P
Ingen höjdare att skruva om trallen. Skruvade dit ramen runt vår altan innan stolparna var monterade och igår satte jag dit stolparna men det var redan problem att få ur skruvarna då virket börjat torka. Ett par skruvhål fläktes upp när jag backade ur skruven, vill inte ens tänka på att skruva om hela altanen.
 
Vilken konstig tråd, söker ni i forumet kommer ni att se att ALLA andra trådar handlar om att springorna blivit för stora. Köpt trallbrädor från Sahara eller?

Skämt åsido, vänta ett åt till så har de säkert torkat och gått isär. Våra springor är en liten aning för breda, vi skruvade våra trall så tätt det bara gick.
 
Göran.W
Jag har med samma problem.
Trallen hade legat under tak i något år och lades kloss.
Jag har tom alger på min trall nu och den är snor hal när den är blöt.
 
Göran.W skrev:
Jag har med samma problem.
Trallen hade legat under tak i något år och lades kloss.
Jag har tom alger på min trall nu och den är snor hal när den är blöt.
Hur länge sedan är det du la trallen? Jag tänker mest på om det finns hopp att den torkar ihop lite med åren.
 
  • Gilla
Barre12345
  • Laddar…
Göran.W
Det är ingen risk att den torkar för den var i princip snus torr när den lagdes.
Det är dessutom ett hast verk som ligger direkt på marken.
Var lite bråttom att få till det när det begav sig för några år sen.
Tänkte borra några strategiskt placerade hål så det inte står vatten på den 1 dygn efter det slutat regna.
 
Jag har exakt samma problem. Jag la min altan ( 55kvm) för 4 år sedan. Trallen kom direkt från brädgården, och skruvades fast inom en vecka. Trallen kändes blöt och tung när den lades, men det har ändå inte krymt isär. Endast på några ställen har det blivit glipor.
Lägga om hela altanen känns som ett evighetsjobb, men det kanske är smartast att göra det. Jag har dock en del vinklar på altanen så flyttar man en bräda så blir den för kort (eller lång).
Jag funderar på om man skulle köra med en cirkelsåg i springorna, och sedan slipa till en ny rundning.
Men hur breda klingor finns det? 3mm känns för lite. Jag misstänker att med en 3mm bred sringa så kommer det fastna en del skit och springan blir tät igen. Skulle vilja upp på 5-6 mm men finns det så breda klingor?
 
M
Har du oljat den?

För behandlar du den så borde den suga åt sig mindre vatten och inte svälla lika mycket.
 
jag har också för tätt, hade en kompis som hjälpte till lite och han sa att dom skulle ligga tätt jag ville ha iaf ett tumstocksblad men nej det skulle vara tätt, dum som man var så lyssna jag med följd att nu blir det en pöl med vatten om det regnat någon dag...

Är iaf 4-5år sen jag byggde uteplatsen och jag har olja 1gång men den är tät...
 
Jag oljade den iår, men problemet är inte att den sväller, problemet är att den inte krymper ihop över huvud taget..
 
Lägger ett inlägg för referens.
La torr lärk i våras, 7mm mellan springorna, 145 breda plank, Dessa har inte exanpederat mer än 1 mm sedan dess, inte ens då det regnat mycket.
Men det kan bli skillnad hösten/vintern då det är fuktigt i längre perioder.
 
Går det inte att borra upp ett litet hål mitt i den värsta vattenpölen?
 
Jag la min trall, 45x120 tätt ihop.
Till och med så jag tryckte ihop den ordentligt när det var bananformat.
Mätte inte fuktigheten i trät men säger jag "mellantorrt" så är det nog rätt nära sanningen.
Oljad runtom där ovansidan blev gjord först när allt var klart.
Ingen jättebra idé inser jag nu för det syns klart och tydligt var jag smutsat ner den under byggandet.
Men i alla fall.Där är runt 1-2mm spalt för tillfället och det räcker gott för vattenavrinningen.
Jag hade inte viljat ha mer spalt även om det lätt samlas skit där för tillfället.
Gissar på att det kommer att torka isär mer men det är bara en ren gissning.
 
Lägger alltid nytryckt trall dikt ihop, alltid blivir 3-4mm glipa efter ett tag!
 
1-2 mm under sommaren låter lite lite men som sagt den har nog inte torkat ut ännu.
1-2 mm på vintern o 3-5 på sommaren känns för mig optimalt. Min eget pooldäck ligger lite lite för tight men det funkar.
 
Paytax skrev:
Lägger alltid nytryckt trall dikt ihop, alltid blivir 3-4mm glipa efter ett tag!
Den stora frågan är ju hur man vet om man har nytryckt trall eller inte. Jag håller precis på att lägga och i min leverans är det en jädra skillnad i vikt på plankorna. Jag kan inte säga om någon är blötare än någon annan direkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.