Hur ska man tänka när man skall göra stolpar av 2st tryckimpregnerade 4"?
Jag har förstått att det är en bra idé att limma dessa med PU-lim.
Går det inte med vanligt uteträlim? Jag var förbi på Beijer och såg att det PU-lim dom hade där (Sikabond 545) var ca 350% dyrare än ett uteträlim. Dessutom ska kan man inte smeta omkring det på samma sätt som ett trälim med fingrarna.

Om man ska använda PU-lim, som jag aldrig gjort tidigare. Hur mycket ska man lägga på? Jag vill ju inte att det ska välla ut så det blir en synlig limfog.

Sen ska man skruva eller spika ihop dessa? Eller är det bara för att slippa tvingar man gör detta och att limmet i sig ensamt räcker?
 
Någon?
 
Funkar bra med uteträlim åxå.
Däremot så behöver den praktiska prisskillnaden inte bli så stor då man använder mycket mindre PU lim än utelim.

PU lim är dock lite lurigt att limma med då det sväller när det kommer i kontakt med fukt så är man ovan så är nog uteträlimmet ett bättre val.
 
Tack så mycket för svar. Då tror jag att jag siktar in mig på uteträlim.
Jag tänkte sätta igång med att göra stolpar i helgen, om inte sillen med tillbehör sätter käppar i hjulen. :)
 
  • Gilla
Per Alwarzon
  • Laddar…
Glöm inte en packe tvingar, att bara skruva eller spika räcker inte.
 
Tvingar har jag, så då ska jag använda dom.
 
Litet sidospår men kan någon hjälpa mig att förstå vad vi pratar om för limtyper Det nämns utelim och PU-lim. För mig är detta ett PU-lim och ett utelim.
pu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna tråd verkar det som om PU-lim är en viss limtyp och utelim en annan sort. Kan någon reda ut detta för mig?
 
PU-lim = polyuretanlim

Med "utelim" menar nog skribenterna ovan PVA-lim dvs Polyvinylacetatlim.
Kallas också vitlim eller vitt snickarlim
 
KnockOnWood skrev:
Kallas också vitlim eller vitt snickarlim
Fast i min värld är vitlim/snickarlim inte vattenfast eller lämpat för utomhusbruk... Me confused...:surprised:
 
Alfredo skrev:
Fast i min värld är vitlim/snickarlim inte vattenfast eller lämpat för utomhusbruk... Me confused...:surprised:
Finns båda sorterna, både det som inte är vattenfast och det som är det. En del snickerier har du ju i fuktig miljö.
 
KnockOnWood skrev:
PU-lim = polyuretanlim

Med "utelim" menar nog skribenterna ovan PVA-lim dvs Polyvinylacetatlim.
Kallas också vitlim eller vitt snickarlim
Rätt uppfattat, detta vitlim finns även i en 3e version i form av vinterlim.
 
Om man nu vill limma ihop stolparna vilket inte är nödvändigt men man kan göra det.
Använd isf pu lim.
Lägg två strängar en bit in.
Se.till att du lägger årsringarna åt samma håll bara.
Sen har jag alltid tagit trallskruven å skruvat ihop.
Behövs inga tvingar.
Lycka till med nubben hehe
mvh
estwing
 
estwing skrev:
Om man nu vill limma ihop stolparna vilket inte är nödvändigt men man kan göra det.
Använd isf pu lim.
Lägg två strängar en bit in.
Se.till att du lägger årsringarna åt samma håll bara.
Sen har jag alltid tagit trallskruven å skruvat ihop.
Behövs inga tvingar.
Lycka till med nubben hehe
mvh
estwing
Då TS tänkte använda vitlim så behövs tvingarna.
Till PU lim så tycker jag som du att det räcker med att skruva och viktigt att man inte lägger strängen för nära kanten.

Nyfiken... Vad menar du med att lägga årsringarna åt samma håll?
 
Nimajneb skrev:
Då TS tänkte använda vitlim så behövs tvingarna.
Till PU lim så tycker jag som du att det räcker med att skruva och viktigt att man inte lägger strängen för nära kanten.

Nyfiken... Vad menar du med att lägga årsringarna åt samma håll?
att man lägger skålningen åt samma håll. alltså årsringarna.
 
Så att eventuell kupning gör så att springan mellan stolparna trycks ihop och inte isär.
Antar jag att estwing är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.