Jasså det blev en made in Turkiet
 
Finns det någon vettig temperaturinställning på moderna maskiner med varmvattenanslutning?

Vi hade toppmatade Wirlpoolmaskiner när vi bodde i USA och dom var helt hopplösa. HOT betydde endast varmvatten, COLD endast kallvatten och WARM verkade vara 50/50.

Tog varmvattnet slut så blev det kallt oavsett inställning.
 
Skumpen skrev:
Om du ska laga eller byta maskin ska du veta att väljer du en Asko så får du en svensktillverkad maskin men väljer du en Cylinda så är det inte säkert du får en som är tillverkad i Sverige, den maskin du har tittat på är tillverkad i Turkiet och då är det skillnad i kvalite.Bara en upplysning så att plånboken inte styr kvaliten.
Så här har jag uppfattat att det är:
1. Asko-maskiner är alltid svensktillverkade. Har dock inte 5 års garanti.
2. Cylinda köper numera maskiner både från Asko och utomlands.
3. De Cylinda-maskiner som har 5 års garanti är alltid svensktillverkade (av Asko).

Det jag inte är säker är om finns några Cylinda-maskiner som är svenska (Asko) men inte har 5 års garanti?
 
mycke_nu skrev:
Vi hade toppmatade Wirlpoolmaskiner när vi bodde i USA och dom var helt hopplösa. HOT betydde endast varmvatten, COLD endast kallvatten och WARM verkade vara 50/50.
När vi bodde i USA hade vi en Wascator i tvättstugan i ett av husen vi bodde i. Frontmatad - men med samma varm- och kallvatten-lösning som du beskriver. (Det var inga andra än vi som vågade använda "den där konstiga maskinen med lucka på framsidan", mycket smidigt!)
 
Sedärja!
Cylindan (FT286) jag köpte för 2,5 år sedan havererade på samma sätt som E-luxen. Trumlagren gav upp och spottade ut lagerbanor och kulor. Servicekillen konstarade precis jag att lagren går att byta, men det gör inte han. Tog isär maskinen igår och tro det eller men det är exakt samma lager som i E-luxen. Hela maskinen är identisk på insidan. Made in Turkey, båda två med andra ord. :D
Hur som helst; maskinen tjänade oss bra och varmvattenanslutningen sparade oss säkert en del pengar.

Ny maskin igen.Nu kollade vi lite extra den här gången. Svågern som jobbar med Wascator var med lite också. En Cylinda FT426 blev det istället. 5 års garanti och instansad svensk text på baksidan. Identisk rent mekaniskt med Asko W6444. Varmvattenmaskiner fanns det inte längre tyvärr. Asko W6884 hade det blivit för 13.000:- i så fall.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kolla med försäkringsbolaget. Du kanske kan få lite tröstepengar. En 2,5 år gammal maskin ska ha en hel del värde kvar.
 
Trots svensk instansad text och 5 års garanti är den inte tillverkad här...
Askos slovenska ägare Gorjenje la ner fabriken i Jung, å flyttade rasket till slovenien för nått år sedan.
http://www.ifmetall.se/ifmetall/hom...nliga_vid_nedlaggningen_av_asko_1409820640794

Men den kan ju vara bra ändå, vem vet...

Cylinda är ett varumärke hos numera franskägda Electro Skandia och används till "buy and brand", för den som undrar.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Kolla med försäkringsbolaget. Du kanske kan få lite tröstepengar. En 2,5 år gammal maskin ska ha en hel del värde kvar.
Inifrån kommande skador ersätts inte av hemförsäkringen. Försäkringen jag köpte (från MediaMarkt) till den förra maskinen var värdelös eftersom jag behövde aktivera den innan den skulle börja gälla. Hade också aktivt behövt förnya den varje år. Idiotisk, närmast bluff.
Däremot kommer vi ev. få en goodwill från Cylinda, förutom att vi slapp servicekostnaden. Frågan är till vad...
 
A
Här ersätter hemförsäkringen alla lagerskador i tvättmaskiner och det är åtskilliga...
 
electroluxaren skrev:
Här ersätter hemförsäkringen alla lagerskador i tvättmaskiner och det är åtskilliga...
Var och vilket försäkringsbolag?
 
A
Småland
Samtliga jag har haft affärer med
Dina
Länsförsäkringar
mm.

Mediamarkt undviker jag dock
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har en komplett hemförsäkring med allrisk hos LF och kan intyga att de varit behjälpliga i övrigt, men denna maskinen var de inte intresserade av. Får kolla en gång med vår personliga kontakt istället.
Tack för tipset!
 
A
Det är ju maskinskada och är du inte vållande..
Är du vållande finns ju drulledelen...
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tjoho! Det löste sig med den personliga kontakten som tolkade det annorlunda. Allrisken skulle naturligtvis ta detta. Nackdelen med LF som har olika besked beroende var (olika regioner) du hamnar.

Tackar för påtryckningen av electroluxaren!
 
A
När det gäller LF är det ett rent lotteri då det helt beror på vilken handläggare man får INGEN tolkar villkoren lika dant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.