Hej.
Har nyligen köpt ett radhus från -69 och just nu är köket väldigt litet/långsmalt. Vi funderar på att bygga ut tvättstugan (för den är också väldigt liten) och flytta köket. Det innebär att köket inte kommer få något fönster just där arbetsytorna är. Det finns ett takfönster som vi ska försöka ha ovanför den köksö vi ska bygga. Framför köksön kommer matsalsbordet att finnas och efter det kommer fönster, 3-4 st. Från början av kök till fönster skulle jag tippa på att det är ca 10-15 meter. Alltså kommer det bli en öppen planlösning då vardagsrum sedan kommer till höger där ett fönster finns.

Hela huset känns mörkt redan som det är men det kan ju kanske bero på de nuvarande ägarnas inredning? Dessutom kommer man man ut till altanen från vardagsrummet och de har just nu plasttak, som gör det mörkt, som vi ska försöka hitta någon annan lösning på.

Är det konstigt att bygga ett kök utan fönster eller kan man lösa detta genom spottar och annan punktbelysning?

Tacksam för tips och svar.
 
Den delen av köket där man lagar mat behöver väl inte nödvändigtvis ha fönster? Det är trevligt men inte nödvändigt. Jag tror att ni kan få det bra med genomtänkt belysning. Men ska ni ha en matplats i köket också, så skulle nog i alla fall jag vilja ha fönster där.
 
MagnusCarina skrev:
...Är det konstigt att bygga ett kök utan fönster eller kan man lösa detta genom spottar och annan punktbelysning? ...
Det dystra svaret är: Ja det är definitivt konstigt.
Det är väl det som är radhusens avigsida: Man har grannar på två sidor, så det blir bara två sidor kvar för fönsterväggar.
Då får man snåla och ransonera. Lägg rummen där man är mest mot fönsterväggarna.
Dvs ej badrum och tvättstuga. Men köket är man mycket i, så det skall naturligtvis ha fönster!

Egentligen behöver man inte fönster i sovrum, men det känns också konstigt.
Har varit i hus i Argentina, Buenos Aires, där tomterna var så smala att man fick bygga snålt.
Matrum och sovrum var fönsterlösa, medan kök och "vardagsrum" hade kontakt utåt med fönster.
Tror att tomterna var 6 meter breda, det var i förstaden San Isidro.
De flesta hade dock pool och grill för asado :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.