Jag missade att kontrollera hela diskmaskinsförloppet när jag skulle överta mitt nyköpta hus. Maskinen lät och pumpade ut vatten men nu när jag har flyttat in och ska börja använda maskinen så visar det sig att maskinen inte pumpar in vatten i diskmaskinen. Jag har gjort alla enklare checkar så jag vet att vatten kommer fram och inget sitter fast i inloppsröret/ventilen/filtret.

Frågan är om det ligger det i mitt ansvar att vara så pass noggrann vid ett övertagande att jag går igenom varje pryl minutiöst?

tack på förhand
 
Det känns som lite gråzon. Men som köpare kan man ju driva det på två sätt. Antingen hävda att du kontrollerade maskinen som del av din undersökningsplikt, men den har tydligen gått sönder under mellantiden. Eller att det är ett dolt fel (tveksamt).

Kräv säljaren på ersättning. Men troligen är detta så lite pengar att det inte lönar sig att ex. stämma om säljaren vägrar betala.

Om maskinen dessutom inte är ny, så får man räkna med åldersavdrag på en ev. ersättning.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Ang. det faktiska felet så är det ofta så att om det läckt ut vatten inne i maskinen som står på bottenbrickan så vägrar maskinen att ta in mer vatten.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår diskmaskin var 10år gammal men fungerade när vi flyttade in (i ett annat hus än det vi bor i nu). Men två dagar senare gick pumpen sönder. Det var bara att åka o köpa en ny maskin.

Iofs sig ett lite annorlunda exempel mot ditt men jag tror att det enklaste är att köpa en ny (om du inte kan laga maskinen). Naturligtvis skall du ringa säljaren först så som hempularen skriver i inlägget ovan.

Och ja, man bör kontrollera alla maskiner. Men i och med att det finns en diskmaskin så kan man ta för givet att den fungerar om den inte är typ 20 år gammal.
 
hempularen skrev:
Ang. det faktiska felet så är det ofta så att om det läckt ut vatten inne i maskinen som står på bottenbrickan så vägrar maskinen att ta in mer vatten.
Vår Cylinda (DM10?) fungerade så att när det var vatten på brickan så gick evakueringspumpen konstant så fort maskinen var spänningssatt.
 
Innan du börjar fundera på hur du ska få någon annan att betala kalaset så ska du ta reda på hur gammal maskinen är. Börjar den närma sig 8-10 år (eller ännu värre) så menar jag att det är meningslöst att göra något annat än att köpa en ny.

Är den så gammal så kan säljaren (givet att du får honom att gå med på att han ska betala) köpa en jämngammal på blocket för ett par hundralappar åt dig.
 
Struntade i att strula så jag bokade en ny. Samtidigt hittade jag en likadan "halvintegrerad" på blocket för 300:- och den fungerade efter lite fixande. Så jag avbokade den nya så nu har jag den trasiga som reservdelsmaskin till den "beg-nya"..
 
Låter som det praktiska beslutet. Det innebär ju att det är väl de där 300kr som du ev. hade kunnat kräva av säljaren. Kan ju finnas ett värde i att inte uppfattas som gnällig om det faktiskt skulle dyka upp något rejält fel på huset lite senare.
 
Klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.