Hej!

Vi har köpt en lägenhet och har börjat kika på ändringar i badrummet. Där står idag ett badkar och jag vill istället få in en tvättmaskin och en duschkabin. Badrummet är renoverat och jag undrar om det skall se ut enligt bilderna, både kring golvbrunn och bakom toalettstolen. Även om den typen av brunn vi har lämpar sig för att dra ner avlopp från både kabin och tvättmaskin?

Bild: när man spolar fullt i badkaren fylls brunnen till denna nivå.

Hjärtligt tack på förhand,

Leo

DSC_0023.jpg DSC_0024.jpg DSC_0025.jpg DSC_0027.jpg
 
Nån har iaf slarvat med flyttstädningen :)

Börja med att städa upp lite kanske. Att inte allt vatten rinner iväg på en gång är nog inte ovanligt. Det är väl lite det som brunnen är till för men den ska ju inte bli full och svämma över.

Nu är jag ingen expert alls (som säkert många märker redan :) ) men ska brunnen verkligen vara mindre än plåtkanten som omger den? Tycker det verkar konstigt...
 
En brunn skall monteras minst 20cm från väggen. Brunnstypen ser gammal ut. Men jag är absolut ingen expert.

Enl. regelverket så skall alla brunnar som är äldre än 1992 bytas vide renovering. Brunnen ser ut att ha ett sidoinlopp som nu är pluggat på ett sätt jag aldrig sett, vilket stärker mig i tron att brunnen inte bytts ut vid renoveringen.

På bilden ser det ut som det sitter en modern klämring (blå). Det skulel i så fall kunna vara så att man behållit en gammal brunn, monterat en modern förhöjningsring som tätskiktet är anslutet mot. Anslutningen mellan förhöjningsringen och brunnen är i så fall troligen inte utför på ett korrekt sätt.

Egentligen ser man för lite på bilderna för att ha en bra uppfattning, så ta det jag säger med en nypa salt.

Avståndet till vägg bryter klart mot regelverket.

Du kan få problem med försäkringsbolaget iom. att badrummet inte är fackmannamässigt utfört.
 
Vad gäller toan, det är svårt att se på bilden, men det ser inte ut att finnas någon rörmanschett runt röret. Det är en "ring" av fiberduk som skall limmas och dränkas in med fuktskydd som drar upp fuktspärren några cm på röret, den bör synas ovanför klinkerkanten.
 
Men det är väl inte brunnen som är nära väggen, bara toalettstolen, eller leoo?
 
Inser nu att jag tolkade bilden fel. Det syns något i ena kanten som jag fick för mig är en vägg.

Då återstår ev. frågetecken runt brunnens ålder. Ta några närbilder där man ser brunnens kant bättre.

Om vi bortser från ev. regelfel om brunnen. Att leda både duschvatten och TM vatten till brunnen borde inte vara några problem. Igendera kan skicka ut vatten lika snabbt som ett välfyllt badkar.
 
Det är som ni säger...toalettstolens avlopp står nära väggen men golvbrunnen till badkaret är mer än 20cm från väggen. Även om det ser "ostädat" ut i brunnen så är det "rent", alltså det är inget löst som ligger och stör flödet vad jag kan se och vattnet rinner undan väldigt bra i den. Dock ser ju brunnen väldigt gamaldags ut, nuförtiden har man väl en insats med vattenlås eller? Badrummet är ju renoverat efter -92 menar jag.

Vi har inte fått tillträde ännu men jag får nog ta dit en besiktningsman på detta och få det klart innan vi ställer ut hela betalningen. Är det bara att ringa och boka en sådan, vad skall man betala för en besiktning (3a 75kvm)

Tusen tack för alla inlägg, fantastiskt att man kan ställa en fråga här och få så mycket engagemang.
/Leo
 
Kravet på brunnsbyte infördes någon gång i början på 2000 talet (kanske 2002?). Dvs. då bestämde man att brunnar som var äldre än 1992 skulle bytas. Så det beror lite på hur gammal renoveringen är.

Skälet till kravet är att ungefär då infördes nya typgodkännande krav. Brunnar som är äldre har inte certifierats efter de nya kraven. Och en del av de äldre har kända brister.
 
Hejsan,

Ja verkar som jag skaffat mig endel problem. Skickade bilderna till en besiktningsman som dömde ut badrummet, han va inte ens tveksam. Förenat med kostnader kring 100´000 uppskattade han. Försöker ta reda på vilka rättigheter vi har såhär i efterhand. Vi vet inte riktigt när badrummet är gjort (varken säljaren eller mäklaren kan svara på detta) men den uppgiften borde finnas hos föreningen då de ansvarar för golvbrunnen.

/leo
 
Nyfiken, vad exakt dömde han ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.