Men är inte detta något som gäller när man bygger nytt?
Hur som helst så finns det ett mindre rum / förråd utan fönster som verkar ha funnits där innan längst till vänster på skissen.
 
Som sagt. Avgränsa med något annat än en fast vägg så är du väl iaf på rätt sida om bestämmelserna.

Bygg ner vägg i taket med fönster i, sen ett tjockare tyg (draperi) under, gärna med mörkläggningsbaksida. Med ett draperi så blir det dessutom väldigt skön akustik :)
 
Riggen skrev:
Med ett draperi så blir det dessutom väldigt skön akustik :)
Och dammigt... Hade det i sovrummet förut, bra mycket mer damm då, jämfört med utan.
 
Vad sägs om en dubbeldörr med frostat glas?
 
Men som sagts tidigare så kommer någon att sova i ett rum utan alternativ utrymningsväg. Funktionen är säkert jättebra så länge det inte brinner...
 
Bygg en vägg med fönster du !
 
bergenudd skrev:
Men som sagts tidigare så kommer någon att sova i ett rum utan alternativ utrymningsväg. Funktionen är säkert jättebra så länge det inte brinner...
Att dela av rummet borde inte innebära en marginell skillnad i brandsäkerhet motför idag. Om det brinner t,ex utanför badrummet så blir effekten ungefär densamma (dvs det finns fönster att fly igenom). Det enda fall som jag skulle kunna tänka mig blir mer problematiskt än nu är om det börjar brinna precis utanför dörren till det nya rummet.

Är du orolig, ställ in en brandsläckare.
 
Håller med ställ in brandsläckaren och framförallt brandvarnare.
 
bergenudd skrev:
Men som sagts tidigare så kommer någon att sova i ett rum utan alternativ utrymningsväg. Funktionen är säkert jättebra så länge det inte brinner...
Undrar just hur många tvåplansvillor som har brandstegar till varje sovrum på övervåningen. :)
 
Men herregud, vad håller ni på med...!?

Bygg en vägg med överljus, bra lösning på en dålig planlösning.
Förankra det med din hyresvärd alt. styrelse först bara.

Ang ventilation, har ni någon till- eller från-luft i rummet?
 
joflopp skrev:
Undrar just hur många tvåplansvillor som har brandstegar till varje sovrum på övervåningen. :)
Upp till två våningar behövs stege inte. Där räknar de med att man kan hoppa. Inreder du hanbandsvinden, alltså tre våningar upp, så krävs det stege...

Men jag slutar här, jag och några andra har förklarat vad bestämmelserna säger och varför. Sen är det upp till var och en att besluta sig för vad man gör...
 
Tack för alla synpunkter. Hjärnan går på högvarv, för att komma på hur man löser det här på bästa sätt. Som tur är har jag lite tid på mig att fundera, men det lär inte bli som jag föreslagit från början.

Boverkets regler tycker jag inte är helt solklara, utan lämnar lite utrymme för tolkning när det inte handlar om nybyggnation. När jag dessutom googlat runt lite så hittade jag att Skanska byggde nyproduktion på Kungsholmen för något år sedan, där man sålde ett par lägenheter med fönsterlösa sovrum. Utöver det så finns det en mängd lägenheter och hus runtom i Sverige som säljs med fönsterlösa rum alternativt möjligheten att bygga ett rum utan fönster. Därtill kan jag tycka att det är märkligt att det går bra att ha fönsterlösa hotellrum, som verkar vara senaste trenden, t.ex Nya Radisson vid T-centralen.

Nåväl, skulle man sätta in en dörr in till klädkammaren i rummet till vänster så har man ju en alternativ utrymningsväg? Då kan man ta sig till fönstret i rummet längst till vänster, eller är det för långt bort?

Ventilationsmässigt så finns det frånluft i både främre och bakre delen av rummet. Tillluft finns vid fönster.
 
Dåså, ventilationen ok, du har ju en springa under dörren som du får överluft via.

Jag tycker inte att du skall överarbeta det där med utrymningsväg. Visst, vill du ha tillgång till klädkammaren från det rummet, sätt en dörr, inte annars.
 
  • Gilla
ie00kma
  • Laddar…
För mig räcker det att du tänker i bra banor och att du vill göra något bra med rummet. Du verkar ha sunt förnuft så jag tror nog att du löser det till det bästa möjliga :)
 
bergenudd skrev:
Upp till två våningar behövs stege inte. Där räknar de med att man kan hoppa. Inreder du hanbandsvinden, alltså tre våningar upp, så krävs det stege...

Gissar att den regeln inte gäller hyreshus, där verkar man förlita sig till räddningstjänstens stegar eller att man kan ta sig till gemensam utrymningsväg utanför lägenheten. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.