Cramo i jönköping hade inge problem att hyra ut till privatperson. Var inte så farligt dyrt vill jag minnas
 
Jag undersökte marknadsläget på sådana här i Linköpingstrakten förra sommaren. Då fanns det flera som hyrde ut, däremot ville de inte låta den som hyrde frakta själv, flera hade tydligen åkt på problem när folk hade lastat fel och tappat lasten... Summa summarum var det billigare att låta ett proffs göra hela jobbet är att hyra och fippla själv, och då är vi ändå hyggligt vana maskinförare, dock inte just för minigräv... Nu var det iofs finlir och trixiga jobb som skulle utföras, men ett proffs får ju som bekant även det svåra att se lätt ut.

Nybörjaren på gräv gör det lätt svårt för sig när det gäller att planera förflyttningar av massor och framför allt när det gäller att gräva fall eller plant.
 
Ursäkta att jag lånar tråden lite... ::)

Hur knepigt tror ni det är att gräva för dränering runt grund? Alltså inget finlir med plana och sluttande ytor, men det blir ju finlir för att inte riva huset. :-/

Funderar på om jag ska leja bort grävning eller hyra maskin och gräva själv.

/Jonas
 
När jag pratade med min grävare så rekomenderade han att ha en grävare i storleksklassen 3.5 ton. En sådan kan man inte transportera på släp, men i sammanhanget blir transporten den lilla delen i hyran av maskinen.

Jag kommer hyra maskinen själv men riskerar inte att dra i fel spak och gräva av elkablar, avlopp eller göra ofrivilliga dörr/fönster öppningar i fasaden, jag kommer låta en van grävare hantera skopan :) Men jag vet att grannen hyrde en mindre modell (som gick att transportera på släp) och gjorde grävningen själv. Tog en timme innan man var van sa han, sedan funka det fint.
 
Grävde om avluftningen till brunnen och grävde bort en slänt här hemma för två sommrar sen. Gick lite si och så första kvällen men på morgonen därpå satt kordinationen som den skulle. Inte minsta problem med 2-3 cylindrar i rörelelse på en gång då.

En liten mini på 900-1100kg (hadde en kobata 10-3) eller så orkar knappast ställa till några allvarligare skador på en källare och de plockar bra stora stenar.

 
Skall hyra en bobcat i helgen hos tholmarks.
Tror den heter bobcat 319..
Dom tar 2700:- för en helg fredag eftermiddag till måndag morgon.
Fanns en enklare variant på en annan firma utan hytt, men tänkte på det svenska vårvädret och la 400 extra för att slippa bli blöt.
Det tar nog några timmar innan man är van att spaka..
Ska bli riktigt roligt att köra lite grävare.
Det följer med tre skopor, sen är det sjaktblad på också.
Skall ta bort 10 cm jordlager på en yta av 75m2, under är det berg..
Några stubbar skulle jag också testa att ta bort, får se hur det går..
Hör av mig efter helgen och berättar hur det gick.. :cool:
 
Jaha ! då har man tillbringat hela valborgshelgen i en minigrävare..
Kul som attan..
Det tog några timmar att lära sig vad alla spakar var till, men sedan gick allt väldigt smidigt.
tyvärr så var priset jag angav ex moms så notan hamnade på 3600:- + 25 liter disel.
Men då har jag schaktat av ett område p 12m x 7m plus att jag hann och gräva upp ett hål för avloppet på 1,5 m och flytta några buskar + ta bort en björkstubbe och jämna till Puuuh..

kan verkligen rekommendera er att hyra en om man vill förena nytta med nöje ;D
 
Håller helt med.

Utgiften SKA in på nöjeskontot och inte fastighetskontot ;)
 
Japp :)

Hyrde själv privat via en annons på blocket, 1.000:-/dygn:

gravskopa.jpg
 
Nu blir jag avis ;D

Min pappa gav mig bara en sån där grävare i plåt med spakar till min sandlåda........
 
Funkar än idag ;D

gravis_plat__smal.jpg
 
nu flippar tråden ur, men kunde inte låta bli att inte matcha den bilden ;)
(den lilla äger jag och servar... den stora är en polares)
aag.sized.jpg
 
Jonas_H skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite... ::)

Hur knepigt tror ni det är att gräva för dränering runt grund? Alltså inget finlir med plana och sluttande ytor, men det blir ju finlir för att inte riva huset. :-/

Funderar på om jag ska leja bort grävning eller hyra maskin och gräva själv.

/Jonas
Jag har grävt åt en kompis. Rätt besvärliga förhållanden med grus i marken som hela tiden föll ned + djupt (över 2meter). Vi hade en rätt liten maskin (typ Hanix H08B 800kg) men det hade varit mer lagom med en 1500kg maskin (typ abelco xc15 1500kg, gissar att det är samma storlek som Bygganytt körde också). Det är fruktansvärt kul att gräva och efter någon timme blir grävarm+ skopa som en förlängd arm - du behöver inte fundera på hur du ska dra i spakarna.

Efter den sessionen konstaterade jag att det är självklart att man gräver själv - både billigare och väldigt roligt. Såhär ett par år efteråt börjar man väl fundera igen på om det är klokt, men minnesbilden från dagarna vi grävde är solklar - ett typiskt gördetsjälvjobb. För tusenspänn dygnet kan du hålla på rätt länge med grävningen.....

En lärdom från grävningen är att använda maskinen till så mycket som möjligt. Gräv även det lilla sista med maskinen för det är förbannat jobbigt att handjaga även väldigt lite lera och jord. Det tar knäcken på vemsomhelst och tar bara lång tid.

När är det dags för dig?
 
Gjorde samma erfarenhet som mathias, Det är bättre att gräva lite djupt och återfylla för hand än att gräva för grunt och behöva bryta loss och lyfta massorna för hand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.