Det låter som det kommer bli jättefint! Ser fram emot att se bilder :). Lycka till!

mhg_3 skrev:
Vi kommer att lägga skiffer på större delen trots allt, vi fick ett bra pris och det är snyggt och "rent", en rabatt kommer sparas mot grannen längst bort i bild där planteringslådorna står. Där ska jag plantera smultron schersmin eller liknande som lite insynsskydd. Närmast i bild kommer vi bygga ett trädäck mot lekstugan som ligger där, på berget kommer ungarna få ha sina planteringar med blommor i bergsskrevorna. Några partier framför skifferpartiet och innan slänten kommer det nog bli en grusplantering, hittade bilder som jag gillade när jag läst ditt förslag ovan TorOdd.

Växter mot stolparna kommer det inte bli då jag är räd att det minskar livslängden på dem. Grus utanför är ett bra förslag och absolut billigare men med två döttrar som älskar att samla på sig fina stenar, stora som små, så är det inget alternativ som lockar. Vi vill ha rent framför dörren, slippa få in grus och smuts i hallen.
Trall var mitt första alternativ men då vi redan har en riktigt stor altan på övre plan så vill vi inte ha mer trä att ta hand om... Annars var det ett riktigt snyggt trädäck på längen ovan med planteringar på sidorna och i, såg dyrt ut dock.

När allt är klart ska jag uppdatera med en bild, hoppas det blir lika fint i verkligheten som i mitt huvud bara...

Tack för alla era tips!
 
  • Gilla
mhg_3
  • Laddar…
Vi anlitade en två timmars konsultation på plats hemma med Ulriksdals Slottsträdgård. De hjälpte oss att i grova drag planera hela tomten , vi fick förslag på lite träd och buskar som skulle passa. Nu när vi har börjat anlägga denna tomt så är ritningen vi fick ovärderlig! Allt är lättare att planera när vi vet hur slutresultatet ska bli och jag är helt övertygad om att detta kommer att bli jättebra. Jag ser att många av grannarna bygger trädäck och sen lägger gräsmatta + en häck och sen blir det inget mer. Inget fel i det, men jag tror att det är lätt att man "fastnar" där och sen inte vet riktigt vad man ska göra av resten. Vi betalade runt 3500 :- för konsultationen och det var det värt alla gånger tycker vi!
 
Nu har stenläggningen börjat, eftersom ytan är så stor och går runt huset och vi vill få vatten att rinna från fasaden blir det nog en lite "vågig" lösning eftersom vi vill ha samma nivå utanför entredörren som utanför tvättstugedörren på bilden nedan (nu är bilden tagen ovanifrån så det går inte att se nivån såklart). Lägger in en bild när allt är klart så får vi se om det blir som vi(jag) tänkt... det blir väl sällan det?
 
  • IMG_2052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser kanonfint ut! Vi har 40 kvm skiffer liggandes som vi tänkte lägga på gångarna, men vi gruvar oss... Har inte råd att ta in någon att göra jobbet. Det blir kanske grus ändå ;-)
 
Blir snyggt det där. Kanske kan man plantera typ "taklök" (vet inte vad de heter) i skarven mellan berg å skiffer?

Det kommer bli ännu snyggare när berget är renspolat oxå.
 
TorOdd, vår kille (ja han är själv stackarn) sliter rätt hårt med sitt jobb så det ser jobbigt ut men andra här säger ju att det ska vara ett "enkelt" jobb bara underarbetet är klart.

Noseone, ja jag har inte funderat så mycket på skarven men det blir nog hårdfog även där liksom mellan plattorna, jag vet iofs inte hur taklök växer om de sprider rötterna långt? Vill inte ha något som rör till det under plattorna :) Men annars är de fina, berget kommer delvis att rensploas och delvis så ska jag försöka rädda den lilla björken som växer där så jag måste bara se till att jord och sand inte tar sig ner mot plattorna. Blir dock efter att stenläggningen är klar så vi slipper jord mellan plattorna :)
 
Nu är skiffret äntligen lagt och fogat, är hur snyggt som helst. Runt stolparna ska vi gräva ur och lägga svarta stenar så stolparna inte blir fuktskadade. Längst bort i bilden ska det upp några buskar så småningom. på berget till vänster kommer det så småningom bli en grusrabatt :)
skiffer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild nr två från andra hållet
skiffer 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och slutligen en bild över hela framsidan framför huset, det blev en liten granittrappa också, ynklig men fin
skiffer 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Jättesnyggt!
 
Får maN fråga vad priset blev oc hur många kvadrat ni lagt när allt blev färdigt???
 
Fråga får man såklart men den frågan är inte så skoj att svara på då vi har etts tort hål i plånboken nu :)
Själva skifferläggningen med underlag och fogning gick på ca 130.000 kr... ca 95 kvm blev det. Ett ganska bra pris om jag jämför med andra offerter vi fick, och resultatet blev riktigt bra även om det tog längre tid än väntat pga semester mitt i arbetet.
granitstenen runtom är inte inräknad i priset utan ligger i en annan post tillsammans med tillfixande av en parkeringsyta längre ner på tomten.
 
Aj min plånbok :) men en fördel med att det blev så dyrt är ju att ni kommer att uppskatta det ännu mera. Psykologiskt funkar det så vilket är bra ibland. Det hade nog inte varit lika snyggt om det kostat 8000:-.
 
jo det var dyrt men det är ett så enormt lyft för hela tomten och väldigt skönt att slippa få in allt grus i huset :) Dessutom ser jag eventuella kopparormar mycket bättre på den stenbelagda ytan än på gruset...

Men en ny plånbok skulle behövas!
 
Det blev skitfint. Hade ni bestämt er för skiffer eller valde ni mellan flera olika material?
 
Tack :)
Första valet var trädäck men jag ratade det efter lite eftertanke vilket jag är glad för. Annan sten funderade iaf inte jag på, eftersom vi bor så fint i naturen så tycker jag inte betongsten passar utan det ska vara ett naturmaterial. Då vi har berg runt huset så kom vi fram till att skiffer skulle passa in riktigt bra. Kommer även ihåg från barnsben hur skönt det är att gå på på kvällarna då värmen hålls kvar från varma sommardagar,
Grus ville vi inte ha för våra barn är stensparare, vi hade haft hela huset fullt! :)

Valet av material måste göras utifrån huset och läget, skiffer passar inte i alla lägen heller, vårt gamla hus fick betongsten och där passade det ypperligt
 
Helt klart läckert, dock inte priset... Men avis blir jag, det måste erkännas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.