - det tog många dagar.. :p

Man borde väl kunna använda något elektriskt hjälpmedel, cirkelsåg eller dylikt? Tjocklek är ca 3 tum.

Tacksam för tips,
Hälsningar
Rosa
 
Tigersåg! ;)
 
OK, jag får börja styrketräna då!
 
Rosa skrev:
OK, jag får börja styrketräna då!
::) Varför då? ;)
 
Immobil skrev:
Tigersåg! ;)

Hörr snickarn, man kan väl inte längskapa bjälkarna med en tigersåg....... :p

Jag föreslår en alternativ metod:

1. Cirkelsåg från två håll (pga bjälkarnas tjocklek)
2. Tigersåg eller fogsvans i ändarna där cirkelsågen inte får plats.

 
MathiasS skrev:
Hörr snickarn, man kan väl inte längskapa bjälkarna med en tigersåg....... :p
::) Om viljan finns, så går det alldeles utmärkt. ;)
 
Är rummet stort? så är reglarna många! Puh, vilken arbetsinsats. Varför sänka? Är det för dörrar, trösklars skull kanske det är enklare och smartare att höja dessa ;)
 
Ska man ta ner dem är en bra cirkelsåg kanon. (Hyr om din egen är kass). Däremot är jag allmänt mot att man tar ner höjd på reglar. Som sagt - dörrar och trösklar kan justeras....
 
Hade jag kunna justera trösklar så hade jag gladeligen gjort det..
Det är ett f d missionshus, entrén är rätt in i den s k Stora salen (den är stor!)

Vi har byggt en stor fristående garderob som skärmar av mot salen, och som bildar en sorts hall. Utrymmet innanför vill vi belägga med skiffer (och golvvärme). För att få en övergång mot trägolvet, i en passande nivå, måste vi ta ner bärlinorna (och förstärka bjälklaget). Eftersom vi har en fuktskada där (förbaskade ränndal) så har vi ändå brutit upp golvet. Så tyvärr funkar det inte att justera trösklar..

Är det förresten någon som vet om man ska göra våtrumsbehandling på ett hallgolv, som i ett badrum?
 
Låter som ett mysigt hus.

Se som sagt till att förstärka ordentligt. Plattsättning på mjukt/fjädrande golv (vilket det ofta blir med svaga reglar) brukar inte vara så lyckat.
 
Rosa skrev:
Är det förresten någon som vet om man ska göra våtrumsbehandling på ett hallgolv, som i ett badrum?
Det är inte nödvändigt. ;) Intressant objekt ni håller på med. Lycka till!! :D
 
Annorlunda hus är min melodi ::)
och kräver oftast annorlunda lösningar......
Lyckat till med ert objekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.