Vi har kikat runt bland en hel del hustillverkare. Trots Insider-programmet i torsdags lutar det åt ett Prefabricerat "Lyckan" från Eksjöhus.

Vi har fått en oerhört detaljerad specifikation på vad som ingår. De är dessutom tacksamma att specifiera priserna. Vi funderar på att plocka bort kök, vitvaror, garderober, dörrar, WC m.m. för att köpa detta på egen hand. Man kan i princip handla allt detta för halva priset! :p

(Många bäckar små...)

Materialpris på Lyckan är ca 700'. Varuvärde på kök, dörrar etc. gör att man kan dra bort åtminstone ca 150'.

Sedan kan man förmodligen handla detta "löst" för ca 75'.

Tycker det verkar för smidigt sätt att "tjäna" så mycket pengar på. Dessutom är det roligare att få helt fria händer på inredning.

Någon annan här som har erfarenhet av att göra på detta sätt? Är det något man bör undvika? :-/

 
Låter kanske lite optimistiskt att få till alla de sakerna du nömner för halva priset. Så räkna noga på det innan du völjer bort något.

En vanlig miss när man räknar på billiga kök, är att kan räknar på 80 procent av prylarna, dvs stommar och luckor. Sedan visar det sig lätt att de 20 procent som är kvar (skivor, diskbänk, blandare, skåpsinredningar) står för mer än 50% av kostnaden. Tänk också på att du ev. måste få dit både rörmokare och elkille när du intsallerar ditt eget kök.

Trots ovanstående resonemang så tror jag i och för sig att du kan spara pengar, men kanske inte så mycket som hälften.
 
Jag gjorde ett litet snabbt räkneexempel på några varor jag hittade på ett fåtal minuter...

Eksjöhus:
2st WC-stolar 5000kr
1st Tvättbänksblandare 1170kr
2st Duschblandare 3400kr
8st Innedörrar 4800kr
1st Ytterdörr, Oxen vitmålad 5800kr

Totalt 20170kr

Silvan:
2st WC-stolar á 799kr = 1598kr
1stTvättbänksblandare 599kr
2st Duschblandare 1198kr
8st Innedörrar 3200kr
1st Ytterdörr, Motala 4440kr

Totalt 11035kr.

Dessa produkter såg rätt likvärdiga ut. Det går ju fortsätta, räkna på vitvaror, garderober och kök etc...

Det blir inte mycket kvar från Eksjöhus förutom själva stommen ;-)

 
;D
Jag bygger just efter den principen. Men jag gick ett steg längre..Kollade kataloger och planlösningar i ett halvt år, sedan gick jag till en Arkitekt och bad honom rita upp mitt förslag där jag tagit hänsyn till just vår familjs behov, anpassat den till tomten och plånboken.
Det kostade 19'. Grunden köpte jag av prefabtyp och satte i hop själv. Pris 100' Snickare räknade på "utvändigt färdigt" och med ALLT material utom kök, bad,vitvaror,golv... allt inkl. 450'
Resten köper jag på "billigaste" sätt förutom några detaljer som vi vill ha lite lyxigare; dyra ekgolv i V-rum, Granitdiskbänk, bergvärme, Takåstak i v-rum. el o vvs mm. Får troligen plats innom 1,2' ;D
Påromba!!! Jäkla blodsugare till husfabrikanter.
/S
 
Känner inte till hur Eksjöhus resonerar när man väljer bort saker men de flesta hustillverkare använder sig av två priser. Ett du betalar för saker som ingår i entreprenadskontraktet och ett du får när du väljer bort saker. Inte så sällan så ligger skillnaden på c:a 20-50%.

Dessutom så bör du se om de priser som anges är inkl. entreprenad eller ej.

 
Stol......och du värdesätter alla dina timmar till 0:-. Visst är husfabriker och entreprenörer blodsugare som inte jobbar gratis åt dig :-/

Smygarn.......Det du glömmer är ansvarsbiten. Vem ansvarar att den toastol du köpt fungerar ihop med det andra? Vem ser till att just det köket du vill köpa stämmer med el-ritningar, VA avsättningar mm mm

En husleverantör ansvarar att försållt material fungerar ihop med projekteringen, det måste vara värt en del pengar. Om du frågar mig så tycker jag att de pengar du nämner du sparar är väl investerade pengar för att slippa "rodda" i allt detta. Du har säkert inte den kunskapen, eller hur? Varför då sätta sig i sitsen att råka ut för problem?

/Experten
 
Till Experten:
Visst går det åt ett antal egna timmar men den som tror att jag jobbar gratis på min fastighet har inte fattat detta. Min lön syns inte just nu! Men senare syns den.
Sen värnar jag om det småskaliga lokala hantverket och bannar konglomeraten! Att dessa skulle vara mer ansvartagande än lokala hantverkare är inte sant. Man behöver bara titta på alla rättstvister som följer de flesta byggen i fotspåren.
Hittils har ingen jag anlitat gått utan lön! men det är klart att viss kunskap fodras för att "bygga själv". den som har 0-aning ska inte bygga själv! Det slutar i rättssalen..garanterat. Men alla som kan bör göra det för man spar många goda kronor och det är ett lärorikt projekt och gynnar de lokala strukturerna. Sen måste man förstå det här med "upphandling" ;)!
/S
Civ.Ing
 
Småskalig lokal entreprenör är ett kanon alternativ, inget snack om saken. Det största fel som många gånger görs i storskaliga byggen, typ lägenheter, är just storskaligheten. För mycket "overhead", för mycket papper, för lite "sunt förnuft".

Har du kunskapen så är det ett kul projekt att bygga sin villa. Lärorikt och spännande och säkert med en hel del "bulor" på vägen. Skillnaden är att man tar dessa bulor just för att man har kunskapen.

Men när Sven och Lotta, som inte har kunskapen, tror sig spara mycket pengar på att sköta inköp själva biter de sig garanterat i svansen :-/

/Experten
 
Helt korrekt! instämmer.
Man kanske bör inrätta någon slags kurs för potensiella självbyggare som förbereder dem inför ett bygge, kanske sitt eget bygge där man lär ut saker och ting runt ett eget hem.
/S
 
Stol.....En god idé. Vem skulle arrangera detta? Knappast huslevernatören va? Trähus fabrikernas förbund kanske? eller bankerna som lånar ut pengarna?

En bra idé är det helt klart!

/Experten
 
Tror mer på kommunen.
-Vill du bygga själv...gå kursen-, annars ingt byggtillstånd! De som har "körkortet" får en morot av kommunen (billigare byggtilstånd tex) för de sparar ju också för kommunen i och med att förståelsen för regler och normer ökar. Sen minskar ju byggfelen! Kontaktytan mot det lokala hanverket gynnas som grädde på moset.
Som tur är jag ingen politiker utan bara en tecknolog. Hur man gör sånt har jag ingen ide om!
/S
 
Ett bra förslag!

Vet inte om jag generalliserar men enda "smolket i bägaren" vad gäller kommunen är att en kurs arrangerad av dem låter lite "beige" och "byråkratisk"...... ;)


/experten

 
Måvara, vet ej vem som bäst annordnar sånt. Men vidstår att en del kompetens bör finnas innan man påbörjar en milionaffär. Den som inte kan bygga och gör det ändå kan få bittra erfarenheter som kan belasta livet framöver. Därför är det i intresse för varge som ger sig ut i denna djungel att förstå hur man går tillväga oavsett hur mycket man kan åta sig själv. Får gåshud när jag läser de nya trådarna!
/S
 
smygarn skrev:
Jag gjorde ett litet snabbt räkneexempel på några varor jag hittade på ett fåtal minuter...

Eksjöhus:
2st WC-stolar 5000kr
1st Tvättbänksblandare 1170kr
2st Duschblandare 3400kr
8st Innedörrar 4800kr
1st Ytterdörr, Oxen vitmålad 5800kr

Totalt 20170kr

Silvan:
2st WC-stolar á 799kr = 1598kr
1stTvättbänksblandare 599kr
2st Duschblandare 1198kr
8st Innedörrar 3200kr
1st Ytterdörr, Motala 4440kr

Totalt 11035kr.

Dessa produkter såg rätt likvärdiga ut. Det går ju fortsätta, räkna på vitvaror, garderober och kök etc...

Det blir inte mycket kvar från Eksjöhus förutom själva stommen ;-)
Vad ingår i dessa förträffliga uträkningar..?

Är det inte så att eksjöhus räknar med ARBETSKOSTNADEN i priset för varan..

Medan den andra endast räknar upp varuvärdet?

seriösa husleverantörer RÄKNAR med att du som kund vill ha t.ex. dina toastolar monterade.. dina kranar inkopplade.. Dina innerdörrar monterade osv.


"Den som snålar, han bedrar ofta visheten" är en devis som alltför ofta bevisats vara sann...

:D

 
Det är endast produktpriserna som är med i kalkylen. Det som tillkommer är givetvis entreprenaden för att montera ihop allt.

För detta har jag ett totalpris på ca 200', men det är inklusive mycket annat monteringsarbete...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.