Det har säkert avhandlats förut men jag hittar inte de magiska orden som visar mig de trådarna.

Jag ska sätta panel på en stuga, sk z-panel. Har reglat cc 60 men längst upp mot taket får jag inte till fult cc 60 utan skulle behöva sätta nästa regel kanske på cc 30. Det är ju inga problem egentligen, men jag undrar hur mkt kan jag låta panelen hänga fritt? Dvs kan jag rent av skippa att sätta sista regeln uppe vid taket?

Ända emot kommer jag inte av utrymmesskäl, men som sagt ca 30 cm upp. Då blir det ett frihäng på kanske 15 cm vilket är ok. Men om jag låter panelen hänga fritt 45 cm? Taket kommer ju ta emot så det är egentligen inget risk att panelen flyger ut, men minns andra nackdelar? Vrider sig panelen kanske?
 
Det är väl som du själv skriver att panelen kan vrida och böja sig om den inte är riktigt fäst.

Och därmed får du större läckage av vatten in bakom panelen.
Som jag förstår det skall du sätta Z-panelen vertikalt.
Den är ju pga sin konstruktion inte så regntät.

Men (oj vad rörigt jag skriver) visst kan du sätta en spikregel högt upp under taket.
Sruva regeln lite snett uppåt, och skruva panelen i överändan också!
 
Om man kikar på Moelvens hemsida tex så står där att den SKA monteras stående. Varför skulle den vara så regntät?

Promblemet för mig är att det är en vägg av lättbetongblock. Så det är inte bara att skruva upp en regel snett, det ska borras och pluggas så det är frågan vilken insats det är värt.

Hade tänkt avsluta med en liggande list/bräda mot taket, kanske den kan stabilisera?
 
Är det inte under takfoten? Där kommer väl inte in något regn?
 
Precis. Men jag fick intrycket att panelen i sig inte var tät. Osäker hur jag ska göra, måste bestämma typ nu. Ska börja isolera nu.
 
uploadfromtaptalk1340283873998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild hur det ser ut
 
Min panel sticker upp 26 cm ovanför hammarbandet och upp till luftspalt.
Utan problem i 2 år.
Dock har jag spontad dubbelfas.
 
Hade en tankevurpa. Tänkte att jag var tvungen att sätta en regel under men jag inser att det bör fungera att sätta en extra spikläkt där. Blir inte lika stumt men bättre än inget. Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.