Ska ta såga upp spår i en vägg hemma för att dra lite nya kablar, tänkte använda mig av flexrör då de verkar vara de smidigaste.

Men hur ska jag göra i vinkel mellan väggarna? Går de å få till de bra?
Å sen hur ska man jag såga upp spåren? Hade tänkt att ta cirkelsågen göra spåren med?
 
Vad är det för slags vägg?
 
Jag har flyttat tråden hit till el eftersom jag tror du kommer att få många fler bra tips här.



Jag skall passa på att påpeka att även att dra flexrör om de avsedda för elinstallation är behörighetskrävande arbete. (Så behöver ingen annan påpeka det i tråden).
 
JOW skrev:
Vad är det för slags vägg?

Det är en ytterväggen, stockar, som ävem
har isolerats och gips på,
 
berne88 skrev:
Det är en ytterväggen, stockar, som ävem
har isolerats och gips på,
Vad skall du göra spår i?

Gips å reglar?
 
Oavsett vad för slags vägg det är så dra fram mot hörnet och vik av nedåt eller uppåt och sedan ut på den andra väggen. Tillåter stora radier utan att gena i hörnet.

Protte
 
Tanken är att fräsa ur div kablar i den. Befintlig Väggen,
 
vad är lättas att dra VP rör eller flexslang? tänkte på hörnen osv
de kommer att gå i 3 av 4 väggar,
 
Slang utan att tveka! Men det är fruktansvärd stor skillnad på slang och slang. Billig slang är helt och totalt värdelösa och de enda de ger är huvudvärk när dragfjädern inte går igenom slangen.

PM Flex Easyflow+ och alla dina bekymmer är som bortblåsta!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Slang utan att tveka! Men det är fruktansvärd stor skillnad på slang och slang. Billig slang är helt och totalt värdelösa och de enda de ger är huvudvärk när dragfjädern inte går igenom slangen.

PM Flex Easyflow+ och alla dina bekymmer är som bortblåsta!

//Patrik

får kolla upp de, se var de säljs i närheten. behöver även skaffa mig en dragfjäder och, tack för tipset.


men ska man "spika" faste slangen, tex en spik å böja eller låta den ligga helt löst?
 
Ett par klammers är lämplig som sagt. Jag brukar använda kniv att spåra med . Senast lånade jag ett stämjärn av en snickare :).
 
peternicklas
Patrik_Hed skrev:
Slang utan att tveka! Men det är fruktansvärd stor skillnad på slang och slang. Billig slang är helt och totalt värdelösa och de enda de ger är huvudvärk när dragfjädern inte går igenom slangen.

PM Flex Easyflow+ och alla dina bekymmer är som bortblåsta!

//Patrik
Ja köp riktig flexslang. tar du Biltemas så kan det hända att dragfjäder går rätt igenom slangen.
 
Eldirekt har PM Flex, köpte mig en rulle till lägenhetsrenoveringen.
 
Spik eller skruvklammer rekommenderar jag. Vissa kör med spik som de böjer runt, men det tror jag är mer lämpligt på VP-rör.
Slangen ska fästas var 50-60 cm ungefär och hela tiden vara sträckt. Man ska kunna slå på slangen som en gitarrsträng och då ska den studsa tillbaka likt en sträckt sträng.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.