Hej
Står i begrepp att måla både invändigt och utvändigt :D.
Efter att ha sett det lätt gulnande resultatet av tidigare invändigt linoljefärgsmålade ytor hade bestämt mig för att inte använda linoljefärg. Vet inte varför men efter mycket velande så inser jag att jag vill inte ha något annat i mitt gamla torp ändå.

1. Vet någon en linoljefärg som gulnar mindre än andra märken? (Jag använde Engwall o Claesson förut.)

2. Vad exakt är det som gör att färgen gulnar?

3. Jag har hört att om man kan använda annat förtunningsmedel än terpentin till färgen så är det inte "riktig" linoljefärg, stämmer det?

Tacksam för hjälp o råd
 
Det är frånvaron av dagsljus som får färgen att gulna, så i ett normalt ljust rum bör det gulna rätt obetydligt.
 
Jag har målat en del fönster med kallpressad linolja från Gysinge, dock gjordes det förra sommaren så jag kan inte säga om färgen gulnat eller inte.

Det jag tror menas med "inte riktig" linoljefärg är om man förtunnar med alifatnafta eller annat. Detta pga. att det är kemiskt framställt, terpentin utvinns ju av gran/tall om jag inte missminner mig.

Kolla denna länk: http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/linoljefarg.htm
Rå kallpressad linolja gulnar avsevärt mindre än varmpressad eller kokt.

Lacknafta kan till nöds användas som spädning av linoljefärg för enklare arbeten, men rekommenderas inte då den ”magrar” färgen på ett svårkontrollerbart sätt och avdunstar väl snabbt för att färgen skall kunna strykas i tillräckligt tunna lager.
 
1. Den bästa linoljefärgen att få tag i är Ottossons linoljefärg. Den innhehåller jättemycket pigment och gulnar inte nämnvärt. Det finns en jättebra webshop på www.byggfabriken.com som har en massa prylar för gamla hus.

2. Ja, just det, det är avsaknad av ljus som får färg att gulna. I mörka utrymmen är det därför bättre att tex. använda en helt vit färg i stället för en antikvit, för den kommer ändå att gulna lite.

3. En del tillverkare fuskar och har bara lite linolja i sin vanliga oljefärg. Se upp, om man kan använda andra lösningsmedel så är det antagligen fejk.
 
jag tror att Engwall och Claesson har linoljefärger som gulnar lite.

titta på

www.eoc.se


:D
 
Det finns säkert flera sätt att undvika gulning av linoljefärg, vilket ju som hannajosefin sa beror på att den inte utsätts för uv-ljus.

Jag fick ett tips som vissa hantverkare gör om dom blandar färg själva eller använder olja, nämligen att föroxidera oljan (i glasflaska eller likn.). Annars får man se till att utsätta ytorna för solljus, så gulnar dom inte!
Det går ju också att välja en något bruten färg som kompenserar för gulningen, vilket pigment vet jag inte, bästa att fråga en som kan färger bättre!
 
För utvändig målning skall man inte blanda i någon lösningsmedel i linoljefärgen alls - har jag läst i en handbok från 60-talet. Den är lätt att strycka ut ändå ;).
För att den vita färgen inte gulnar under torkningen kan man ju belysa målat yta med UV-lampan. Börde hjälpa men har ej testat själv eftersom jag fick veta det för sent :'(. Taket målat med linoljefärg i mitt kök mot norr blev väldigt gul hos mej och jag övermålade den med fabriksblandat vit alkydoljefärg som sitter kvar och ser mera vit ut än förr ;).
gaia
 
Kulturfärg säljer något som heter Rolfs favorit - en halvblank linoljefärg som skall gulna så lite som möjligt för de ljusa kulörerna där det kanske syns mest.

http://www.kulturfarg.se/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.