Våra grannar har Ceder. Snyggt, men måste underhållas, vet ej ännu hur ofta. Järnvitriolad granpanel kanske?
 
Hej,

Det finns ett hus i Åsa som är byggt i enbart cederträ. De har valt att inte olja den eftersom den då kräver underhåll minst vartannat år. Oljar man inte cederträt blir det silvergrått med tiden. Snyggt tycker jag men det är en helt annan fasad än om man nu tänkt sig den färg man får fram när man oljar. I alla fall blir fasaden så underhållsfri den nu går att få.
 
Hur är det med panel som läcker kåda? Min panel droppar det om ibland, det rinner faktiskt ut genom målarfärgen på något vis. Jag har fått för mig att det bara är bra, stämmer det?
 
Väljer du bra virke av tex fur så behöver man inte måla.

Det finns flera byggnader från 1600-talet som fortfarande står än idag som aldrig behandlats. Först en bit in på 1700-talet började man allmänt måla sina boningshus. På många platser började man inte behandla fasader på uthus och fäbodar förrän en bra bit in på 1900-talet och då främst av estetiska skäl. Nu förtiden behövs nog färg för att skydda trät då det som man kan köpa på byggvaruhusen är så smabbvuxet. Men om man letar kan man hitta bra virke fortfarande, på små sågar av utvalda stockar.

mvh plexi
 
daniel.vestling skrev:
Om man låter bli att olja Ceder trä så blir panelen grå. Vilket typ av underhåll kan man tänkas behöva utföra på en sådan ICKE oljad fasad? Är det typ och byta ut panelen helt efter 30år kanske eller vad kan man tänkas behöva göra?

Är det någon som kanske har en bild på en gammal cederträ-fasad som är o-oljad och grå?? Vet hur dom ser ut när dom är nyuppsatta men har nog inte sett någon riktigt gammal. Fast det kanske inte finns ännu, har ju inte varit populärt i så många år...

DVE
Fasaden ser ut som en ooljad trädgårdsmöbel i teakl, om du sett någon sådan. När det gäller cederträ finns det faktiskt redan på vissa 60-tals hus som detalj.
 
Jag håller med Pleximaster.

Om du använder bra virke av Gran och utför huset korrekt så kan det klara sig omålat i princip hur länge som helst. Lätt din livstid. Det finns omålade lador som är mycket gamla och fasadvirket i åldrat men bra skick. Särskilt i Norrbotten finns det en speciell typ av små logar med en speciell konstruktion där fasaden viker inåt längre ner mot marken. Där utsätts sällan panelen för fukt och den panelen ser grå/mörk och ful ut men är inte dålig. Använder du Ek så blir det givetvis ännu bättre, men dyrare.

Det som bryter ner ligninet i trä är solen och det kan vara svårt att undvika. Detta är dock inget större problem om trät inte utsätts för fukt. Virke som blir fuktigt och torkar håller länge. Om fukten däremot blir kvar och ligninet är nedbrutet så går nedbrytningsprocessen snabbt. Det är ju när trä börjar ruttna, bryts ner av mikroorganismer, som det förstörs. För att nedbrytningsprocessen ska fungera krävs syre, fukt och värme.

Så strunta i att måla din panel du, om du tycker det blir snyggt  :-/

Här kan du läsa lite mer: http://www.trainformation.se/pdfnews/2003/2425-203.pdf
 
Vi har tjock granpanel som behandlats med järnvitriol i två omgångar, snyggt och underhållsfritt
 
Samma här. Strök panelen två gånger innan den sattes upp. 28mm granpanel.
 
Perdda_P och AndersG: Ni har inga bilder på hur det ser ut efter några år...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.