Man kan börja i ARN som Sargar tänkt Hjälp kan man få av Villaägarnas jurist,dom kan rekommendera hur
Man går tillväga men det fodrar att vara medlem
 
Elkludde skrev:
Man kan börja i ARN som Sargar tänkt Hjälp kan man få av Villaägarnas jurist,dom kan rekommendera hur
Man går tillväga men det fodrar att vara medlem
Nackdelen är att det i mina ögon endast finns 1 kompetent jurist där men då är jag kanske lite kritisk. Dessutom får man endast vägledande hjälp och inte processförande juridisk rådgivning. Absolut värt som en början men tillförlitligheten hitills vad jag sett har varit "sådär"
 
Har dem elbehörighet också eller va det nån annan som kopplade in värmeslingan?

Ska inte den mätas innan och efter flytning??


Nygammalt bolag kan ju vara att de tex hade handelsbolag innan och bytte till aktiebolag med mera..
 
kinglolle skrev:
Nackdelen är att det i mina ögon endast finns 1 kompetent jurist där men då är jag kanske lite kritisk. Dessutom får man endast vägledande hjälp och inte processförande juridisk rådgivning. Absolut värt som en början men tillförlitligheten hitills vad jag sett har varit "sådär"
Det som är ett absolut för att få rätt I ARN är bevisning o ett utlåtande från en oberoende kontrollant/besiktningsman
Det är ju en ordförande med sommarkompetens i ARN men visst ibland verkar besluten lite konstiga
 
Nu menar jag inte kompetensen från ARN då skulle jag kritisera mig själv ;)

Det jag menade var kunskapen hos villaägarnas jurister men det är en åsikt och inte en sanning förstås
 
Då har jag lagt till företagsnamnet i rubriken.
 
kinglolle skrev:
Nu menar jag inte kompetensen från ARN då skulle jag kritisera mig själv ;)

Det jag menade var kunskapen hos villaägarnas jurister men det är en åsikt och inte en sanning förstås
Ja ursäkta läser man noga så förstår jag vad Du menade
Besluten verkar ändå lite konstiga ibland i ARN men jag är ingen Jurist
 
Det där med avklippt, hade den alltså kapats med båda delarna på plats? Det var inte så att den kapats för att de tyckte den var lång?

Vad var det för fabrikat på slingan?
 
Du kan göra en väldigt enkel test av jordfelsbrytaren och slingan.

Om vi antar att du har en termostat med någon form av livstecken (brukar finnas en liten LED som lyser rött eller grönt).

Då kan du börja med att testa jordfelsbrytaren med sin testknapp, löser den ut då så är jordfelsbrytaren någorlunda OK. När brytaren är från så skall i princip allt i bostaden vara spänningslöst. Då kan du titta på temostaten till golvvärmen, om den blivit avstängd. Då vet du att den är kopplad via jordfelsbrytaren.

En sådan här test är ganska grov, testknappen skapar ett litet jordfel som skall få brytaren att lösa ut. Men det är ingen exakt mätning, beroende på fabrikat så är det simulerade jordfelet lite eller mycket större än det brytaren skall lösa på.

Dessutom finns det ett tidskrav, brytaren skall lösa ut inom 0,4s. Det testas inte heller med den metoden. Vid en proffsig kontroll av jordfelsbrytaren mäter man dels att den löser ut vid rätt felström, dels mäter man utlösningstiden.

Men det faktum att du fick en stöt utan att jfb löste ut kan bero på antingen att jfb är trasig, att golvvärmen inte är inkopplad via jfb eller att stöten du fick var såpass lindrig att brytaren inte skall lösa ut.
 
Jordfelsbrytaren är inte trasig...
elektrikern som han hade med sig (köpt in från någon annan firma) drog lite i kablar eller gjorde nåt annat (dom berättade ju inte under vägens gång vad som gjordes!!!) så efteråt så löste den ut! känns som att det var felkopplat då jag fick stöten...

slingan ar avklippt mitt i golvet. så när dom skulle surra fast slingan med stripes i armeringsmattan som låg under, klippte dom av både stripe och slinga. Bilder finns...

ARN kommer anmälan till i slutändan...
Just nu håller vi på med BKR och får hjälp där.

Oberoende besiktningsmän är anlitade.
först en gång där rekommendation på att skarva tätskiktet med minst 5 cm, som vi stod på oss om.
efter hans lagning av detta anlitade vi en BKR-ansluten besiktningsman som tog bort det hantverkaren gjort då det var "kvalificerat fusk" och inte ens överlappat utan hål i tätskiktet!!
Elbesiktning av besiktningsman sker i veckan.

Något annat man kan göra själv för att luska tag i uppgifter om ett företag eller person?

Hoppas att jag ska kunna få tag i en eller fler som råkat ut för honom... det här är fruktansvärt jobbigt.
han vägrar dessutom färdigställa badrummet nu!! :(
 
värmeslingan var en alleco
 
företaget i sig har inte elbehörighet utan anlitade en annan firma...
ochjo, han sa att han testat den både innan och efter - men han själv är ju inte elbehörig!! men det kanske man inte behöver vara för att testa den??
 
Men vad är hans förklaring till att kabeln var avklippt och bevisligen orsakade en stöt?
 
han har ingen förklaring...
förutom att "det kanske var jag som la slingan eller nån av killarna, och att en spackelspade råkade trilla ner på slingan så den gick av..."

hans kommentar då alleco och deras elektriker ringde honom efter att de lagat slingan, och då berättade att den var avklippt var; "oh fan"

och till mig sen; "som lite tröst i att du fått en stöt är att det bara är en 110-voltsslinga, som inte är dödligt skadligt på nåt sätt..."

...finns inte en 110-voltsslinga i detta huset utan är 230V.
 
Men ska inte slingan läggas av en elektriker eller är han kanske det? Och hur kan de ha testat att slingan var OK om den uppenbarligen var avklippt? Och sen är det väl lite magstarkt att
att försöka lätta upp situationen med att stöten inte i alla fall var dödlig:x och dessutom om jag förstår er rätt så vägrar han fixa till eländet. Är det för att stöten ni fick inte var dödlig:eek: eller har han något annat argument för att han inte behöver fixa till problemen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.