Har tänkt måla ett nybyggt hus med slamfärg, och då en ljus/mellangrå kulör.

Någon som har erfarenheter av de olika fabrikaten?
Faluvapen?
Gysinge?
Kulturhantverkarna?
Någon annan beprövad leverantör?

Plus och minus på dessa?
 
  • Gilla
Turtle88
  • Laddar…
Jag har målat med Falu Vapen. Den var helt OK, den var väl som man förväntar sig av en slamfärg. Men jag har inte använt de andra, så jag har ingenting att jämföra med.
 
Valde du en av de "färdiga" kulörerna eller lät du bryta någon annan?
 
Göranssons finns också. Dem tänkte jag prova med då min leverantör har den.
Skulle ge 250kr/10l för den medan Falu rödfärgen går väl på ca 400kr.
 
och på tal om slamfärg är det något man ska blanda i eller andra bra knep att tänka på?

Kanske är någon myt men blyersättning som man har till bilar var det en målare som nämnde för mig att det var bra att blanda i.
Mängd oklart. Något mögelmedel man kan få tag på och blanda i?
 
Göranssons verkar bara tillverka röd färg vad jag kan se, så därav går den bort.
 
thalle skrev:
Göranssons verkar bara tillverka röd färg vad jag kan se, så därav går den bort.
De har många färger. Kolla hemsidan.
 
Man kan ha i lite Boracol för att förhindra mögel.
 
Falu rödfärg rekommenderade att spruta vägen med antimögelmedel innan målning, om man vill mögelbehandla. Sedan nån gång ~2003 tillsätter de antimögelmedel i färgen, vet dock inte vad. De rekommenderade inte boracol i färgen. De hänvisade till Jape.se. Annars kan man blanda sin egen, tex http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/. Samma verksamma ämne som några av Japes produkter om jag förstått rätt.

För ett bra resultat tror jag förutsättningarna vid målning är viktigt, tex torrt virke, ej blåsigt, ej direkt sol och förhoppningsvis torrt väder i nån vecka efter målning så att mögelsporerna inte får en chans.
 
Niklas_1 skrev:
Falu rödfärg rekommenderade att spruta vägen med antimögelmedel innan målning, om man vill mögelbehandla. Sedan nån gång ~2003 tillsätter de antimögelmedel i färgen, vet dock inte vad. De rekommenderade inte boracol i färgen. De hänvisade till Jape.se. Annars kan man blanda sin egen, tex [länk]. Samma verksamma ämne som några av Japes produkter om jag förstått rätt.

För ett bra resultat tror jag förutsättningarna vid målning är viktigt, tex torrt virke, ej blåsigt, ej direkt sol och förhoppningsvis torrt väder i nån vecka efter målning så att mögelsporerna inte får en chans.
T.o.m. samma ägare av Jape.se och allt-fraktfritt.com ;)
 
Japes produkter är fina. Körde med grönfri och skillnaden är ju underbar.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
thalle skrev:
Valde du en av de "färdiga" kulörerna eller lät du bryta någon annan?
Jag fick den bruten.
 
andersmc skrev:
Jag fick den bruten.
Okej, och resultatet kontra önskad NCS vart du nöjd med också?

Har hittat Färgbygge slamfärg också att lägga på listan av tillverkare...
 
thalle skrev:
Okej, och resultatet kontra önskad NCS vart du nöjd med också?

Har hittat Färgbygge slamfärg också att lägga på listan av tillverkare...
NCS vet jag inte, jag hade ett färgprov med mig, och det stämde. Fast jag trodde det blivit fel först, färgen var helt annorlunda innan den torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.