Hej!

Jag skall renovera om ett rum och har börjat riva ner tapeten.
Det är en strukturtapet (någon form av mjuka kuddar) och det lossar allt mellan 1 och 5 lager tapet på olika ställen. Ibland hela vägen ner till gipset, och då menar jag inte gipsskivan utan gipset.

581125_10150848697551157_417910909_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir sugen på att bara riva ner hela väggen och sätta upp nytt gips. Men jag är inte hantverkare, inte ens nästan. Klarar man av det? Vad händer när man drar ner väggen, blir det isolering överallt som man måste få på plats igen eller stannar den uppe?

Alternativet är ju att bara skruva upp nya skivor men vid fönster och dörrar blir det nog konstigt, och jag vet inte var reglarna är. Jag tror det är lite custombredd mellan dem ;)

Tack.
 
Hyr en maskin för att ta ner tapeten på närmsta färghandeln. Man rollar först över ytan med en rulle med taggar på.. Sedan kör man med en maskin som sprutar in ånga bakom som löser upp. Väldigt smidigt!
 
  • Gilla
crumpets och 1 till
  • Laddar…
Har fuktat tapeten någonting innan du river ned ned, överhuvudtaget?

Om inte, gör så eller kolla föregående förslag.
 
Du kan även skruva renoveringsgips rakt på befintligt gips, se bara till att pricka reglarna bakom. Gipsskruv är för att sätta upp gips i reglar stål eller trä, inte för att skruva i gips som en del tror. (jag har sett det, tro mig... Jobbar med skruv och infästning)
 
Redigerat:
"Renoveringsgips" är tunnare gipsskivor (6 mm?) som funkar lite som bredspackling. Nackdelen är att du får fixa nytt foder till fönster och dörrar.
 
Vågar man köra ånga eller vatten på gips? Som man ser på bilden så fäster inte alltid gipset i sitt papp längre och det känns som att gips inte är så bra med ånga.
 
Men har du ens gipsskivor på väggarna? Det ser ju ut som du har putsade väggar med spackel på.
 
Vill man ha det riktigt fint hade nog jag kört på renoveringsgips. Har kört båda varianterna (dvs riva så långt det går, bredspackla och tapetsera samt bara sätta gips (6&13mm) ovanpå).

Där jag inte satt gips är det ganska fult men å andra sidan är det mycket snabbare och ser ok ut på håll....

Man ska inte underskatta tidsåtgången att mecka med gips, man är liksom i hela rummet, och alla uttag, knappar, foder, element är knepiga att få till.

Att sen få det fint mha spackel och slip är ett handlag som heter duga... men fint blir det till slut!
 
Redigerat:
Jag hade samma dilemma nyss och är superamatör (men med glatt humör!). Testa med lite vatten på tapeten, antingen med en blomspruta eller en blöt trasa, ta hjälp av en spackel för att riva ner resterna.

Jag har även på helt egen hand satt upp ett par gipsskivor, 6 mm, och det går hyfsat lätt. Kan vara bra att vara två och prata med någon på bygghandeln om hur man gör. Jag missade den där tejpen som sitter över skarven till exempel. Lycka till!
 
Det är ingen som vet hur det brukar se ut bakom gipsskivorna, om man drar ner dem?

Det jag är rädd för är att det trillar ner massa isolering så att jag måste isolera om också.
 
Ser som sagt inte ut som gips. Ta ett borr vet ja och gör ett provhål, akta el och vatten.
 
Det är garanterat gips, behövs inte provborras för att se det.

Det man ser på bilden däremot var INTE gips, det är ett mycket tunt lager spackel, vem vet hur många lager till det finns där under :)

Spackel släpper väl inte med ångmaskinen?
 
Redigerat:
Ahh, men ändå, för att se vad som är bakom, ta ett provhål. Min gissning är att du har stående träplank... (tapeterna ser gamla ut...)
 
reglarna ska sitta cc 60. jag satte nyss renoveringsgips på en vägg. denna vägg var utan dörrar och fönster. Det blir lite spacklin för skruvhål och i fogarna mellan gipskivorna. Detta är inte jättesvårt men om man inte är ett ess på att spackla så kan det bli att man får spackla och slipa några ggr men till slut blir det bra :)
 
Det är lättare att peta tillbaka isolering som ramlat ned än att skruva dit gipsskivor, spackla och för den delen tapetsera.

För att sätta tillbaka isoleringen krävs det bara att du kan böja på ryggraden.

Fukta tapeten och se vad som händer innan du går vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.