Jag ska flytta snart i mitt nya hus och jag såg att det finns koda eller tjära på fasaden.Fasaden är svart och det är typ rinn på ca 20-30 cm och den är samma färg som fasaden. Det verkar som att dem har målat plankorna utan att rengöra dem. Är det någon som har samma problem och hur kan man ta bort sånt? Om jag skrapar bort det måste man måla om plankorna?
Tacksam för tips och svar.
 
Vad är problemet? Låt det vara och när du ska måla nästa gång så kan du fundera på om du vill skrapa bort kodan.
 
Vanligt att det kan rinna kåda från panelvirke och du kommer säkerligen att se det på flera ställen framöver, Låt det sitta då det skyddar. Annars får du vänta tills det hårdnat och skrapa bort det, blir det trärent så får du måla över det.
 
Jag vet inte när det blir nästa gång eftersom det är nybygge. Det finns säkert flera sånna rinn men det här är exakt i öggånhöjden och vid entredörren. Den vill jag tag bort men som sagt väntar jag på att det har hårdnat och skrapar bort den.
En fråga till,vet ni om man kan måla om bara 2 plankor eller måste man måla hela sidan på huset för att få det i samma nyans? Frågar i fall om jag måste måla plankorna.
 
Jag tror nog du ska lägga kraft på andra riktiga problem som du kommer att upptäcka i det nya huset. ;)
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag tror nog du ska lägga kraft på andra riktiga problem som du kommer att upptäcka i det nya huset. ;)
Som vad tll exempel?
 
Det finns säkert nyinflyttade som kan dela med sig av sina erfarenheter här på BH.
 
Nimajneb är det svenskavundsjuka som kommer fram nu? Snälla ni som har köpt nytt kan ni dela av sina erfarenheter här på BH,både bra och dåliga. " Nybbyge är skit och gammla hus är bäst och vakrast. "
 
Husäagre och bekymmerslös är inget man skriver i samma mening oavsett hur nytt eller gammalt det är :)
Grattis till nya huset, stör kådan dig jättemycket så ta bort den och måla över om det skulle behövas.
Det är ditt hus, du bestämmer hur petig du vill vara.

Själv har jag betydligt större projekt att ta tag i men hade jag haft nytt och stört mig på runnen kåda så hade jag också fixat det :)

Trevlig midsommar på er!
 
  • Gilla
Åde85
  • Laddar…
celox skrev:
Nimajneb är det svenskavundsjuka som kommer fram nu? Snälla ni som har köpt nytt kan ni dela av sina erfarenheter här på BH,både bra och dåliga. " Nybbyge är skit och gammla hus är bäst och vakrast. "
Fjantigt påhopp.
Allt har väl sina för o nackdelar men blir man allt för pedantisk så tröttnar man snart på att ta hand om sitt hus vilket börjar dag ett vid inflyttningen oberoende om det är nybyggt eller ett gammalt ruckel.
Det finns ju extremfall med mastodonttrådar på forumet för både nya och gamla problemhus:)
 
Det var ingen påhopp men jag gillar inte när någon sågar så som du gjorde någon som har köpt nytt eller gammalt.det var inte direkt respektfullt att säga att jag kommer att få massa problem med mitt hus. istället säger man grattis eller nåt positivt. darför reagerade jag. tråden handlar om nåt annat.
 
Mitt inlägg var i all välmening. Är det så att du sätter din förväntningsribba så högt att du ser det som ett stort problem att det finns koda på panelen så kommer du att bli ruskigt besviken på huset. Du kommer bara att ägna din energi till att reta upp dig på småsaker istället för att njuta av ditt livs investering.
 
Och för att svara dikt på din fråga, visst kan du skrapa bort kodan och måla över. Första tiden kommer du märka att det är en skillnad men till våren så syns ingenting. Köp en provburk på färghandeln istf att släpa hem en trelitershink.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.