Hej, jag har lite problem och vet inte riktigt hur man skall hantera situationen.

Vårt tak började läcka för några månader sedan. Jag kontaktade ett antal hantverkare och fick sås måningom en muntlig offer från ett relativt stort företag (oms >40milj) som jag accepterad.

Hade nu en pressenning på taket så jag ville komma igång så fort som möjligt och nu började problemen. Dvs att få hantverkarna att komma och lägga om taket. Efter ca 3veckors tjat och undanflykter kom så äntligen två grabbar (en lördag!) och la om taket. Dock hade dom svårt att lösa anslutningen mot en skorsten och skulle färdigställa detta efter att deras plåtslagare hade fixat sina bitar (företaget verkar samarbeta med en annan firma för plåtarbetena) . Efter detta har allt stått still i över 2 månader. Vdn som jag hade kontakt med svarar inte i telefon när han märker att jag ringer. Har vid ett tillfälle fått tag i honom och då kom ursäkter och han lovade att kontakta plåtisen. Men så klart hände inget. Har nu ringt varje dag flera ggr i en vecka. Lämnat meddeladen osv. Ibland är det upptaget så jag vet att han är på jobbet. Ingen faktura har kommit men vad skall jag göra?? Vill ju bara få klart taket!
 
Jag skulle ha avslutat samarbetet med firman och begärt att få faktura på utfört arbete, sedan själv anlitat en plåtslagare för plåtjobbet runt skorstenen.
 
Jo, jag skulle kunna handla upp en annan plåtslagare. Dock vet jag inte riktigt vad som händer med de 15 åriga garantierna om någon annan gör anslutningen mellan skorsten och tak. Där behövs säkert också takläggarna igen för att länka ihop det platta taket med de ny plåtarna.

Suck.. Om man som hantverkare har mycket att göra är det ju bättre att ge kunden detta besked och försöka klämma ur sig ett datum lite längre fram i tiden. Känns jävligt arrogant att igonorera sina kunder och inte ge några besked alls.
 
Är din 15åriga garanti värd något om inte ens firman kan komma och färdigställa? Kommer de komma ut och åtgärda ett garantiärende...
 
15 års garanti är väl bara värt nått om det ges av en stor firma eller en firma som funnits längre. Annars kanske de konkar veckan efter..
 
Gäller 15 års garanti jobbet eller materialet? Om det är pannorna som har 15 års garanti så borde väl den gälla oavsett?
 
"Garantin är på upp till 15 år och gäller både material, arbete och bäst av allt, det viktigaste, följdskador. Denna garanti är fullt återförsäkrad förbetald och utan självrisk."

Men den gäller väl bara om dom är "helentreprenörer" antar jag.
 
Skicka ett rekomenderat brev till företaget där du meddelar att du väljer att anlita annan entreprenör för att färdigställa arbetet och att du drar av på priset för detta och för att garantin inte blir komplett, tex om priset på takläggningen är 70' så drar du av 10' för garantin och 10' för att färdigställa, dvs ta i ordentligt.

Är de inte nöjda med detta får de stämma dig.
 
Då kanske det blir fart på dom om inte annat och det vore kanske det bästa i slutändan...
 
Har du betalt någonting?
 
@andersmc: Nej2 man jobbade 1 dag + material ca 30m2 (underlagspapp + täckpapps) + fotplåt har dom inte skickat någon faktura på ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.