Hejsan, jag har en fråga angående ett rÖöööööör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gammalt rörsytem på en skola.
Vi ska sätta upp en diskho och blandare till ett gammalt kök som är rivet.
Hur ska jag göra? Antar att ena är ett gamrmalt kopparrör och det andra är stålrör?
Stålröret (till vänster) har en böj längst upp som är gängad, hur ska man koppla till den?
 
Det finns särskilda kopplingar till dessa rör. På Rinkaby kallas de "blåa rör och svarta delar".

Man får helt enkelt gänga på en koppling med lite tätning. Har bara sett på när en röris jobbat med mina gamla rör och det ser inte roligt ut.
 
Kopparröret är ju enkelt, det är bara att sticka in ett rör i kopplingen och dra åt (varken röret eller kopplingen ser speciellt gammalt ut).

Stålröret kan man som sagt gänga på ett nytt på antingen kapa och gänga med en gängklubba, eller koppla på sig vid närmaste gängade skarv. Det finns klämkopplingar liknande den till kopparröret även tilll stålrör. Gå vidare med kopparrör eller PEX. Finns övergångskopplingar för allt.

Du borde kanske överväga att försöka byta ut så mycket som möjligt av stålröret. De har en begränsad livslängd. Dels rostar et hål i dem, dels byggs det upp avlagringar av rost och mineraler inuti röret så att flödet begränsas.

Vi bytte ut den sista biten stålrör i huset förra sommaren. Det röret var installerat 1960. Det var så fullt med avlagringar så att när jag höll upp en 30cm rak kapad bit så gick det inte att se igenom röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.