Hej! Vi har köpt ett hus från 1945 och ska inreda källaren, det är betong och vi ska sätta stålreglar på väggarna. Platonmatta, golvspån och så ett klickgolv på golvet. Nu undrar jag hur man gör. De vekar ha en massa olika ideer på bygghandeln. Det är ju viktigt med rätt luftspalt. Någon som vet? Mvh Takida :-/
 
Att inreda källarrum brukar betyda problem...
Du skall inte börja med insidan utan hur ser det ut på utsidan väggen(plattan? Finns det utvändig isolering/fuktskydd/dränering/markförhållanden/fuktmätning av lällarvägg/plattan m.m. Utan att veta dessa förutsättningar går det inte att ge ett seriöst svar på hur just ditt hus kommer att fungera/reagera.
 
Det enda jag vet är att det dränerades år 2002. Han som ägde huset är sjuk så vi kan inte fråga? Vi har kommit fram till att det bästa är att sätta stålreglar och sen gips på väggen ingen isolering alltså, och på golvet platonmatta golvspånskiva och sen golvet. Min fråga är hur mycket luftspalt behövs. några lägger platonmattan bakom stålreglarna men så har jag hört att det är bättre att vika upp platonmattan framför reglarna. Det borde ju bli större luftspalt?? Eller finns det nåt annat att tänka på? Blev krångligt att förklara...men hoppas att ni fattar! Mvh Takida :-?
 
Tror ByggaNytt är ute efter om källarväggen är isolerad/fuktspärrad.
Kolla dräneringen utvändigt, finns platonmatta ? Dränering runt hela huset etc.
Byggt 1945 så du har säkert ingen yttre tidigare isolering, men när dräneringen
gjordes 2002 så kan man även satt isolering. Om inget är gjort med källaren
så har du säkert bara ett gjutet golv på makadam (ev. med dräneringsrör under),
med uppstigande markfukt som följd. Så steg ett här är att ta reda på hur dräneringen är gjord. Ev annat vattentryck (bergssida, dagvatten etc) måste du också ha koll på.
(finns fukt idag i väggar/golv ?)
En annan faktor som spelar roll för fuktmiljön är befintlig uppvärmning och
om du tänker ändra på den (tex. genom att sätta in elradiator/golvvärme etc)
och hur befintlig ventilation ser ut.

Att lägga platonmatta på insidan av källarväggen ger dig en spärr mot ev fukt från
källarvägg också (för du vill inte få in fukten mellan gipsväggen och källarväggen utan ordentlig fuktspärr!). Viktigt att se till att fukten kan ta vägen någon stans, dvs bra/förbättrad ventilation i källaren kommer att vara viktig för att få ett vettigt innomhus klimat, speciellt om du väljer organiska material i väggar/golv.

Känner du osäkerhet i bedömningen är det bättre att ta dit en byggare och få hjälp,
än att bränna en massa pengar och tid och efter några år få fukt/mögelproblem på halsen.
/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.