Hej hej,

Har 6 innerdörrar som behövs renoveras. Det är någon form av ädelfaner (5-6mm).
Skadorna är hundklor från förra ägarens "kennel". Jag vill köra någon form av bets, typ Herdins kastanjebrun.

Så nu behöver jag köpa en slip!
Är det rätt att en bandslip med stålram (så man inte vickar) är det bästa för detta jobb?
Jag har en liten trekantig multitool slip för detaljer.
Någon som har koll bra modeller deals just nu?

Tacksam för alla tips!

/Erik

:rolleyes:
 
Hur mycket tycker du att du kan lägga på en slipmaskin.
Pär
 
Ja det är ju relevant! Tycker inte om skräp men. Men tror inte att jag kommer använda slipen till så mycket i renoveringen av huset, bygga enklare möbler, men jag kanske har fel där? Därför måste det inte stå Makita eller blå Bosch på denna maskin bara den gör jobbet. (Men annars gillar jag just dessa märken och de flesta hemma råkar vara av den sorten).

Max 2500 men om det finns billigare no names om de funkar för jobbet. Kanske blir jag såld på bandlipar som fräsar och vill ha fler!

/E
 
Ska man gå på stort eller lite kompaktare? vad har ni själva mest nytta av?
 
Metabo lackfräs
 
1000 sek över min budget.

Men detta här låter ju bra. (saxat från Metabos site.)

- För miljöskonande borttagning av färg och lack från plana träytor (t.ex. trappor, dörrar och fönster)
- Lämpar sig även för bearbetning av obehandlat trä
- För användning på svåråkomliga ställen, t.ex. i vindsutrymmen eller på takstolar
- Upp till 70 % tidsbesparing jämfört med konventionella arbetsmetoder
- Lämpar sig utmärkt för bearbetning av falsar och för fräsning längs kanter

Tycker du den är mer användbar än en bandslip?
Blir jobbet mycket bättre?
 
Jag plockade min från tyska ebay, 2900 inkl frakt.

Den är superb... Har bara kört trappsteg ännu men där var tidsbesparingen minst 70%... Har tre källardörrar att slipa av, ska se om jag kan göra en provslipning i kväll
 
Jenspeh skrev:
Den är superb... Har bara kört trappsteg ännu men där var tidsbesparingen minst 70%... Har tre källardörrar att slipa av, ska se om jag kan göra en provslipning i kväll
Huu nu blev jag pepp! Alltid koolt med en ovanlig maskin.
Var det lätt att få en jämn yta över hela trappsteget?
 
Hmm, jag hade först provat med en planslip och sett om det räcker, bandslipen går lite väl fort ibland.
Hitachi har grymt bra bandslipar men var beredd på att de avverkar rejält med.
En bra excenter kan funka med, blå bosch t ex

/Kent
 
Lemon 2010 skrev:
Huu nu blev jag pepp! Alltid koolt med en ovanlig maskin.
Var det lätt att få en jämn yta över hela trappsteget?
Har bara hunnit köra ett steg,men det är trärent på sex minuter... Tycker ytan är jämn...
 
Ska också ta och fixa till ett par innerdörrar i vad jag tror är gabon-fanér (3-4mm tjockt)

Är elhyvel ett vettigt verktyg att använda?
 
Jag är verkligen inget pro. Men när jag försöker hyvla bredare plankor än vad min elhyvel är bred så blir det inte snyggt! Så jag skulle inte våga ge mig på en hel dörr. Men kanske är det någon annan här som tycker det är smart?
 
Glöm elhyveln!!!!

/Kent
 
Då ska jag försöka låna en lackfräs istället :surprised:
 
snickarboden skrev:
Hmm, jag hade först provat med en planslip och sett om det räcker, bandslipen går lite väl fort ibland.
Hitachi har grymt bra bandslipar men var beredd på att de avverkar rejält med.
En bra excenter kan funka med, blå bosch t ex

/Kent
Ok skall testa. Far min har någon gammal planslip.
Vilken slip använder du själv mest hemma? (Tänk renovering av hus enklare möbel byggen) Vore bra om jag köpte det som var mest användbart först : ) O får fylla på sen med special....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.