Bygger hus och givetvis ett biorum. 3 väggar består av ytongblock 365mm tjocka och undrar nu om jag bara skulle montera gips skivor på dom för att få bra akustik? 2 av väggarna ligger under mark så det kanske inte är bra att skruva gips direkt mot dessa?
 
  • Kk_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är MrZ avdelning, men vad menar du med bra akustik? Och vad ska gipsen vara bra för.

Om pengar inte vore en fråga så hade jag valt betong i väggarna för att stoppa ljud att tränga ut, lättbetong är ju inte någon höjdare.

Vill du styra efterklangstiden?
Vill du ändra efterklangstiden frekvens selektivt?
Vill du styra reflexer?
Vill du hindra ljud in eller ut ur rummet?

osv.
 
  • Huset-Model.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
poiu skrev:
Det här är MrZ avdelning, men vad menar du med bra akustik? Och vad ska gipsen vara bra för.

Om pengar inte vore en fråga så hade jag valt betong i väggarna för att stoppa ljud att tränga ut, lättbetong är ju inte någon höjdare.

Vill du styra efterklangstiden?
Vill du ändra efterklangstiden frekvens selektivt?
Vill du styra reflexer?
Vill du hindra ljud in eller ut ur rummet?

osv.
Eftersom jag lagt ner lite pengar i taket (nedpendlat tak och sen Ecophon A) så tänkte jag göra lite med väggarna också. Mestadels för ljudisolering men bakom fronthögtalare och dyligt borde akustik justeringar göras ?

 
klart du skall göra saker åt väggarna. Gipsen är ju ljudisolerande men knappast något fenomen vad gäller rumsakustik om du inte använder dig av perforerade skivor som fungerar som helmholtzabsorbenter.

Gör det hela enkelt. Rita upp en exakt planritning över högtalare (stereo och center) samt där det är tänkt att sitta när man sitter ensam. Och gärna i sektion också om du tänkt vinkal högtala nedåtr eller uppåt. Vi gör det enkla och ritar helt enkelt raka streck från högtalarens diskant genom centrm på din lyssningsposition till väggen den möter först, bakre eller sido vägg skit samma. Här är den första reflexen, den skall tas om hand. Men om den faller in mot väggen i 30 grader så faaller den ut med 120 grader . Och studsar vidare. Du skall framförallt se till att minimera reflexer som dyker in i lyssnings positionen inom 10 millisekunder eller nått. Osäker om jag minns rätt där.. Ta hand om dessa reflexer först. Diskaanten brukar dock reflekteras för att man väljer att ha ett soffbord ivägen vilket är rena mardrömmen men ett praktiskt val...

Men gör ritningar och se vad som händer vid 1, 2,3,4 och 5:e refexen. Man vill ju inte ha in dem i lyssningsposition som sagt...
Diskant är bu enkelt att leda bort då det funkar som ljus kan man säga...

Dock är mellanregister lite svårare då det kräver "tjockare" absorbenter.... Absorbentens tjocklek skall vara 1/4 av längden på den våglängd den skall vara som effektivast emot... Kolla tex vart du har största problemet med dimensionering av rummet... Vart möts övertoiner osv. Där skall du göra ett ingrepp osv...osv....

Dock vill jag påstå att man skall lägga exakt lika många kronor på rumsakustiska åtgärder som man gjort på högtalare och förstärkare....

Ett taskigt rum gör en bra anläggning usel ,en ett bra rum kan inte göra en usel anläggning bra... Dock bättre....
Dimensionering är viktigt och det har du redan gjort vilket vi har konstaterat tidigare...

Nu vet jag inte exakt vad jag har skrivit och vad som är relevant egentligen... Får skylla på att jag har fredagskoma:)

Men precisera mera:)
 
mr Z skrev:
klart du skall göra saker åt väggarna. Gipsen är ju ljudisolerande men knappast något fenomen vad gäller rumsakustik om du inte använder dig av perforerade skivor som fungerar som helmholtzabsorbenter.

Gör det hela enkelt. Rita upp en exakt planritning över högtalare (stereo och center) samt där det är tänkt att sitta när man sitter ensam.  Och gärna i sektion också om du tänkt vinkal högtala nedåtr eller uppåt. Vi gör det enkla och ritar helt enkelt raka streck från högtalarens diskant genom centrm på din lyssningsposition till väggen den möter först, bakre eller sido vägg skit samma. Här är den första reflexen, den skall tas om hand. Men om den faller in mot väggen i 30 grader så faaller den ut med 120 grader . Och studsar vidare. Du skall framförallt se till att minimera reflexer som dyker in i lyssnings positionen inom 10 millisekunder eller nått. Osäker om jag minns rätt där.. Ta hand om dessa reflexer först. Diskaanten brukar dock reflekteras för att man väljer att ha ett soffbord ivägen vilket är rena mardrömmen men ett praktiskt val...

Men gör ritningar och se vad som händer vid 1, 2,3,4 och 5:e refexen. Man vill ju inte ha in dem i lyssningsposition som sagt...
Diskant är bu enkelt att leda bort då det funkar som ljus kan man säga...

Dock är mellanregister lite svårare då det kräver "tjockare" absorbenter.... Absorbentens tjocklek skall vara 1/4 av längden på den våglängd den skall vara som effektivast emot... Kolla tex vart du har största problemet med dimensionering av rummet... Vart möts övertoiner osv. Där skall du göra ett ingrepp osv...osv....

Dock vill jag påstå att man skall lägga exakt lika många kronor på rumsakustiska åtgärder som man gjort på högtalare och förstärkare....

Ett taskigt rum gör en bra anläggning usel ,en ett bra rum kan inte göra en usel anläggning bra... Dock bättre....
Dimensionering är viktigt och det har du redan gjort vilket vi har konstaterat tidigare...

Nu vet jag inte exakt vad jag har skrivit och vad som är relevant egentligen... Får skylla på att jag har fredagskoma:)

Men precisera mera:)
;D Tusen tack.

Vi börjar med gipsskivorna gör dom någon nytta eller ska jag bara putsa väggarna som jag tänkt från början kanske inte lämpligt att montera gips direkt mot en källarvägg?

Sen drar jag el och högtalar kablar nu (ja i alla fall när jag inte snickrar fasad..) så mitt dilemma är att jag måste få högtalarna på rätt lyssnar position ,hur högt ska surrond högtalarna sitta och var? jag har 2plackpearl borde sitta bak eftersom dom är stora och 2 andra som ska sitta på höger vänster vägg.

En ritning på hur det ska se ut finns här....
http://www.minhembio.com/Knystahall
 
Putsa väggarna.

Det här kan jag inte särkilt bra så jag frågar:
Vill man ha ett lyssnarrum som färgar lyssningen eller vill man ha ett "dött" rum vid surround system?

Det blir ju väldigt stor skillnad på vad man sätter på väggarna.

Bygger man ett dött rum så löser ju sig första reflexen direkt.

Sedan undrar jag lite vad Mr Z menar med första reflexen.
Det jag lärt mig är att det är reflexer som kommer efter 10 ms? som är störande, om de är starka i förhållande till "första vågfronten".

Sedan så kan man ju leka hur mycket man vill.

Olika håltegel, med eller utan absorbent bakom.
Prismor på väggarna (diffusor).
Selektiva absorbenter, tex helmholz utan dämpning.

Vad gäller absorbenter så kan man trixa lite (om man bygger själv), mesta dämpningen sker i ytskikten och nästan inget vid väggen.
Därför kan man sättta dem på snedden i tak vinkeln eller som frihängande skärmar där de inte är så mycket i vägen.
(Gäller naturligtvis bara för totala efterklangstiden, inte för specifika reflexer, men då kan en reflektor/difusor var ett alternativ)
 
Själklart skall man ta bort starka sena reflexer vilker. Men det jag menar är att starka tidiga reflexer upplevs som samma signal av örat vilket är en förvrängd signal typ en phaser vilket inte är tokroligt om man inte gilalr psykadelika:)
Med första reflex menar jag där ljudet reflekteras första gången. I en hemstudio är detta oftast på mixern eller bordet man sitter vilket man löser med en tygbit.. i ett hemmabiosystem är det förbannade soffbordet... Dock menar jag den reflexen som är enklast att ta hand om. Den som reflekteras först av en vägg.. Dock skall man nog intre dämpa den för hårt så man får ett döttrum.. Man vill ju ha en styrdefterklang annars blir ljudet för torrt. Det går ju att blöta upp med effekter som brukar finnas på en del stärkare men dessa är mer eller mindre värdelösa vill jag påstå...

Ett dött rum är heller inget kul att ha då surroundhögtalarna skall ha minimal riktningsverkan utan skapa diffusa ljudfält från sin position. Därför skall man helst rikta surrounden mot väggen samt ha en diffusor bakom. Så har jag hört sen om det är rätt vet jag inte det lär väl finnas tusen läror här.... Dock så vill jag påstå att detta är en riktig slutsats... Man kan ju bygga sitt rum enligt LEDE principen (LiveEndDeadEnd) Men jag vet inte om det är så bra i ett surroundsystem dock. Studios brukar vara uppbyggda på detta sättet. Där man dödar främrehalvan och öppnar den bakre med diffussorer. Visst är det listigt att döda reflexer bakom frontarna men man vill ju inte döda det så markant som i en studio där man inte vill ha hela rumsakustiken. Rummet skall färga ljudet men inte förstöra det.

Dock brukar väl den största skurken vara subwoofern då folk tenderar att gilla bas av nån anledning.. Nu e jag ingen kung på placering av subwoofers men hörn är ju en klassiker om man vill skapa stor baseffekt... Dock är det basen som brukar bli det störsat bekymmret i mindre rum då den inte riktigt får plats. Takhöjden sätter den värsat gränsen oftast. Så personligen skulle jag nog köra med tyngre gardiner i skenor runte hela rummet i 2 skift för att ha möjlighet att påverka rumsakustiken enkelt och utan permanenta åtgärder.. Samt 2 tubetraps i hörn möjligtvis 4 beroende på hur dundrig basen är...
För hur mycket teori man än rapar så är det ju upplevelsen hos lyssnaren som är nummer ett.... Och jag lever defenitivt inte som jag lär:)

 
Mikael_L
I Hififorum kan du säkert hitta en hel del information om akustikåtgärder.
http://www.hififorum.nu

Jag skulle nog först bara bygga rummet och mest tänka på ev behov av dämpning av ljud från rummet och ut till resten av huset. Reglade väggar skulle jag se till att minska "lådljud" i, genom t.ex. dubbelgips.

Sen skulle jag testa ut olika akustikåtgårder när väl anläggningen och sittplatserna är på plats.
Sen tror jag att du redan kan planera för behovet av diffusorer/absorbenter, på de ställen där du får förstareflexer.
Dessa ställen är alltså de platser på golv,tak och väggar som du ser högtalarna i om du sätter en spegel där. Förstareflexerna är störande pga av de är kraftigast.

Diffusorer är väl enklast, lite av varje kan användas, typ äggkartonger och sånt. En bokhyllevägg där böckerna inte står så perfekt inskjutna fungerar också bra, och IKEAs träpersienner/jalusier.
JAg har funderat på att göra en trälåda, ca 15 cm hög, som har gullfiber skuret i tappar, belysning och sedan ett vackert tyg på, på varje sidovägg. Det blir både belysningsplafond, absorbent och dekoration samtidigt.
På golvet brukar en matta göra underverk.
I taket skulle någon sorts hålat undertak med isolering där bakom antagligen vara snyggast, och det är kanske bäst att bygga från början då.

Det var lite _tankar_ från mig, för jag är knappast ngn akustikexpert, bara för att jag byggt några högtalare själv. ;)
 
Nu tror jag jag är med.
Det är väl snarast filtereffekter/interferens mellan signalerna vi talar om.
(Annars brukar man ju prata om första vågfronten och att det inte spelar någon roll om det kommer en ny t.o.m starkare signal inom 10 ms? den uppfattas som samma som den första. Använs vid tex högtalar system utomhus.)

Det gäller verkligen att man sätter en diffusor på väggen om man riktar den mot väggen. Redan med högtalaren riktad mot rummet riskerar man kamfiltereffekter.

Att ersätta efterklang med "ekoefffekter" tror jag inte på ett dugg, inte i ett lyssningsrum.

Placering av vanliga högtalare mot vägg brukar inte rekomenderas om jag minns rätt.
Man riskerar tydligen rätt påtagliga filtereffekter pga bukar och noder blir väldigt påtagliga med den placeringen.
Subwoffern kanske arbetar med våglängder så dess dim. inte skapar det problemet, inte vet jag.


Borde man inte från början ta hand om basmoderna i rummet?
Högre upp i frekvens blir ju det mesta statistiskt fördelat och man behöver inte bekymra sig så mycket för ståendevågor.
Tubetraps antar jag är helmholzresonatorer, men är de avstämda för varje rum?
 
He he nu flyttar vi upp ett pinhål:)

Basmoderna skall man försöka ta hand om redan i dimensioneringsstadiet dock kräver detta lite vinklar och grejjer vilket man i 99 fal av 100 inte har plats till tyvärr vill jag påstå

Högtalare mot vägg är ibland ene nödvändighet då det finns ett antal som kräver just detta. Dock är detta rätt ointressant om man nu inte införskagffat sig ett sådant par:)
Subwoofern blir ju somsagt mer markant vid hörnpalcering eller om den står för nära en vägg.. Har för mig att den helst skall stå 1.5 m ifrån vägg dock beror detta på dimension av låda, element osv. Ma n kan säkerligen räkna på den om man har förmycket fritid.

Tubetraps är helmholtzare dock behöver dem inte vara avstämda men det skadar inte om de är det. Man kan ju relativt enkelt få resonansfrekvensen i rummet samt räkna ut noder och hela det där paketet. Har för mig att jag sett en sånt litet excel blad för just detta. Det är iofs hyffsat förenklat men förmodligen tillräckligt precist för att en "vanlig" lyssnare intet skall irritera sig på den. Personligen skulle jag använda mina öron tills jag blev nöjd men det e klart förstr skulle man nog göra en lite matematisk övning för att ha lite teori att stå på och något att utgå ifrån...
Sen vill jag minnas att det finns ett exakt program för inmätning där man matar in en modellfil och sedan skriver in högtalarkoordinater samt annan data för högtalarna så får man en najs överskådlig ritning på noder, reflexer och hela kittet... Dock har jag för mig att man även skall kalibrera detta med hjälp av testsignaler i rummet också....

Om man nu är grym audiofil på gränsen till pervers... Men som Farbror Barbro sade "Det finn singa genvägar till det perfekta ljudet"
 
Ok men vad ska högtalrana placeras centern över under duken ? Frontarna precis vid sidan om duken ? Surrarna 2 vid sidan var ? 2 bak var ? Sen subbasen 1,5 m från väggen sa du hmm,det kan bli problem ?
Som sagt ska jag dra alla kablar nu och vore bra om allt fick en placering så jag slipper flytta om det sen = eftersom jag drar rör i väggarna :-/
 
Draven skrev:
Ok men vad ska högtalrana placeras centern över under duken ? Frontarna precis vid sidan om duken ? Surrarna 2 vid sidan var ? 2 bak var ? Sen subbasen 1,5 m från väggen sa du hmm,det kan bli problem ?
Som sagt ska jag dra alla kablar nu och vore bra om allt fick en placering så jag slipper flytta om det sen = eftersom jag drar rör i väggarna  :-/
Center och stereo paret skall helst sitta i samma höjd det är första kravet. Sedan skall det från primär lyssningsposition vara lika långt till centrum mellan stereoparet som det är mellan stereoparets diskanter. Dvs om du har 4 meter mellan diskanterna på dina front stereoburkar skall du tänka dej en raklinje mellan dessa. Exakt i centriskt mellan dem skall det då vara 4 meter till din lyssningposition.

Surroundburkarna är jag dock mer osäker på då jag inte är direkt insatt i surroundplaceringen men de bakre burkarna skall skapa diffust ljud och skapar ju inte direkt så mycket elände då frontarna sköter 90 % av ljudet så jag kan tänka mig att det är rätt öppet egentligen. Men jag kan ha grymt fel..
Om du har en bra nivåkontroll på subben så kan du hörnplacera den men var beredd på att ha den bra mycket lägre i volym....För du lär få rätt bra svar på den..Men allt går att lösa... ju...
 
Mikael_L
Om man har ett "fyrkantigt" rum, dvs all väggar och tak och golv parallella med motstående yta, så kommer man att erhålla en frekvensgång som är ojämn i de lägre frekvensområderna.
Mellan de plana ytorna blir det stående vågor med en frekvens som är 1/2 våglängden av avståndet mellan väggarna. + multiplar av denna frekvens, men det är grundferekvensen som förstör mest.
Resultatet kan bli väldigt "bumlig" och oprecis bas.

Det (teoretiskt) ideala är att låta två väggar och taket luta lite.

Ett annat problem är det som mrZ varit inne på en hel del, högtalare som står placerade vid vägg eller i hörn får en kraftig förstärkning i lägre registren, ibland önskvärt, ibland inte. Om jag minns teorin rätt så återges våglängder upp till elementdiametern utan rumsförstärkning och lägre frekvenser än det förstärks/försvagas av omgivande väggar o dyl. (Lite förenklat)

Men själv har jag egentligen ingen praktisk erfarenhet av detta, utan det är nog mest inläst kunskap, så jag rekomderar bl.a. följande trådar i ett annat forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54652

Där det går att läsa om del om akustik och rummet.

//ML
 
Hur stora grejer är det du har tänkt draven?

Det är en grym skillnad på subwuffer typ drickaback och baslådor typ skokartong, resp subwoffer typ oljetank och baslådor typ oljefat.

De förts nämda tar snarare hand om mellanregister än bas.

Har du de senare grejerna så måste du fixa akustiken i basregistret, kanske måste man t.o.m använda elektriska bandspärrfilter för att inte ens mata ut för mycket i vissa moder.
Men nu börjar det bli lite "state off the art" . :)
 
poiu skrev:
Hur stora grejer är det du har tänkt draven?

Det är en grym skillnad på subwuffer typ drickaback och baslådor typ skokartong, resp subwoffer typ oljetank och baslådor typ oljefat.

De förts nämda tar snarare hand om mellanregister än bas.

Har du de senare grejerna så måste du fixa akustiken i basregistret, kanske måste man t.o.m använda elektriska bandspärrfilter för att inte ens mata ut för mycket i vissa moder.
Men nu börjar det bli lite "state off the art" . :)
Nja jag hade tänkt behålla det jag har beroende på hur det låter i det nya biorummet :-/

Förstärkare HK avr-430
Hela Blackdiamond serien från audiopro (2frontar 1 center 2surronds)
sen två lågbudget Sony surronds för att få 7.1 ljudet
Sen en 12" proson subwoofer. Ev komplettera med 1subwoofer till... kanske ?

Så inga oljetanks tror jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.