Hej,
Köper en tomt för 600.000 kr med begränsad havsutsikt ett par mil utanför Göteborg. Tomten ligger 500 meter från havet med öppet fritt läge.
Där tänker vi bygga i första hand en bostad på rund 70-80 kvadrat som det även går att bo i på vintern. Huset skall vara med 2 sovrum loft och i övrigt bekvämt med bra material. Till tomten finns det godkänt enskilt avlopp. Vatten finns ej borrat eller till anslutning. I början tänker vi nog att ansluta oss till sommarvatten men på sikt troligen borra själva. I förlängningen kanske vi kommer att vilja bosätta oss där beroende på hur området utvecklas. Idag är det fritidsområde under utveckling till fler och fler åretruntbostäder...

Nu är frågan... Vad tror ni att detta kalaset kan gå på? Som ni förstår vill vi inte dra till på alla håll utan vill hålla en ganska stram budget. Vill kunna ha möjlighet till att ha kvar ett boende i storstan.

Som det ser ut är det naturtomt och det vill vi ha. Ingen dyr anläggning med massa som skall skötas. Tomten verkar lättbyggd men man vet ju aldrig.

Pete
 
Är ingen expert men gör ett försök ändå.
Jag skulle nog gissa på c:a 2 miljoner med alla bekvämligheter om du håller i pengarna.

mvh
David
 
Håller med. Finns stora pengar att spara. Iom att huset är så pass litet så borde det inte vara ett så stort projekt.

mvh
David
 
Jag hade tänkt mig att hamna på runt 1.5 miljoner så det är något vi måste dra ned på vad det verkar... Några förslag? Jag kan göra mycket själv men det är väl mest på insidan som jag ser det. Tiden är en faktor här. Tror att jag kan lägga ungeför 2 månader förutom kvällar och helger... Anledningen till att vi vill hamna runt 1.5 är ju att vi vill behålla vårt boende i stan under överskådlig tid.

 
Mer tidän 2 månader får du nog lägga ner tyvärr om du bygger lösvirke. Kolla in de estniska eller finska typhusen annars.

mvh
David

 
Någon mer information om dessa hus? Vart kan man få det?
Jag hade tänkt att lägga ungefär 2-3 månader av min egen tid på heltid. Resten skulle man vilja outsourca... Förutom lite kvällar och helger då som man ju får räkna med att spika lister och liknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.