Jag håller med om att tretexen har väldigt trevliga akustiska egenskaper men det har ständigt återkommande om att den har en så död yta förstår jag inte var det kommer ifrån. Eller det gör jag väl egentligen för Göran Gudmundsson har ju spritt ut detta som en sanning under många år.

Vi undviker visserligen också gips men det beror mest på att det finns andra bra alternativ som då till exempel pappspänning. Ärligt talat när man har tapetserat med en tapet på gips ser man inte så stor skillnad jämfört med på tretex eller masonit. Mest tror jag det beror på att gips oftast förknippas med raka väggar där man reglar upp och rätat ut medans tretex eller masonit oftast sätts upp på de befintliga väggarna eller redan sitter där och därför är ojämna. Våra väggar med tretex som är nytapetserade har ingen struktur som skiljer dem från om det varit gips eller pappspänning under, hur solen fångas upp på väggen har väl mer med tapetens utseende att göra.
 
Sophie, nu tror jag att du träffade rätt på den smidda spikskallen! Skulle jag idag välja ett material på en ojämn vägg utan att regla så skulle jag välja tretex. Lätt, böjligt och lite känsla av torr lerklining. Vi har provar board och plyfa, och det kräver skruvning för att stå ut. Under tretexens gyllene era hade man inte skruvdragare så det var spik som gällde. Då var nog tretex ett lätt val.
 
Kul att det blev så mycket inlägg, själva har vi bestämt oss hur vi ska göra. Det blir rejält med vanligt tapetklister rollat på treetexen och sen tapetsera efter det, precis som många har föreslagit i tråden.
 
Denna tråden får mig att minnas hur det var att ligga i sängen och trycka tumnageln genom tapeten in i tretexväggen. Man kunde göra roliga mönster.........:)
 
Sommartorparn skrev:
Denna tråden får mig att minnas hur det var att ligga i sängen och trycka tumnageln genom tapeten in i tretexväggen. Man kunde göra roliga mönster.........:)
Det är förmodligen därför någon vill ha det nuförtiden ;)
 
Nu är vi klara sen ett tag tillbaka så jag tänkte sammanfatta hur det blev för oss, kan ju vara intressant om någon söker fram tråden i efterhand.

Vi rollade på rikligt (det krävs MYCKET för att mätta den) med cellulosalim på treetexen.
Det kändes att det blev en helt annan yta när det torkade, inte lika porös,

I det ena rummet där vi hade treetex som underlag så tapetserade vi direkt på den (första bilden). Det blev bra, tapeten sitter ordentligt överallt.
I det andra rummet fegade vi ur, anledningen var att det fanns övergångar mellan treetex och putsad murstock där vi skulle tapetsera. När vi hade spacklat såg vi att springan mellan materialen gled isär till dagen efter. Nu använde vi easyup-tapeter, så det är möjligt att de hade varit tillräckligt starka att hålla emot rörelser i springan utan att spricka. Men vi tog det säkra före det osäkra och tapetserade först med 1 mm tjock underlagstapet (EasyUp Recover) och sen med tapeten. Resultatet blev väldigt bra måste jag säga själv, även där.
Det hade säkert gått att använda någon annan billigare papp i stället för underlagstapeten, men nu har vi en nära släkting som jobbar i tapetbranschen så vi kunde få underlagstapeten väldigt billigt.

P1010435.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1010437.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Fint och vad roligt att det blev bra. Alltid positivt när någon delar med sig av resultatet också så man vet vad som fungerat bra och vad som inte gjort det.
 
Jag körde på ett rum med tretex och satte upp renoveringsduk överallt.
Blev hur bra som helst. Mjukt och fint överallt.

I ett annat rum så rev jag bort en del tretex, renoveringsgips på vissa och reglade upp vissa väggar.
Limmade renoveringsgips på en halvvägg där det var murstock.

Föredrar ju tretexten, men det blev ett väldigt jobb.

Bort med gammal tapet, mätta, slipa, spackla(knivade ur skarvarna och satte glasfibertejp och spacklade dem, övergjort arbete?) slipa, måla på med renoveringstapet, på med vanlig tapet.

Kommer att köra gips på de andra rummen, mycket på grund av att jag har en massa liggandes nu.
Dock renoveringsgips(6mm) som är sladdrig och tråkig. Kommer inte använda det mer när mina skivor är slut.

Ser fint ut!
Då tänker jag på helheten!
 
Jag har en hel del erfarenhet av tretex, jag brukar ta bort löst sittande tapet, därefter spärrmålar jag med alkydfärg lämpligen Nordsjös spärr-vit eller kan man använda våtrumsgrund, sedan bredspacling och sist microlit.
Då har man en kanon fin yta att jobba vidare på antingen man vill måla eller tapetsera. Det bästa är naturligtvis om man kan använda sig av renoverings-gips men det är ju inte alltid det funkar
 
Jag har också tapetserat direkt på gammal treetex. Det gick rätt bra men nu i efterhand hade jag nog målat en gång eller lagt på extra klister, tapeterna var förklistrade.
 
Om jag förstår rätt så var det bara treetex, alltså inget annan ovanpå. I såna fall hade det räckt att du hade blandat till lite tapetklister och förlimmat underlaget. Men en spärrfärg i alkyd är alltid att föredra eftersom den släpper igenom minimalt.
 
BennyK skrev:
Om jag förstår rätt så var det bara treetex, alltså inget annan ovanpå. I såna fall hade det räckt att du hade blandat till lite tapetklister och förlimmat underlaget. Men en spärrfärg i alkyd är alltid att föredra eftersom den släpper igenom minimalt.
Om du målar med spärrfärg förlorar inte då treetexen egenskapen att kunna suga upp och åter avge fukt, vilket är en anledning till att man gärna har treetex i gamla hus?
 
På den tiden man satte treetex gjorde man det för att det var den byggskivan som fanns att tillgå. Den var väl billig att tillverka för innan hade man ju putsade eller brädväggar. Den suger åt sig fukt som en svamp och då sväller den och man får problem med rörelse och sprickor i skarvar m.m.Att man hade treetex för att den skulle suga upp och avge fukt tror jag inte på, jag menar man satte ju tapeter med limfärgstryck vilket inte tål fukt utan då försvinner ju mönstren. Sen kom det andra byggskivor på marknaden och en del fortsatte med treetex för dom trodde det isolerade. Det är ju mest på ytterväggar man hittar materialet. Min erfarenhet är att det är bland det sämsta man kan ha på sina väggar. Varje gång man skall göra vid så ställer det till problem och bara kostar en massa extra tid och pengar.
 
Jag menar inte att man hade fuktsugandet som mål när skivorna sattes upp. Men nuförtiden är det många som vill renovera sitt gamla hus med hygroskopiska material för att undvika kondens. Då kommer treetexen till heders igen. Dock passar den förmodligen bättre i de lite torrare timmerhusen uppåt landet än i Skånes fuktiga lertegelhus.
 
Jo det är sant, här nere på Österlen har vi nästan 100% luftfuktighet konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.