Undrar lite om någon av er fixat mörkläggning på ett smart sätt. Hade nyss film-maraton med Sagan om Ringen och vi började kolla kl nio på morgonen, och det var strålande solsken ute. Jag mörklade med filtar och lakan i fönstrena (vilket är viktigt eftersom vi ser på projektor), men vi är i husbyggartankar nu och jag vet inte om det kommer räcka med sådant beroende på vilken hustyp det blir, så deg vore smidigt med ett effektivt sätt att mörklägga ett fönster 100%.

Jag ser framför mig någon form av rullgardin som löper i skenor på sidorna och därmed täpper till helt och hållet. Men det är viktigt att det är en snygg lösning som inte stör i vardagsrummet utseendemässigt.

Idéer?
 
Plissé. Den är som en persienn, fast tyg istället för lameller. Det finns med dubbelt tyg, varav den ena är klädd med nåt som liknar aluminumfolie (på den sidan som inte syns). Den släpper helt enkelt inte in ljus. Jag har en sån i mitt projektorrum och det funkar även utan skenor, fast man kan komplettera med skenor om det krävs.
 
Ah, precis! Har du bilder på hur det ser ut hos dig? Skulle helst bygga in det mellan glasen i fönstret, frågan är om man måste ha speciella fönster för en sådan grej?
 
Jag har tyvärr inga bilder. Det behövs inga speciella fönster. Jag antar att det skulle gå att montera plissén mellan glasen i ett 2+1-fönster. Men jag tycker inte att det behövs. När plissén är uppdragen så är den bara några centimeter hög, och skämmer inte mer än en rullgardin skulle göra.
Här kan man kolla runt lite: http://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d48.html

(Jag googlade och hittade detta, jag vet inget om hur det funkar att handla av dom)
 
Mmm, jag har mailat en lokal handlar nu och frågat lite, tack för förslaget!
 
Vi har satt mörkläggningsrullgardiner för fönstren i projektorrummet.
Finns bra och prisvärda hos tex Jysk och IKEA.

Om vi antar att fönsternichen är 100cm bred och 120 hög, så skaffar du en gardin som täcker 130x150.
Du monterar den centrerat ovanför fönsternichen, ca 10 cm upp.
De vanliga gardinerna på sidorna av fönstret fyller sedan nästan den funktionen som skenorna du pratar om.

Fungerar, inte 100% men 98%, billigt och ser rimligt bra ut => hög WAF (WifeAcceptanceFactor).

/ Fredrik
 
Nej, tyvärr funkar det inte alls för mig. WAF är väldigt låg på att ha rullgradiner över hela vardagsrummet, plus att jag vill ha total mörkläggning. Tror mer på en persienn som löper i en skena och är nästan helt osynlig när den är uppfälld.
 
En motordriven ridå i tung siden eller liknande som löper i en skena i taket förbi alla fönster :) Ska det va så ska det..... ;)
 
Så här ser det ut hos mig. Fem fönster och en dörr. Hur ska jag mörklägga 100% med plissé eller annan lösning? ImageUploadedByTapatalk1338830392.608577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni altlid har denna gardinkappa kommer ju vita mörkläggningsrullgardiner inte att synas överhuvudtaget när de är upprullade.

Nedrullade syns de förståss, men då är det ju mörkt så då kvittar det väl vilket man har?

I gästrummet har vi en mörkläggningsrullgardin som är mörklå med stjärnor på insidan och vit på utsidan, den är vacker.
 
Anna_H skrev:
Om ni altlid har denna gardinkappa kommer ju vita mörkläggningsrullgardiner inte att synas överhuvudtaget när de är upprullade.
Det stämmer nog. Men problemet med mörkläggningsgardiner är ju art dom släpper in ljus på sidorna. Och eventuella skenor som som ska köpa i vet jag inte vart jag ska få tag på, plus att det skulle ju vara fult också...
 
Såga till en plyfa och sätt för =)
 
Ett insektsnät från fikzo där man byter ut nätet mot en mörkläggande duk.
Inte så billigt men det är vad du söker.
http://www.mthab.se/
 
SandmanNet skrev:
Det stämmer nog. Men problemet med mörkläggningsgardiner är ju art dom släpper in ljus på sidorna. Och eventuella skenor som som ska köpa i vet jag inte vart jag ska få tag på, plus att det skulle ju vara fult också...
Våra släpper inte in något ljus på sidorna, de ligger dikt an mot fönsterfodren. några skenor monteras de inte på, hållarna är skruvade direkt i väggen ovaför fönsterfodret. Vita, mycket diskreta mörkläggningRULLgardiner från IKEA.
 
Anna_H skrev:
Våra släpper inte in något ljus på sidorna, de ligger dikt an mot fönsterfodren. några skenor monteras de inte på, hållarna är skruvade direkt i väggen ovaför fönsterfodret. Vita, mycket diskreta mörkläggningRULLgardiner från IKEA.
Ursäkta för sent svar, men har du bild på dem? Vore intressant att se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.