ThomasC74 skrev:
Har fått frågan om hur det funkar med klipparen om grannen har en HQ, jag har fått lösa det med en 2*2" regel som jag satt längs den kanten som gränsar till grannen med en HQ. Bifogar en bild. Även borta vid grinden som syns i bilden kör den in i och vänder.
[bild]
Går inte regeln förbi grindöppningan?
 
Hej Jag har följt detta forumet i detalj (nästan) i min jakt på en robotgräsklippare och jag slutligen landat på en Ambrogio L75.

Har precis fått hem en Ambrogio L75 och satt den på första laddningen. Jag tänkte dela med mig av mina första spontana tankar då jag haft stor nytta av detta forumet för att göra mina bedömningar på vad för maskin man vill ha.

Förutsättningar:
Tomt med c:a500kv gräs granne med en Husqvarna 230 robot. Mycket mossa och sorkar i gräset. Vi är dåliga på att faktiskt klippa gräset då vi är nya föräldrar och tiden till att göra vardagssysslor är begränsad (om ärligheten skall fram så var den begränsad redan innan när det gäller gräsklippning :))

Jag packade upp Ambrogion och slogs genast av hur gedigen och "tung" maskinen är (väger runt 11kg) allt på maskinen känns otroligt tåligt och "fastsatt" inget verkar lämnats åt slumpen. Det enda jag spontant kände var att kniven (ser ut som en övervuxen karatestjärna på 21cm) var kändes lite tunn och lite för "böjbar" men det kanske skall vara så så att den är mer följsam vid ev. stenkonfrontationer och då kanske man skall kalla den "flexibel" :). Manualen fanns med svensk översättning men är inte helt lätt och läsa, men vilken manual är det(känns inte som om det finns en "röd" tråd genom textflödet så jag var tvungen och flera gånger läsa om det jag just läst).

Maskinen kommer med lite kräm i batteriet som varade i c:a 10 minuter men på dessa 10 minuter märkte jag flera saker som var lite oroväckande (som sagt första åsikten). Jag testade genast funktionen med att plocka upp roboten för att kontrollera nödstopsfunktionen på bladet och det fungerade rätt bra men som nybliven förälder så kändes det som en evighet ändå. Speccen säger bladet stannar mindre än 2 sekunder och det stämmer men roboten måste ju först och främst "inse" att den har lyfts upp eller vält vilket verkade ta för lång tid typ 3-4 sekunder (nu ryckte jag inte upp roboten våldsamt utan lite sådär följsamt vilket kanske gjorde att det tog tid för den och reagera men ändå). Skall givetvis testa detta mer grundligt. En annan detalj jag märkte "av en slump" var att om den stötte på en fotboll så körde den över bollen med resultatet att bollen inte är en rund boll längre utan mer luftlös innan bladet stannade och roboten "insåg" att ojdå jag måste nog vända för detta är ett hinder.
Annars så hade/har vi gräs som är drygt 10 cm i nuläget och känns tjockt vilket också märktes på roboten då den flera gånger körde in i ett av de tjockare gräspartierna och registrerade det tjocka gräset som ett hinder och vände riktning. Vi skall klippa gräset innan vi släpper lös roboten helt och hållet.
Men på de 10 minuterna lyckades roboten klippa ett litet parti ganska bra och man märker direkt skillnaden på gräset som bli "över" att det är inte speciellt långt utan i små små bitar vilket enligt alla skall vara bra gödning.

Angående ljudnivån så har jag en unik möjlighet att jämföra min och grannens robot. Som sagt den spontana reaktionen är att Husqvarnan är lite tystare i själva klippningen d.v.s. när bladet/kniven möter gräset så är ambrogion lite mer högljud (men det är på en redan klippt gräsmatta). Den största skillnaden på ljud är nog på mekaniken som driver hjulen på de båda robotarna. Ambrogion låter lite mer i mekaniken d.v.s. när motorn driver hjulen. Husqvarnan låter nästan inget alls, man kan höra samma typ av mekanikljud men inte lika högt när hjulen drivs på (kan också vara att den gått 2 säsonger och är "insliten/inkörd" vad vet jag). Med mer högljudd så är det fortfarande väldigt låga ljudnivåer över lag som maskinerna har. Men du hör ambrogion tidigare om dom får köra mot dig från ett avstånd.

Orsaken till att vi valde en ambrogio var att den först och främst har en hel kniv som mest troligt tåler lite stryk då vi har flera stora träd med frukter. Grannen har inga träd och riskerar inte att förstöra bladen mitt i trädgården med följd av att man kan riskera att trampa på ett sådant liggandes i gräset. Den möjligheten att Husqvarnas/landroidens rakblad kan gå av och riskera att skära upp mitt barns fötter eller kropp vill jag inte riskera varpå dom föll bort. Att ambrogion också är byggt och saluförs som zucchetti "orginalrobot" var också en faktor till att vi valde den tillverkaren över ex. Wiper, Stiga o.s.v. samt att reservdelar och att företaget mest troligt kommer överleva ev. ekonomiska problem.

Tack för alla de som gjort inlägg i denna tråden tidigare det har varit helt ovärderlig infromation till någon som lägger ut 10-20 tusen kronor på något som egentligen bara används några månader om året. (men samma gäller ju för exempelvis pool)

Nästa test blir att lägga up signalkabel och testa den mot Husqvarnas som bevisligen kan störa ut andra robotmärken samt bygga ett litet bo till roboten som vi nu döpt till lilla fåret Shaun (grannen har döpt sin till Frank).

OPS lång text men hoppas ni får nytta av detta iallafall.
 
Kom gärna med mer intryck, jag har hjälpt en granne med en likadan maskin fast med Wipers färger, Wiper Joy. Och jag tycker den uppför sig lite underligt, frågan är om den är riktigt frisk.

På väg hem när den följer slingan är den outhärdligt långsam. Det må väl vara ok om den bara vore duktig på att följa slingan, men allt för ofta krockar den med ett inbillat hinder och gör en undanmanöver. Den låtsas gärna krocka vid de utsatta "V" i slingan som markerar en genväg och så gör den en undanmanöver och hoppar över genvägen. Irriterande, fast ändå mer irriterande är det när den låtsas krocka med något precis framför laddstationen och hoppar över stationen. Då ska den ju ett helt varv runt slingan, och det blir extra långt eftersom den skickligt undviker de markerade genvägarna. Den har lyckats köra slut på batteriet på det viset.

En annan märklig manöver är när den ska hem och träffar på slingan för första gången. Den hakade inte bara på slingan utan gick formligen i spinn och roterande 3-4 hela varv samtidigt som den sakta drev in i en rosenbuske utanför slingan. Men så nyktrade den till och tog sig ut till slingan och började krypa hemåt. Såg inte helt övertygande ut...

Modellen är ju helt ny så det finns inte mycket info på nätet.
 
Ja du har rätt i att det inte finns så mycket information. vilket vi får ändra på :)

Jag har nu installerat och kört maskinen i ett antal dagar och har lite tankar. Har dock inte haft tråd tillräckligt för att skapa "genvägarna". Jag har nyligen köpt tråd men just nu så regnar det förbaskat mycket så jag har inte engagerat mig i att sätta ut sådana.

Min robot har låtsats krocka ett fåtal gånger framför laddstationen men en justering av slingkabeln rättade till det hos mig(labbade lite med hur kabeln gick igenom/under laddstationen och tillslut hittade jag ett sätt att ha sladden så att den hittar varje gång.

Den är väldigt långsam när den skall hem precis som du beskriver dock så har jag satt den på "follow cable" i inställningarna och om det har något med saken och göra vet jag inte. Dock har jag inte haft några problem alls med att följa slingan förutom att jag har varit "dålig" på att vara för snäv i vissa rabatter där den kört ner med ena hjulet och "grävt ner sig" ett par gånger men återigen justering av kabeln så löstes detta också.

Ang. gå i spinn så har jag inte alls upplevt det på min robot. Dock låter det oroväckande hos er om det händer ofta. I manualen så hänvisar man till att ändra frekvens på slingan om det finns andra robotar i närheten. Det kanske kan det lösa problemet för er? (eftersom detta handlar om el och magnetfält så kanske ni har något som stör signalen teoretiskt så måste störmomentet inte vara en annan robot utan nergrävda kablar också vidare kan ju försvåra).

Det jag har upptäckt med min modell är att den har lätt för att "köra fast" d.v.s. har man en "liten" kulle någonstans i gräset så kör den lätt fast där och drivhjulen hamnar i "luften" och roboten bara står och snurrar hjulen. D.v.s. den fattar inte att den står still ens utan kör slut på batteriet genom sin luftkörning. Detta har hänt flera gånger på min matta som är lite guppig men jag upplever den inte som ojämn.

Ytterligare en reflektion är att det går att lyfta robboten "rakt upp/man tippar inte den" d.v.s. ta tag i karossen precis ovanför hjulen (hjulhuset) och lyft upp så kan man ta roboten dit man vill. Det jag reagerar mest på i detta scenariot är att man kan ta den med sig utanför slingan och "stjäla" den och koden är fortfarande intryckt vilket känns lite oroväckande.

Finns det någon som vet om man har ett fasta antal försök att slå in koden innan den låser sig? om inte så kan man ju bara försöka tills man hittar rätt kod och var är vinsten med att ha kod då?

När det gäller laddstationen så har jag stora problem och få den och sitta fast i gräset då laddstationen består av två delar, en platta som läggs innan stationens "laddarm"(den som roboten dockar in i) dessa fästs fast med plastmärlorna man får med och sätta fast slingkablen. Det har hänt flera gånger att roboten kört in så "våldsamt" att den vält laddstationen i sin "iver" att träffa rätt vilket inte borgar för en trygg situation för laddningen.
Det jag saknar och skall göra är att skaffa mig järnbleck och sammanfoga "laddarmen" och plattan så att när roboten kör på plattan så kommer dess tyngs att trycka tillbaka laddarmen mot roboten då den sitter fast i plattan.
Har ni några förslag på att inte helatiden ha övervakning på laddstationen och fästa tillbaka den.(hur har ni det?)
 
stalkers skrev:
Det jag har upptäckt med min modell är att den har lätt för att "köra fast" d.v.s. har man en "liten" kulle någonstans i gräset så kör den lätt fast där och drivhjulen hamnar i "luften" och roboten bara står och snurrar hjulen. D.v.s. den fattar inte att den står still ens utan kör slut på batteriet genom sin luftkörning. Detta har hänt flera gånger på min matta som är lite guppig men jag upplever den inte som ojämn.
Jag monterade på terränghjul igår så nu tuggar den igenom både traktorspår och sorkhål. Tidigare fick jag sparka loss den var 10:e minut på de värsta ställena. Har inte orkat fylla igen alla gropar och hål som blev efter bergvärmeinstallationen.
 
stalkers skrev:
Ang. gå i spinn så har jag inte alls upplevt det på min robot. Dock låter det oroväckande hos er om det händer ofta. I manualen så hänvisar man till att ändra frekvens på slingan om det finns andra robotar i närheten. Det kanske kan det lösa problemet för er? (eftersom detta handlar om el och magnetfält så kanske ni har något som stör signalen teoretiskt så måste störmomentet inte vara en annan robot utan nergrävda kablar också vidare kan ju försvåra).
Hm, har skummat igenom manualen igen men hittar inget om frekvensändring. Står det något i din manual om hur det skall gå till? Eller är det lämna in till återförsäljare som gäller? Borde ju vara någon inställning som görs både på sändaren och klipparen.

Nu finns det inga andra robotklippare i närheten, men det kan ju som sagt var vara något annat som stör. Sen vet jag inte heller om det är något stort problem men intrycket jag fått är att slingsignalen verkar lite svag på sina ställen, kanske kan någon annan frekvens funka bättre.
 
quilding skrev:
Jag monterade på terränghjul igår så nu tuggar den igenom både traktorspår och sorkhål. Tidigare fick jag sparka loss den var 10:e minut på de värsta ställena. Har inte orkat fylla igen alla gropar och hål som blev efter bergvärmeinstallationen.
Intressant Jag har också en gräsmatta som inte ser specielt ojämn ut men ändå så fastnar roboten ungefär 50% av gångerna den kör ut känns det som....

Vad är det för terränghjul du menar.... d.v.s. är det samma som finns för L200 http://www.ambrogio.se/CM.php?PageID=132939 eller är det något annat terränghjul du har fått ordning på. det vore intressant och veta vilka så kanske jag också investerar i sådana. Var köpte du dina?
 
Gimbal skrev:
Hm, har skummat igenom manualen igen men hittar inget om frekvensändring. Står det något i din manual om hur det skall gå till? Eller är det lämna in till återförsäljare som gäller? Borde ju vara någon inställning som görs både på sändaren och klipparen.

Nu finns det inga andra robotklippare i närheten, men det kan ju som sagt var vara något annat som stör. Sen vet jag inte heller om det är något stort problem men intrycket jag fått är att slingsignalen verkar lite svag på sina ställen, kanske kan någon annan frekvens funka bättre.
Har tittat i min manual igen och där finns ett litet stycke på att man kan ändra frekvensen.
jag citerar min manual
Vid installation av roboten i närheten av ett området där en annan robot har installerats (likadan eller annan tillverkare) måste du i installationsfasen utföra en ändring på robotens sändare och mottagare så att de båda robotarnas frekvenser inte stör varandra.
Dock står de ingenstans om hur man genomför en frekvensförändring vilket är ganska opedagogiskt kan jag tycka men jag antar att man gör något i laddstationen..... en återförsäljare borde veta mer kanske...??
 
Vidare reflektioner:

Roboten har haft ett par veckors driftstid och jag förundras tyvärr hur enkelt roboten kör fast. Det känns som att drivhjulen "sitter på fel ställe" vilket gör det lättare för den att fastna (köra upp på en liten kulle och tappa drivkraft). Jag får känslan av att drivhjul på sidorna inte är det bästa knepet om man inte har så många stora lutningar. Orginalmodellen har drivning på bakhjulen och det känns som om den har svårare att köra fast eftersom man då oftast har kontakt med marken.
Ett alternativ är att alltid ha en hög med jord och en näve gräsfröer tillhanda och fylla igen hålen robboten hittar så att den inte får samma problem igen.... detta sättet är nog det billigaste men tar också längst tid och genomföra.

En annan observation är att jag inte känner jag kan lita på regnsensorn. (finns det någon som vet hur den fungerar?) det verkar inte som om regningt gräs får roboten att återvänta hem inte heller lättare regn..... Har inte "vågat" testa roboten i tungt regn för att verkligen verifiera att regnsensorena fungerar.
Jag får känslan av att sensorerna inte fungerar. som sagt finns det någon som ver hur dom fungerar?

ANG. laddstationen och att den inte sitter ordentligt fast har jag löst med två metalskenor som jag skrivat fast i laddarmensbottenplatta och sedan i bottenplatan som skall ligga före laddarmen. Nu så har jag inga som helst problem med laddstationen och att den nästan välter när roboten kör in i den.

Jag är dock väldigt nöjd med klippresultatet har aldrig haft en så klippt gräsmatta så länge :p. varje gång jag tittar ut på mattan så blir jag lite gladare för jag vet jag slipper klippa.

En annan viktig observation är att ljudnivån på roboten har minskat men den är fortfarande ljudligare än Husqvarnan tyvärr så tillverkarens ljudnivåsiffror kan inte stämma.
 
Redigerat:
stalkers skrev:
Intressant Jag har också en gräsmatta som inte ser specielt ojämn ut men ändå så fastnar roboten ungefär 50% av gångerna den kör ut känns det som....

Vad är det för terränghjul du menar.... d.v.s. är det samma som finns för L200 [länk] eller är det något annat terränghjul du har fått ordning på. det vore intressant och veta vilka så kanske jag också investerar i sådana. Var köpte du dina?
Precis dessa hjul. Köpte dem hos min lokala handlare, Bil & Maskinhuset i Rättvik. Nu går den klockrent. Även spiralklippningen är stabilare. På våren fastnade den en hel del i mossan också så vi får väl se nästa säsong om även det har rett ut sig.
 
Blött gräs kan den nog inte detektera, regn däremot ska den givetvis upptäcka. Det är de två kromade stiften på ovansidan som sitter några mm i sär som "känner" om det regnar, häll vatten på dom för att prova.

Enda sättet att få den att sluta köra fast är nog att jämna till din gräsmatta, låter som om den är rejält ojämn om du lyckas hänga upp drivhjulen i luften.
 
stalkers skrev:
En annan observation är att jag inte känner jag kan lita på regnsensorn. (finns det någon som vet hur den fungerar?) det verkar inte som om regningt gräs får roboten att återvänta hem inte heller lättare regn..... Har inte "vågat" testa roboten i tungt regn för att verkligen verifiera att regnsensorena fungerar.
Jag får känslan av att sensorerna inte fungerar. som sagt finns det någon som ver hur dom fungerar?
Min Wiper har iaf två metallpinnar som sticker ut bakåt på maskinen. Dessa är excentriskt justerbara så att glappet mellan dem kan ändras. När en vattendroppe hamnar mellan pinnarna går regnlarmet och klipparen åker hem.
 
ThomasC74 skrev:
Har fått frågan om hur det funkar med klipparen om grannen har en HQ, jag har fått lösa det med en 2*2" regel som jag satt längs den kanten som gränsar till grannen med en HQ. Bifogar en bild. Även borta vid grinden som syns i bilden kör den in i och vänder.
[bild]
Har ditt arrangemang fungerat felfritt under sommaren? Vilket avstånd har du mellan regeln och slingan och ligger slingan innanför eller utanför regeln? Hur löser du det vid porten? Var har du laddstationen i förhållande till regelsidan? Skulle hjälpa med en skiss av din trädgård med slingan markerad och med laddstationen inlagd för att mer förstå din konstruktion.

Jag prövade något liknande men fick ibland problem när Landroiden skulle tillbaka till laddstationen. När Landroiden vill ladda och väl har hittat slingan vill den inte ge upp slingan så speciellt i hörnen mot grannen med HQ kan den köra in i hinder och då har den en tendens att backa och försöka igen tills den ger upp och ökar jag avståndet till drygt 45 cm mellan hindret och slingan i hörnen kan den ibland stanna med besked att den är utanför slingan. Sätter jag slingan utanför hindret (regeln) så tar det tid för den att hitta slingan på motsatt sida då jag har en hel del träd och buskar och dessutom huset i vägen vilket gör att den ibland inte orkar tillbaka till laddstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.