Fukt i krypgrunden.
Vi fick för 25 år sedan råd av kommunen för att ta bort fukt och lukt från källaren. Det sattes in ett ventilationsrör från krypgrunden upp genom en garderob och vidare upp på vinden och ut genom ett nytt skorsten. Det finns ett reglage i köket som skall reglera (fläkten som aldrig sattes in)? Dessutom grävdes jord ut, makadam las på och sen byggplast med singel( makadam) på toppen.
Nu har jag läst på och kommit fram till att jag kan

  1. Täcka alla ventiler och alla luftinsläpp till krypgrunden.
  2. Sätta in en kondens avfuktare.
  3. Skulle vilja använda röret som går från krypgrunden och upp genom ett eget skorsten att sätta en fläkt i så att den fyller funktionen av att dra ut luft, vilket en sorptionsavfuktare gör.
Då borde jag få samma effekt som en sorptionsavfuktare som kostar skjortan, dvs avfuktning och fläkt som drar ut luktande luft. Är det något fel här?
Jag tänkte bara att avfukta under juni till september beroende på fuktkvot.
Kan jag råka illa ut med det systemet?
Vore tacksam för råd!
Barbro
 
Det funkar säkert bra sommartid. Men vad ska du göra med kondensvattnet från avfuktaren? Det blir ju litervis per dygn och rundgång i grunden om du låter det rinna ut.
 
Men behövs systemet på vintern när jag inte har värme på? På vintern är det ju bara 50-60% fuktighet i grunden och nästan samma temp i huset som i källaren. Det är ju under sommarhalvåret som problemet uppstår och då är jag här och kan tömma eller ha en utomhustömning av kondensvattnet.
 
Hittar man avloppsrören i krypgrunden kan man rätt enkelt göra ett litet påstick där. Annars kanske man har tur (som jag) och hittar ett helt rör som inte används längre och där det gick att sticka ut dräneringsslangen åtskilliga meter.

Det borde också vara så i de flesta fall att om man leder ner kondensvattnet vid yttermuren så hamnar det i dräneringen.

En skojig lösning som någon annan här beskrev var att sätta en liten dränkbar pump i dräneringskärlet och köra den på timer. Varje dag klockan 12 sprutade den ut vattnet genom en av ventilationsgluggarna.

Alla lösningar förutsätter att det är plusgrader i krypgrunden, men är det inte det är en kondensavfuktare inte en bra idé.
 
Avfuktningen behövs inte på vintern om det är torrt i grunden då, men den där fläkten kanske kan vara bra att ha om det annars kommer in krypgrundlukter i huset. Det får man lukta sig till efterhand.
 
Eftersom jag har liten erfarenhet undrar jag vad som händer om jag har fläkten på och inte är här. Vad händer med luften i kryputrummet om jag har täppt till alla ventiler, och kör fläkt men ingen avfuktning? Måste jag öppna ventilerna när jag inte kör avfuktning?
 
Fläkten som drar luft från krypgrunden har som största effekt att se till att krypgundsluften inte når huset, så att det inte luktar källare i huset. Täpper man till ventilerna i krypgrunden finns det säkert springor ändå där uteluften läcker in till krypgrunden. Fläkten har egentligen inte med avfuktningen att göra.

Ett rimligt schema ser ut så här:
- vår, sommar: kör avfuktning, och viss fläktventilation från krypgrunden och ut.
- höst, vinter: ingen avfuktning. Ingen fläkt i krypgrunden.

Låt sedan fuktmätning (i grunden) och näsan (i huset) avgöra resten..
 
Tack för råd, detta är fantastiskt!
Räcker det då med att jag har en vanlig avfuktare och inte en sorptionsavfuktare.
Jag har ungefär 150m2 krypgrund.
Finns det någon som har erfarenhet av en bra model för avfuktare.
 
Jag tror det räcker med en vanlig avfuktare ja (det är vad jag själv har valt) men egentligen väljer man mellan två sätt att lösa problemet:
- antingen ta dit en firma som troligen monterar en sorptionsavfuktare; man får betala en bra peng för installation, utrustning och sedan driften, men man är troligen av med problemet och man behöver inte bry sig mera.
- eller så gör man det själv, man mäter lite, funderar lite, skaffar en billig avfuktare, installerar den med visst besvär och får sedan hålla koll på hur det fungerar därnere. Billigare, men man får bry sig lite mer.

Avfuktare finns det många av. Det man ska tänka på är att den ska vara gjord för krypgrunder: tåla rätt låga temperaturer, ha slangavlopp, inte ha några konstiga filter som sätter igen, och inte vara alltför hög - det måste ju finnas lite höjdskillnad mellan slangavloppet och den punkt där avloppsslangen mynnar ut. Dessutom bör den blåsa luften framåt, inte uppåt, och starta om själv efter strömavbrott.

Jag skaffade en Woods DS15 till krypgrunden här. Den känns en aning för liten. Då är det 120 kvm och 80 cm i höjd. Men mängden fukt som sugs in i grunden kan variera från hus till hus. I alla fall kör jag den kontinuerligt april - september och på halvtid övrig tid. Det räcker för att hålla runt 70% RH och den drar väl runt 1000 kWh om året. Fläkten är kraftig så den drar runt luften ordentligt i alla tre rummen, men i gengäld låter den en aning genom golvet.

Det finns nog avfuktare med bättre verkningsgrad. Energisparmyndigheten testade avfuktare för ett tag sedan. Det brukar finnas lindrigt begagnade avfuktare på Blocket. Kanske idé att börja med en sådan och se hur det fungerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.