Hej!
Vi har precis köpt en lägenhet och med en planlösning som innebär att man måste gå igenom ett rum för att komma till ett annat. Vår tanke är att bygga en vägg så att det blir ett separat sovrum, med en korridor utanför. Det innebär dock att rummet inte kommer få något eget fönster med naturligt dagsljus. Vi funderar därför på att sätta in glaspartier i överkant av den nya väggen, så att man får lite ljusinsläpp, eventuellt även ett parti av väggen bestående av glasbetongblock.


Så här ser den befintliga planlösningen ut.

Lägenheten utan sovrumsvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vägglösning vi funderat lite på ser ut så här,
vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket borde resultera i något snarlikt...
Lägenheten i 3D - placering av dörrar & fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet kommer bli nästan 12 kvm efter att väggen är på plasts, så det kommer bli en skaplig storlek. Är det någon som har något förslag på hur man skulle kunna lösa ljusinsläppet på ett bättre sätt? Behöver man förbättra ventilationen med något ventilationsgaller eller så?

Tack!!
 
Kan man inte göra någon draperi-/skjutdörrslösning så man kan vara ifred om man vill bara?
Annars dörr/sjutdörr av frostat glas eller iaf glasparti, eftersom dörren verkar vara det som hamnar framför fönstret. Samt ljusa färger som gör att ljuset letar sig in bättre.
 
En vän hade så med glas upptill fungerar hur bra som helst.
 
Tänk på att inte berätta för någon. Det du ska göra är olagligt...
 
Är det olagligt att bygga ett rum med fönster?
 
  • Gilla
Niklaso76
  • Laddar…
Hej! Tack för tipsen. Skjutdörrar skulle kunna bli riktigt bra.. Har klurat lite på placeringen av dörren annars, och kommit fram till att det är bra placering för att göra rummet mer möblerbart. Funderar på att först bygga väggen och sen i ett senare skede se om man behöver ha en frostad glasdörr eller om det går bra med en vanlig dörr.

På ett par års sikt så skulle det kunna fungera att ha en avskärmning av rummet, men efter det kommer vi nog behöva lösa det på annat sätt och då tycker jag det är lika bra att få det gjort från början.

Jag kan inte hitta något som säger att det skulle vara olagligt att bygga ett rum utan fönster. Det är själklart inte optimalt, men sålänge man kan hålla en hög boendestandard, så bör det inte vara några problem. Nu för tiden så finns det t.ex många hotell som erbjuder rum utan fönster i Sthlm.
 
Jag har tittat på flera lägenheter med liknande lösning med glasbetong och/eller fönster ovanför dörr och jag tycker det sett ut att funka riktigt bra. Förvånansvärt effektivt för att få bort känslan av instängdhet.
 
haavard skrev:
Tänk på att inte berätta för någon. Det du ska göra är olagligt...
Jag är intresserad av att veta vilken lag man bryter mot.
 
Alfredo skrev:
Jag är intresserad av att veta vilken lag man bryter mot.
BBR 3:22 "Avskiljbar del av rum skall ha fönster mot det fria" men det var väl ett förråd ni byggde där ni förvarar en säng.
 
perobe-6 skrev:
BBR 3:22 "Avskiljbar del av rum skall ha fönster mot det fria" men det var väl ett förråd ni byggde där ni förvarar en säng.
För det första är Boverkets byggregler ingen lag. För det andra handlar 3.22 om vad som måste finnas. Jag tror inte att den ska tolkas som ett förbud mot fönsterlösa rum så länge övriga krav är uppfyllda. För det tredje är den knappast tillämplig om man bara sätter upp en vägg i en befintlig lägenhet. Se BBR 1.2:

"1:2 Föreskrifterna
Föreskrifterna gäller
– vid uppförandet av en ny byggnad,
– för tillbyggda delar när en byggnad byggs till,
– vid mark- och rivningsarbeten, samt
– för obebyggda tomter som ska förses med en eller flera byggnader.
Föreskrifterna i avsnitt 3 Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och
driftutrymmen och i avsnitt 9 Energihushållning gäller inte för fritidshus med
högst två bostäder."

Hur som helst tror jag att frågan om "olaglighet" är något som TS inte behöver beakta nämnvärt.
 
Så detta gäller med andra ord inte alls när man modifierar ett rum på redan byggt hus?
 
haavard skrev:
Tänk på att inte berätta för någon. Det du ska göra är olagligt...
Vem bryr sig????? ;)
 
Andy78 skrev:
Så detta gäller med andra ord inte alls när man modifierar ett rum på redan byggt hus?
Ja så tolkar jag det, men jag är absolut ingen expert på detta så någon kunnig får gärna utveckla.
 
Boverkets byggregler ÄR lagen! Man får absolut ha rum utan fönster (ex. badrum och förråd), men inte sovrum. Om det börjar brinna ska det vara en alternativ väg ut- här är man i en fälla om det börjar brinna i hallen.

Frågan om vem som bryr sig kan kopplas i hop med frågan om vem som bryr sig om att pooler har skydd så att ungar inte ska drunkna.
Ganska aktuell fråga just nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.