Hej!

Vi är på gång att få vårt badrum renoverat, har ett par offerter från hantverkare som vi fått kontakt med via gohandy och om allt går väl så kan vi mycket väl anlita en av dem. Ett problem bara, sommaren har liksom kommit ikapp oss under den här processen så nu kommer vi att åka på semester i slutet av nästa vecka, bara några dagar efter att hantverkarna egentligen kan sätta igång. Vi är borta i en och en halv vecka och de skulle antagligen vara färdiga när vi kommer hem.

Om vi inte sätter igång nu känns det som att vi måste börja om hela processen, men det kan vara så att jag mest är litet stressad.

Renoveringen är ganska straight forward, inga direkta konstigheter, men det är ändå ett badrum, vilket medför en risk. Är jag bara dum om jag vill få det gjort så snart som möjligt och då alltså under tiden vi är bortresta? Vad har ni för erfarenheter?

Egentligen finns det förstås ingen garanti för hur det ska gå baserat på andra erfarenheter, så egentligen fiskar jag nog bara efter medhåll eftersom jag är sugen på att få rummet renoverat.

Frågan är alltså, är det rimligt att tänka att man kan lämna huset i en och en halv vecka och tänka att allt bara går bra? Känns lite naivt eller?
 
Redigerat:
Be dem dokumentera och skicka dig bilder med mms under resans gång :)
 
Det finns 2 modeller...

1) Ha total koll, och i bästa fall få som man vill, när man vill veta hur det är gjort
2) Släppa allt, lita på andra, och sen inte bry sig om hur det är gjort.

Båda "funkar", men det beror på hur man är som person. Vem är du?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Well, jag är inget kontrollfreak men vill absolut inte att det ska bli ett fuskjobb. Jag kan leva med att någon detalj inte blir exakt som jag tänkt mig sålänge det inte är risk för vattenskada eller något är gjort uppenbart fel.
Man borde inte behöva vara orolig för stöld från huset eftersom det vore rätt uppenbart vem som stulit antar jag..
 
Nej, det är väl inte det minsta uppenbart. Om du haft tio olika hantverkare i omgångar under två veckor, hur ska du kunna visa att någon och i så fall vem av dem som stulit? Inte får du något på försäkringen heller, eftersom det inte är inbrott.
 
Jag brukar säga till mina kunder att det är väldigt smidigt om de har möjlighet att resa bort då man gör sådana arbeten till dem men samtidigt gäller det då att de känner de kan lita på det man gör görs rätt...

Jag kan inte rekommendera folk att resa bort om de inte har en susning om vad det är för folk som ska utföra arbetet åt dem... då hade jag själv velat vara närvarande och "ha koll"... ;)
 
Hemmakatten
Jag skulle aldrig resa bort och låta helt okända personer vara i mitt hem. Dels för att jag är ett kontroll-freak, dels för stöldrisken, dels för att kunna fota varje kväll och försäkra mig om att underarbetet blir som det är sagt. Framförallt vid ett badrumsarbete där man inte kan se i efterhand om det är t.ex. tätskikt inunder. Jag skulle hellre skjuta på arbetet även om det innebär att badrummet får stå orenoverat ett antal månader till.

Det finns bara två hantverkare jag kan tänka mig i mitt hem om jag är borta på semester och det är för oss kända personer, dels elektrikern och dels snickaren som fortfarande har kvar vår husnyckel (praktiskt eftersom han bara bor några km bort om man glömmer nyckeln). Men som sagt, detta är personer jag känt i flera år.
 
Innan ni alla spånar vidare om "kriminella" hantverkare eller ett allmänt tyckande att det bara blir skit om man inte är hemma och ser över......hur många lägenheter i landet har inte renoverats både delvis och/eller helt i samband med stamrenoveringar tex, väldigt sällan folk bor hemma då....hur många stölder och missnöjda har vi där procentuellt? Jag tror inte det är någon fara för som hantverkare vågar man knappt dricka vatten hos kund för de vet ju vem/vilka som varit där så hur svårt är det att lista ut ev skyldig om något händer? De få fall jag varit på arbetsplats där hantverkargänget blivit beskyllda för att något försvunnit så har det i samtliga fall visat sig att det är den boende själv som slarvat/tappat bort/lagt undan. Det värsta var en som lagt fram en hundring på sitt telefonbord bara för att "kolla", den pengen blåste ju så klart ner på golvet under möbeln och hantverkare fick skulden.....den hittades av arbetsledare men någon ursäkt fick dock ingen.
Däremot så har jag hos kund själv blivit av med både mätinstrument och skruvdragare jag glömt kvar.....så...ja...vem är ärlig och inte är ju frågan....
 
Hej igen, jag tänkte följa upp min post!
Vi beslöt oss för att anlita hantverkaren under vår semester och blev supernöjda! Han fick ta några mindre beslut själv förstås men det var vi redan beredda på, han sparade även att fästa de sista krokarna tills dagen efter att vi kom hem så att vi kunde peka och få dem precis som vi ville. Min svåger kom och tittade ett par, tre gånger under arbetets gång för säkerhets skull vilket förstås kändes skönt.

För oss som var bortresta kändes det helt magiskt att komma tillbaka till ett fullt fungerande badrum! Nu börjar jag raskt att planera nästa badrum, tack för tips och råd! =)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Efter mina erfarenheter av att vara bortrest medan hantverkare gör jobbet så är jag Väldigt skeptisk...
Dem installerade en braskamin medan vi var borta och det enda som blev rätt är väl att kaminen står på rätt plats...
 
M
Hur har ni gjort?
 
Jag har inte vågat lämna huset öppet. Men vid tio hantverkskontakter hittils har huset inte varit problem, snarare kvaliteten på jobbet de gjort som krävt mååånga foton o reklammationer. Fast, onekligen...va skönt det skulle vara att åka till thailand tee veckr och ha ett nytt badrum sen vid hemkomsten?

....jag önskar att jag var så ekonomiskt oberoende att jag vågade
 
Vi åkte till andra sidan jorden medan hantverkarna gjorde en ganska omfattande renovering invändigt (dock ej badrum).
Kontrollfreak som man är hade jag lagt upp en spreadsheet på Google Apps för varje punkt i renoveringen, där de kunde fylla i status etc. Samt förstås tejpade lappar överallt där elkontakter, strömbrytare etc skulle sitta.

Det gick makalöst bra, bättre än om vi varit hemma eftersom man tvingades tänka igenom ALLT (nåja, mycket iallafall) innan på ett helt annat sätt. Möjligen riskerar man att bli sedd som sjukligt pedant av hantverkarna. Den utskrivna listan var iallafall mycket väl tummad vid hemkomst :)

/A
 
Det var nog inte helt dumt. Att hantverkarna upptäcker att man är petig är nog knappast dumt, då kanske de skärper till sig lite extra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.