Här kommer ett rent teoretiskt resonemang, men det kan givetvis omsättas om det skulle visa sig vara en god idé.

Om man bygger en bastu i källaren. bilar och gräver ur en bit av golvet, sänker ner en hink under golvet och platsbygger en isolerad lucka över. Borde man inte få ett kylskåp i hinken då?

Här lämnar jag enormt utrymme för tolkningar, input och följdfrågor. Så det är bara vräka på med tankar och kommentarer.

Det jag är osäker på är väl snarast hur man håller kondensvattnet av stången, eller man man ska koppa ur det allteftersom.
 
Hmm, jag blir inte riktigt klok på resonemanget, om det nu bara var ett teoretiskt så förstår jag inte varför förutsättningarna är *Bastu och *Hink.

Men om jag förstår dig rätt så planerar du att bygga en bastu i din källare men vill kunna dels gömma, dels hålla bärsen kall i bastun, vilket i sig kan vara en fräck grej. Det håller jag med om.
Men jag tror att du i sådana fall bör gjuta en låda iställer för att sänka ner en hink, med tanke på markfukt dränering m.m.
Dessutom hanterar men ofta en del vatten ibastun och det är kanske ingen hit att ha det liggande bland ölen tillslut.
:)
 
Jag kan vara ute och cykla, och även om jag i vanliga fall är språknazist så är det inte så jag menar nu, men menar du inte jordkällare?
Eller är det något kondensfenomen jag inte tänker på?

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Alternativet är kanske en matkällare bredvid bastun, med lucka i väggen?
Men en hink med is i golvet kan säkert hålla ölen kall i alla fall så länge som du vill basta. Hade du tänkt fixa någon sorts elektrisk kyla där nere, så måste det ju också ventlieras. Då tror jag att en vägglösning blir enklare. Inbyggnadskylskåp med dörr inne i bastun och placering genom väggen i rummet bredvid om inte matkällare får plats? Nu blev jag sugen själv. Vi har ett förråd bredvid vår planerade bastu.....
 
Jo, bastun ska byggas i vilket fall. Att bygga in ett kylskåp ser jag inte som något konstigt eller så, men det vet jag ju redan att man kan göra. Nu tänker jag mer som en fast installation. Tänk Markrör/plasthink som är såpass djupt att den kringliggande marken (vilken borde vara rätt kall eftersom det är isolerat under plattan och knappt tre meter lägre än gräsmattan utanför) över tid kommer göra hinken sval invändigt.

Gjuter jag, vilket i sig är ganska enkelt, så riskerar jag ju att betongen "suger" fukt om det blir för varmt därnere, eller menar du att jag ska plasta invändigt. Jag var mer inne på att man skulle isolera hinken utvändigt. Dock blir det kanske lättare med locket om jag väljer att gjuta.

Eventuellt kondensvatten och spillvatten, här kan man kanske räkna med en kåsa i botten bara, mer än så behöver det knappast bli.
 
Lostmoose skrev:
Jag kan vara ute och cykla, och även om jag i vanliga fall är språknazist så är det inte så jag menar nu, men menar du inte jordkällare?
Eller är det något kondensfenomen jag inte tänker på?

Sent from my ST17i using Byggahus
Njaa, en jordkällare under bastun verkar ju lite överambitiöst, men ok. En minimal diffusionstät sådan under en lave, japp. Kondensen jag tänker på uppstår runt undersidan av locket eftersom kall luft där kommer möta varm ovanifrån, eller från sidorna.
 
pinebar skrev:
Alternativet är kanske en matkällare bredvid bastun, med lucka i väggen?
Men en hink med is i golvet kan säkert hålla ölen kall i alla fall så länge som du vill basta. Hade du tänkt fixa någon sorts elektrisk kyla där nere, så måste det ju också ventlieras. Då tror jag att en vägglösning blir enklare. Inbyggnadskylskåp med dörr inne i bastun och placering genom väggen i rummet bredvid om inte matkällare får plats? Nu blev jag sugen själv. Vi har ett förråd bredvid vår planerade bastu.....

Grymt bra idéer nu, tyvärr finns det inte plats till en angränsande kall yta, bergvärmepumpen och murstocken står i vägen :)

Jag ska kanske förtydliga att jag inte tänker en stor grop och bara slänga ner en hink lite nonchalant och täcka över med en bit plastmatta. Det ska ju alltid göras ordentligt med en gjutning till hinken, isolering, tätslutande lock o.sv.
 
Bruiser skrev:
Kondensen jag tänker på uppstår runt undersidan av locket eftersom kall luft där kommer möta varm ovanifrån, eller från sidorna.
Nu har du tänkt lite tvärs om!! Det är när varm och fuktig luft möter en kall yta som det uppstår kondens. Så om det skulle bildas kondens på locket så sker det på ovansidan av locket! Dvs när den varma fuktiga bastuluften kyls ned av det kalla locket.
 
Jag tycker det låter som en utmärkt idé......jag vet en som grävt ner en gammal mjölkkanna i gräsmattan att ha kalla öl i och han verkar nöjd...:D
 
Rappala skrev:
Nu har du tänkt lite tvärs om!! Det är när varm och fuktig luft möter en kall yta som det uppstår kondens. Så om det skulle bildas kondens på locket så sker det på ovansidan av locket! Dvs när den varma fuktiga bastuluften kyls ned av det kalla locket.
Slarvigt av mig. Då lägger man fallet i bastun över hålet så rinner kondensen iväg mot golvbrunnen.
Dock lär det ju behövas en liten skopa i hålet i vart fall, men man kanske inte behöver få så värst mycket vatten där då.
 
Enk Projektet skrev:
Jag tycker det låter som en utmärkt idé......jag vet en som grävt ner en gammal mjölkkanna i gräsmattan att ha kalla öl i och han verkar nöjd...:D
Det är ju exakt den principen jag är ute efter. Härligt att höra att fler tänkt i samma skala.
 
Hela resonemanget bygger på att ölen skall förtäras i bastun och det tycker jag är helt förkastligt! Öl ska drickas i relaxen/omklädningsrummet, den smakar mycket bättre då!
Dessutom så är hela idén med att sitta i bastun att man ska bli varm, inte kall, så tag ett gott råd och sätt ett kylskåp i relaxen och håll ölen på utsidan av bastun. Lite uppkäftigt skulle jag kunna skriva att det bara är amatörer som tar in ölen i bastun men sån är inte jag! ;)
 
Vem sa att jag inte skulle ha ett hål till i relaxen ;)
 
Äh, det där såg ju bara krångligt ut, min lösning är ju genial. Minimalt med arbete, maximalt utfall. Dessutom vill jag påstå att man lösning helt saknar rörliga delar och är oerhört driftsäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.