Hej!

Hade en golvslipare hemma hos mig idag (han skulle egentligen kommit imorgon "men antog att jag inte bodde där").

Hur som helst, i samband med att jag ringde upp och frågade varför de kommit en dag tidigare,
så nämnde han snabbt i förbifarten "ja det gick åt en del papper, den där lacken på golvet satt som tusan", ungefär så.
Tidigare så har han muntligt givit mig ett fast pris per kvadrat (efter att ha varit och kollat på golvet) så nu är frågan om han kan lägga på något p.ga att golvet var så svårslipat som han påstår?

I konsumenttjänstlagen står följande tvetydiga saker:
Vilket pris ska du betala?


  • Du ska betala vad som är skäligt. Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat.
  • Säljaren har rätt till pristillägg om han eller hon har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Så - nu undrar man ju:
1) Kan han lägga på 15% även om han inte samråder med mig FÖRE de började arbetet?
2) Omständigheterna beror inte på mig, det är mitt golv som är jobbigt? Vad gäller?
3) "utfört nödvändigt tilläggsarbete" - Javisst, golvet ska ju slipas så det var ju nödvändigt...

Mycket tvetydigt angående vilket som väger tyngst här tycker jag?

Väldigt tacksam för svar!
 
Se de så här, hade han ringt dig efter att halva golvet ar slipat och meddelat om ett litet tillägg hade du då sagt "nää men skit i de jag tar golvet som de är för överenskommet pris"? Ja har svårt att tro det. Betala om de inte är för mkt tillägg men påpeka för han att tillägg måste han meddela direkt.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
sukke2k skrev:
Se de så här, hade han ringt dig efter att halva golvet ar slipat och meddelat om ett litet tillägg hade du då sagt "nää men skit i de jag tar golvet som de är för överenskommet pris"? Ja har svårt att tro det. Betala om de inte är för mkt tillägg men påpeka för han att tillägg måste han meddela direkt.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

Nej, men jag hade ifrågasatt det också,
för till saken hör följande...
- Han nämnde ingenting om att priset påverkades, bara att det var ett svårslipat golv.
- Han var här igår och tittade på golvet och sa då "Jaja, men det här blir ju inga problem". Som van yrkesman borde han väl direkt kunna se att här blir det problem...

Har alltså varken före eller efter informerat om att det blir dyrare, bara att det gick åt mer papper.
 
Okej men då är de säkert ingen fara då blir de väl de priset ni avtalat om. Sen är de nog näst intill omöjligt att säga hur många varv man behöver slipa ett golv.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Korta svaret är. Han påstår sig vara yrkesman och har tittat och gett ett pris på kvadratmeter nivå då gäller det priset.
 
Ja ett pris per kvm är ju ett fast pris, det skall hållas. Sedan gäller fortfarande att hantverkaren kan ha rätt till tillägg om det tillkommer oförutsedda svårigheter. Sååå oförutsedda kan de inte vara om han är fackman och inspekterat golvet i förväg. Utan oförutsedda saker är väl mer något i stil med att plankorna lossnar och börjar flyga omkring när han slipar.
 
Han har ju redan de där 15% före att täcka in oförutsett.
 
Tillägg på 15% gäller vi pris på löpande räkning, om det har givits en kostnadsuppsakttning.

Om en hantverkare erbjuder ett fast pris per kvm som i det här fallet så är det just ett fast pris som gäller oavsett hur lång eller kort tid jobbet tar. Det enda som kan påverka då är om det visar sig vara ett annat antal kvm.

Men som sagt oförutsedda händelser, typ att slipmaskinen rasar genom golvet, det ingår inte i ett fast pris.
 
Den där lagen gör ju att hantverkare kan lämna 15% rabatt innan arbetet börjat (om det handlar om löpande räkning) sen lägga på det igen, hoppas inte det praktiseras så för jämnan.
 
jkarlberg skrev:
Den där lagen gör ju att hantverkare kan lämna 15% rabatt innan arbetet börjat (om det handlar om löpande räkning) sen lägga på det igen, hoppas inte det praktiseras så för jämnan.
Nej, lagen reglerar vad som gäller om hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift och i det fallet får den inte överskridas med mer än 15%. Om du anlitar någon på löpande räkning utan prisuppgift får hantverkaren inte lägga på 15% på den uppgivna timkostnaden eller andra kostnader, det är två skilda fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.