saturnus skrev:
Nej, det behöver inte vara så, men om kittet är gammalt och uttorkat och sprucket, så drar det färgen med sig, som också spricker. Sitter kittet kvar, utan att falla av om Du rör vid det, är det hög tid att måla om bågarna och kittet. Har kittet böjts upp ute på glasytan, får man skära av denna svängda bit med ett stämjärn eller spackelspade och måla igen. Måla ut på glaset så du täcker hela kittet. Oljefärg eller särskild fönsterfärg är att föredra
Hittade artikel i Vi i villa.
Om det gamla kittet är intakt, och inga rötskador syns i virket innanför glaset, kan du låta glaset sitta kvar. Men finns det sprickbildning i kittet, eller kitt som brutits bort, ska allt kitt tas bort och glasrutan lyftas ur, eftersom du då sannolikt har fått in vatten bakom glaset och troligen har rötangrepp i fönsterbågen.

Nybliven husägare och mängder med saker att ta tag i. Spontant hade jag tänkt bara komplettera kitt enligt Saturnus rekommendation ovan.
1. Om det finns fukt i ramen. Hur stor är risken att man förvärrar skadan och får det att ruttna??

Vi har även fönster, upphängda mitt på där övre delen svänger in och under svänger ut.
2. De förnstren har trälist istället för kitt. Här har vi något fönster där vi har flagnad målning inne i fönstret. Berör det på kondens mellan fönstren eller läckage utifrån??
 
Redigerat:
Min personliga uppfattning är att den artikel du citerar överdriver. Man behöver inte lyfta ut glaset bara för att kittet har varit sprucket. Vad tycker ni andra?

Det finns olika slags fönsterunderhåll.
1. Dels det ständiga underhållet där man ser över sina fönster och eventuellt ersätter kitt som sitter löst och bättringsmålar där det behövs. Detta kan behövas göras varje år om det inte var helt nyligen som fönstrena totalrenoverades. Det kan du göra medan fönstret sitter i.

2. Dels totalrenoveringen då du tar bort all gammal kitt och eventuellt skrapar bort tjocka lager av gammal målarfärg ner till trärent för att sedan måla nytt från början. Har du möjlighet att häkta av fönstret så underlättar det arbetet. Faktiskt läste jag om en professionell fönsterrenoverare som även i det läget avrådde från att plocka ut glaset. Risken är stor att man gör sönder rutan i onödan. (hittar tyvärr inte var jag läste det) Det går att göra riktigt bra rent i falsen ändå. Finns tecken på röta kan man impregnera med något medel som tränger in. Om kittet bakom rutan har torkat och fallit ut kan man peta in nytt kitt i springan utan att plocka ut rutan. Om det ser svart och ruttet ut i falsen kanske man vill plocka ut rutan för att behandla det, men att plocka ut rutan rutinmässigt bara för att kittet är sprucken verkar överkurs!

Om du just nu har väldigt mycket att göra så är det bättre att du gör det enkla underhållet enligt punkt 1. än att inte göra någonting alls. Samtidigt gör du en översyn av fönstrens skick och bedömer om och när det är dags för en grundligare renovering under punkt 2. Det är troligtvis inte hela världen om det dröjer något år. Har du många fönster att göra vid så är det mest effektiva att ha en lokal där man kan jobba med flera fönster i taget inomhus och spika för fönstret/fönstrena med en skiva så att ni inte fryser.

Svar på dina frågor:
1) Undvik stänga in fukt bakom nytt kitt genom att göra detta arbete när det har varit torrväder en längre tid.
2) Vet ej.Flagnad färg mellan fönstrena kan vara tecken på kondens mellan rutorna. Troligtvis inget akut som behöver åtgärdas nu. Observera i vinter hur fönstret beter sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bence
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.