Jag undrar hur stora takbalkar jag behöver till ett altantak jag ska bygga.
Det är en befintlig altan jag ska bygga tak över.

Takmaterial vanlig korrigerad plast.

Altanen kommer att se ut som den bifogade bilden men jag undrar på dimensionerna på virket.
Spännvidden på takbalkarna (nr6 på bilden) kommer att bli 4,1 meter.
De byggbeskrivningar jag har hittat säger bara att man ska ha 45x145; 45x170 eller 45x195 men inte till vilka spännvidder.

Den befintliga altanen har redan pelare men bara en mittenpelare, alltså 3st totalt inte 5st som på bilden.
De befintliga pelarna är gjorda av ihopspikade tryckat 45x95.
Avståndet mellan pelarna är 255cm.
Behöver jag sätta in fler pelare (2st till) så att avståndet mellan dem blir ca 127cm?
Jag vill ha så få pelare som möjligt.

Vilken dimension ska jag ta på bärlinan (nr.1) och hammarbandet (nr.2)?

Taket skall byggas i Säffle.

Måtten på altanen är följande (se bilden):
B=5meter
D=4,1meter



Bildkälla (bilden är redigerad): "GoP byggvägledning"
 
  • altantak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rune Guserus och 1 till
  • Laddar…
Hade tidigare ett liknande altantak med spännvidd 3,60m Dimension på de var 120x45 med cc 1,2m (och längsgående ribbor nerjackade i bjälkarna för skruvning av tak). Det höll för snölast i de trakterna (Skaraborg). Avståndet mellan stolparna ungefär som du beskriver när du sätter in extra dvs ca 1,2m. Om du vill ha färre stolpar kan du öka dimensionen på ytterbjälken=längre spännvidd. Kolla upp snölast i dina trakter, finns väl tabeller för sånt, har tyvärr ingen länk till dessa.

Kjell G
 
  • Gilla
Ali Kamran och 1 till
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Hade tidigare ett liknande altantak med spännvidd 3,60m Dimension på de var 120x45 med cc 1,2m
Kjell G
Lyfter en gammal tråd. Jag bygger ett tak över altanen som får en spännvidd på 3.2 meter. För att bestämma virkesdimension har jag tittat på byggbeskrivningar.se och i den här lathunden från skogsindustrierna http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...kIigCg&usg=AFQjCNGyChdmrUAwSpW-AUhQHErCDswVMQ

Båda dessa säger att med ett c-c på 1200 ska jag ha 45x220 C24. Jag bor i Nyköping och räknar med snözon 2,5. När jag sen tittar på vad andra har använt så är det mycket klenare dimensioner. Överdimensionerar skogsindustrierna eller är det alla andra som bygger för klent. Man vill ju att det ska hålla men jag tycker det ser klumpigt och löjligt ut när det blir överdrivna dimensioner.
 
Det kan vara så att "andra" har använt limträbalkar istället. Då kan man oftast gå ned lite i dimension, jämfört med vanligt virke.

Sök på Moelven så finns där ett beräkningsprogram för limträ.

Oftast handlar ju inte dimensioneringen om att undvika knäckning, utan om acceptabel nedböjning. På ett uterum kan man troligen acceptera lite större nedböjning vid stor snölast, än på ett inomhusbjälklag. Borde handla om hur mycket mån det finns i skenorna för ev. skjutdörrar, man vill ju inte att dörrarna skall bli bärande pelare.
 
De kanske är lyckligt ovetandes å tänker borsta av snön om det blir mycket snö.
 
Nej jag syftade på såna som var byggda med vanligt virke. Jag snackade med en kille på jobbet idag som jobbat många år som snickare och byggt massor av altantak. Han hade aldrig varit med om att bygga med så kraftiga dimensioner som 45x220. Han rekommenderade snarare 45x145. Han var ju visserligen tvungen att skotta sitt eget tak på vintrarna. Det kanske man slipper om man följer rekommendationerna från byggindustrin? Du har rätt i att man kan leva med lite nedböjning på vintern man att det inte är lika kul inomhus.

Jag kommer satsa på 45x170. Som bärlina tar jag 45x220. Sen kommer jag jacka ur lite i både bärlinan och tackbalkarna så att det inte blir så klumpigt. Han snickaren tyckte jag skulle jacka ur takbalkarna för de tvärgående bärläkten också men jag vet inte riktigt om jag köper hans resonemang att det skulle bli så mycket stadigare. Det kanske blir snyggare men mycket extra jobb.
 
  • Gilla
Andyyyyy123
  • Laddar…
Att jacka ur är i praktiken detsamma som att gå ner i dimension. Så det blir billigare och mindre jobb att gå ner i dimension - och blir samma bärighet och nedböjning som det urjackade.
 
  • Gilla
Victoriaemma
  • Laddar…
smil skrev:
Att jacka ur är i praktiken detsamma som att gå ner i dimension. Så det blir billigare och mindre jobb att gå ner i dimension - och blir samma bärighet och nedböjning som det urjackade.
Nja blir urjackningen tillräckligt bra gjord ska det ju åtminstone i teorin inte bli samma som att gå ner i dimension. Den bit som man trycker ner i jacket fyller ju upp och ersätter det bortjackade materialet. Om det blir så i praktiken vet jag inte, antagligen inte.

Det slutade med att jag köpte 45x195 eftersom att längderna som fanns av den dimensionen passade bättre med mindre spill.
 
Om du bor i Snözon 2,0-2,5 och kör med limträ bör du använda dig av.

Takstolar 56x225
Bärlina fram 56x225 (Spänvidden är ju bara 2,5m)
 
Hej, lånar tråden lite och utgår från bilden som laddats upp redan;

Har idag en altan som är B: 5400 och D: 3500..
Tänkte bygga ett tak till denne, och skulle behöva ha lite hjälp med dimensionering..
Altanen är byggd på gjutna stolpar..
Jag hade tänkt mig att endast ha stolpar i ändarna av altanen, eventuellt en på mitten..
Är detta fysiskt möjligt?
Vad bör jag ha för bärlina?
Hur grova stolpar behöver jag i framänden?
Hur grova takbalkar?

Räcker det att nr. 10, stolparna är skruvade i trädäcket med stolpskor/balksko?

Hade tänkt mig antingen kanalplast eller traditionellt plasttak..

Hoppas inte mina frågor är för dumma, har aldrig byggt nåt liknande, kommer dock ha hjälp av min
styvfar som är hobbysnickare :)
 
piko skrev:
Hej, lånar tråden lite och utgår från bilden som laddats upp redan;

Har idag en altan som är B: 5400 och D: 3500..
Tänkte bygga ett tak till denne, och skulle behöva ha lite hjälp med dimensionering..
Altanen är byggd på gjutna stolpar..
Jag hade tänkt mig att endast ha stolpar i ändarna av altanen, eventuellt en på mitten..
Är detta fysiskt möjligt?
Vad bör jag ha för bärlina?
Hur grova stolpar behöver jag i framänden?
Hur grova takbalkar?

Räcker det att nr. 10, stolparna är skruvade i trädäcket med stolpskor/balksko?

Hade tänkt mig antingen kanalplast eller traditionellt plasttak..

Hoppas inte mina frågor är för dumma, har aldrig byggt nåt liknande, kommer dock ha hjälp av min
styvfar som är hobbysnickare :)
Kan bara svara utifrån att du använder limträ.
Takstolar skulle jag köra 42x225mm.
5400mm är för stor öppning så du åker på en mittstolpe. Bärlinan fram kan då vara 42x225, 56x225 el 56x270mm efter tycke och smak.

Stolpar fram kan vara 90x90 men ser lite klent ut. Kör på 100x100 el 115x115.

Du kan fästa stolparna direkt i altandäcket, men se då till att det finns plint, alt rejäl regel undertill.

Kör med isolerplast, ser snyggt ut och enkelt att håla rent :)
Välj 16mm (1200mm bredd) med värmedämpning (10% dyrare ca)
 
Vart går smärtgränsen för öppningen?

Funderade på om jag skulle dra in stolparna 50-70cm mot centrum, skulle jag vinna nåt på det?
Tänkte isf. 115x115 limträstolpe..
Bärlinan mot väggen, räcker det med en 45x195?
Och själva takstolarna, behöver de vila på den främre bärlinan eller kan jag använda stolpskor? (Detta för att spara lite höjd mot bärlinan)
42x225mm takstolar lät kraftigt, behövs verkligen det eller är det väl tilltaget? (Vill absolut inte ifrågasätta, men vad jag har sett så har det räckt med 45x95 eller 45x120 takstolar åt andra.. Därför min undran :))

Edit: (Anledningen till att dra in stolparna är även för att slippa bygglovet..)
Edit2: Läste just nån monteringsanvisning till kanalplasten, och där skulle det vara 56mm bredd på takstolarna, så då får det bli så :)
 
Redigerat:
piko skrev:
Vart går smärtgränsen för öppningen?

Funderade på om jag skulle dra in stolparna 50-70cm mot centrum, skulle jag vinna nåt på det?
Tänkte isf. 115x115 limträstolpe..
Bärlinan mot väggen, räcker det med en 45x195?
Och själva takstolarna, behöver de vila på den främre bärlinan eller kan jag använda stolpskor? (Detta för att spara lite höjd mot bärlinan)
42x225mm takstolar lät kraftigt, behövs verkligen det eller är det väl tilltaget? (Vill absolut inte ifrågasätta, men vad jag har sett så har det räckt med 45x95 eller 45x120 takstolar åt andra.. Därför min undran :))
Hej igen.
Har räknat på snözon 2,5. Har du lägre snözon kan du använda mindre virke.
En bärlina på 56x270 med snözon 2,5 och ditt djup ger nog en maximal öppning på 4200-4300mm med en böjtollerans på 2-4mm.

För att spara höjd hade jag gjort följande.
Ta främre bärlinan minst 45mm högre än takstolarna. På bärlinan fäster du en 45x45 regel i underkant.
Sedan lägger du takstolarna på 45x45 regeln, så takstolarna livar med bärlinan upptill.
Gör lösa separata tassar på takstolarna som är i mitten (om du ska ha utsprång fram) och använd hela takstolar på änd takstolarna. Fäst takfotsbräda och ev hängränna.

I bakkant gör du som i framkant med 45x45 regel. Men där räcker det med att bakre bärlina är i samma höjd som takstolarna. Du jackar ut 45x45 i takstolarna. (Samma höjd som takstolar för att det ska se snyggt ut)
Takstolarna kan skruvas fast underifrån och skråas uppifrån. 45x45 reglarna skruvas på c/c 60cm och limmas. Då slipper du balkskor :)

Limträ andvänds främst för styrka och att det inte vrider sig.
När man räknar på dimentionering så har man en tollerans på 2mm.
Ska du inte ha glaspartier i framtiden så gör det ju inget om ex främre bärlina böjs ner 5-10mm under vintertid.
Dimentioneringen jag använt mig av är räknat först på snözon och ca en belastning på 350kg/kvm.

Det jag anger är egentligen överdimentionerat eftersom tolleransen som jag nämt innan är 2mm. Detta är viktigt att hålla om man har glaspartier undertill.

Sedan ska man alltid skotta av taket från snö oavsett.
 
Ripper500 skrev:
För att spara höjd hade jag gjort följande.
Ta främre bärlinan minst 45mm högre än takstolarna. På bärlinan fäster du en 45x45 regel i underkant.
Sedan lägger du takstolarna på 45x45 regeln, så takstolarna livar med bärlinan upptill.
Gör lösa separata tassar på takstolarna som är i mitten (om du ska ha utsprång fram) och använd hela takstolar på änd takstolarna. Fäst takfotsbräda och ev hängränna.
.
Smart med att lägga en 45x45 regel på det viset, det är ju inte så vackert med balkskor :)
Hur fäster jag de lösa tassarna?
Kommer det se dumt ut om jag inte har nåt taksprång? Eller räcker det med att jag släpper ut kanalplasten
50mm utanför limträt och sen monterar hängrännan i limträt?

Den inre bärlinan, räcker det att fästa upp den med 10mm plugg i lämlig längd och franska träskruv
i tegelfasaden? 60cm c/c?

Kommer inte ha något glasparti så länge vi bor här iaf :)

Var ute och mätte lite förut och kom fram till att jag släpper in stolparna 60cm på varje sida,
då finns det rejält virke under att fästa stolparna i under dessutom..
Hur gör jag för att fästa stolparna i altanen? skråspikar?
 
piko skrev:
Smart med att lägga en 45x45 regel på det viset, det är ju inte så vackert med balkskor :)
Hur fäster jag de lösa tassarna?
Kommer det se dumt ut om jag inte har nåt taksprång? Eller räcker det med att jag släpper ut kanalplasten
50mm utanför limträt och sen monterar hängrännan i limträt?

Den inre bärlinan, räcker det att fästa upp den med 10mm plugg i lämlig längd och franska träskruv
i tegelfasaden? 60cm c/c?

Kommer inte ha något glasparti så länge vi bor här iaf :)

Var ute och mätte lite förut och kom fram till att jag släpper in stolparna 60cm på varje sida,
då finns det rejält virke under att fästa stolparna i under dessutom..
Hur gör jag för att fästa stolparna i altanen? skråspikar?
Angående takutsprång så behövs inte det, men jag själv tycker det är snyggt plus att det skyddar lite mer mot regn. Köper du isolerplast så fästes de på aluskenor och de är inte självbärande. Så det måste finnas virke under.

Tassarna som du gör, säg 150-200mm (beroende på takutsprång) skruvas enklast innefrån genom bärlinan innan du sätter takstolarna.
Takstolarna kan du sedan fästa genom att skrå skruva uppifrån, samt förborra (alt självborrande skruv) genom 45 regeln rakt upp i takstolen.

Hade nog tagit lite längre skruv i fasaden eftersom bakre balken är runt 40 mm tjock.
Det räcker absolut med 60cm c/c.

Stolparna i altanen måste sitta ordentligt. Skråskruva långa skruv för då syns det inte sen. Skulle sätta runt 4st skruv per stolpe.
Vinkeljärn bör du inte använda för det är inte snyggt!
 
  • Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.