Hej!
Det börjar bli dags att ta in offerter för elinstallationen på huset, och jag har därför varit i kontakt med en kompis som arbetar som anställd elektriker på en firma. Han har inte möjlighet att ta det på fritiden utan vi måste gå via firman, vilket vi inte tycker är något större problem egentligen. Däremot har vi funderingar på om vi ska ta ett fast pris eller löpande? Det verkar rätt vanligt att folk kör med fast pris, vilket ju underlättar prisjämförelser.
Problemet med oss är att vi kommer att bygga själva i stor utsträckning, vilket gör att det kommer att ta längre tid. Däregenom kommer också arbetena med elinstallationen bli något upphackade - elektrikern kommer alltså behöva komma då och då under kanske ett halvårs tid. Det här kanske medför att elfirmorna inte är så sugna på att jobba på fast pris?

Om vi blir tvugna att ta in elektrikern på löpande räkning, vad är ett normalt timpris? Vad är ett bra "kompispris"? Då pratar vi vitt i Stockholmsregionen... :p
 
Gör upp om fast pris med delbetalning för varje del som blir färdig, så blir kanske elektrikerna mer pigga på att ta jobbet på fast pris :)
 
Normalt timpris i östergötland är 300-400 timmen vitt +moms.

 
En sak som jag alltid brukar hävda när folk vill ha fast pris är att då måste man lägga på en del på priset för oförutsedda hänndelser samt den tid det tar att räkna på jobbet, således brukar det bli billgare att köra på löpande räkning. Kort sagt har man förtroende för varann är det alltid billigast löpande.
 
Erik_D skrev:
En sak som jag alltid brukar hävda när folk vill ha fast pris är att då måste man lägga på en del på priset för oförutsedda hänndelser samt den tid det tar att räkna på jobbet, således brukar det bli billgare att köra på löpande räkning. Kort sagt har man förtroende för varann är det alltid billigast löpande.

håller me föregående talare......litar man inte mer på hantverkaren utan måste ha fast pris..........byt
 
Det svåra vid jämförelser blir ju då olika elektriker jobbar olika fort. Tar det 100 timmar för A men 120 för B blir det svårt att göra en jämförelse på priset...
 
Givetvis arbetar alla olika fort, men jag vet iaf hur jag resonerar, och det är att jag alltid lägger på med god marginal när jag lämnar pris. Tror mig veta att dom flesta andra gör likadant.

Visst om man gör 20 exakt likadana hus om året är det juh en annan sak.
 
I Stockholm ligger elektriker på 325-330:- plus moms. Har kollat ett par (tre) firmor som jobbar åt försäkringsbolag och har funnits ett par år. Dvs de verkar seriösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.