170 har jag på huset som är byggt 1908
ville därför ha samma panelstorlek
 
Det borde inte spricka om man bara spikar panelen i mitten och om spiken i läkten sitter mellan brädorna.

Kjell
 
Och att brädorna är urspårade på baksidan i så fall, för det är inte samma kvalitet som 1908
 
Hm, det verkar som om det finns stora skillnader i tillvägagångssätt beroende på var i landet man bor? Jag har 170 panel på mitt hus med 45 läkt på. Ersätter den ursprungliga panelen som hade mer ... fri form. :)
I alla fall, jag sätter bottenbrädorna med spik i ytterkanterna men i sicksack . De har förvisso inte suttit i så många år än men i ett par i alla fall och inga sprickor här inte.
Har både brädor med spår på baksidan och utan, märker ärligt talat ingen större skillnad. Har inte sett ett enda hus med denna typ av panel som satt spik mitt i här i trakterna.
 
Utdrag ur HusAMA 08



Bräder ska vara minst 22 mm tjocka och högst 175 mm breda.

Lockläkt ska vara minst 16×45 mm.

Bräder och läkt ska monteras i lod.

Panel som skarvas ska snedskäras med fall utåt.

Panelbräderna ska spikas eller skruvas centriskt, med c-avstånd högst 1 200 mm.

Brädändar ska spikas 100-150 mm från änden i båda kanter.

Spik till panelbräder ska vara minst 75×28. Skruv ska ha minst samma bärförmåga.

Läkt ska spikas eller skruvas centriskt, med c-avstånd högst 600 mm.

Vid dörr- eller fönsteröppning med karmytteryta i liv med underlag för panel ska panelen dras fram till ca 30 mm från profil eller karmfals.

Vid dörr- eller fönsteröppning där läkt eller panelbräder ska tjänstgöra som foder ska delningen väljas så att avstånden mellan läkten blir lika.
 
Ett kärt ämne tydligen ;-)
Tack till er alla 170 brädor blir det nog med 1cm distans bakom spikläkten som ventilation
 
Kvarstår frågan om man kan använda 12mm konstruktionsplywood eller OSB som distans
Hade ju varit barnsligt enkelt att kapa typ 50 remsor 45mm bred och ha dom under spikläkten.
Någon timmes arbete med festo sänksågen och 3meter skena

MvH
Hobbit
 
Finns att köpa annars, jag kapade själv till ena gaveln och köpte till nästa. Hittar inte rätt faktura men det var inte någon större summa det handlade om. Det är ju inget finvirke direkt utan kan vara lite vankantigt men vad gör väl det, som distans fungerar det ypperligt.
 
Såg ett hus som fick nya 170mm bottenbrädor för några veckor sen. Där sprack det redan efter några veckor på flera ställen i ändarna (där spikar man på båda sidorna för att undvika vridning tror jag) och inte i mitten eller sick-sack. När träet krymper spricker det.

Detta blir värre ju bredare bottenbrädorna är.

I ett gammalt hus är det vad jag förstår kärnvirke, något som knappt går att köpa i Sverige längre (sägs det...).

Tror att detta hus har lite samma problem. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/164263-spika-lockpanel.html

Ska man isolera med typ klimatskiva behövs spikreglarna för att hålla isoleringen på plats (enligt Rockwool) så där är inte typ masonitband en bra idé utan något grövre behövs. Men 12mm, finns inga läkt i dom dimensionerna?
 
Redigerat:
Angående bredd på panel så har jag 195mm bred med 45 hattprofil-läkt. Spikade i ytterkant så det döljs under locket. Inga sprickor alls. Panelen hade spårade baksida.
 
Läst tråden och inte ett ord om att man punkterar vindpappen överallt där inte pappen ligger klämd mellan spikregel och regel bakom papp. Om man sätter en distans så kommer ju varje spik punktera pappen, eventuell fukt/vatten kommer ju då lätt leta sig in runt spikarna eller??

Är det inte bättre att i så fall bara snedsåga spikläkten så att vatten inte kan samlas ovan? Har man dessutom spårade bottenbrädor (typ 3 utfrästa spår bakom för att undvika sprickbildning) så känns det ju betydligt bätre än att som sagt punktera vindpappen överallt
 
Kraftigare spikreglar el kortare spik.
Punktera pappen ska man inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.